invordering van huurschulden

EMW
Topic Starter

invordering van huurschulden

#1 , 21 mar 2011 12:00

Voormalige huurders hebben reeds enige tijd een ernstig schuld bij mij. Ik heb een vonnis bekomen om deze schuld in te vorderen. Maar zoals dat gewoonlijk gaat vertrekken die mensen op een dag met de noorderzon. Bij het gemeentebestuur heb ik ze laten schrappen uit de bevolkingsregister. Regelmatig heb ik bij de gemeente gepolst naar een nieuw domicilieadres. De laatste keer bleek dat ze eindelijk een nieuw adres hadden. Natuurlijk heb ik er meteen de gerechtsdeurwaarder op af gestuurd, en met succes. Hij heeft op heel wat onroerend goed kunnen beslag leggen. Maar stel dat het de schuld nog niet volledig dekt, kan hij dan nog een tweede of derde keer langsgaan?
Wie kan mij hier aan antwoord op geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 mar 2011 12:35

Hij kan langsgaan tot de schuld inclusief zijn ereloon voor iedere interventie en openbare verkoop vereffend is.

EMW
Topic Starter

#3 , 23 mar 2011 00:38

Zijn ereloon en kosten dienen natuurlijk wel voorgeschoten te worden door de opdrachtgever... De gerechtsdeurwaarder zal dus niets te kort komen. Waaruit heeft u kunnen afleiden dat de gerechtsdeurwaarder zo dikwijls kan teruggaan tot dat alle schulden vereffend zijn?

Reclame

Vandebos

#4 , 23 mar 2011 15:18

Er is een vonnis dat dient uitgevoerd te worden, dat vonnis omhelst de in te vorderen sommen en de onkosten die hierbij gepaard gaan. zolang de volledige som, zoals bepaald in het vonnis (kunnen dus nog eens rentes bijkomen) niet is terugbetaald blijft het vonnis van kracht en uitvoerbaar.

artemis

#5 , 23 mar 2011 18:23

Het is wel nuttig denk ik zich af te vragen wat er mogelijk te recupereren valt en of er nog andere schuldeisers zijn. De ene huurder met schulden is natuurlijk de andere niet. Er zijn er voor wie het een sport is en waar er soms wel wat te rapen valt.
Wij hadden ooit een huurder met vele maanden achterstal (hij huurde al van bij de vorige eigenaar) en met schulden bij alle leveranciers van nutsvoorzieningen. Hij leefde binnenshuis echt spartaans en leefde van een uitkering. Zijn schulden maakte hij voornamelijk door teveel geld naar zijn kinderen in het buitenland door te storten. Hij verdween ook met de noorderzon. Een deurwaarder zou echt op weinig beslag kunnen leggen en met beslag op een oude TV alleen raken die schulden nooit afgelost. Wij hebben dan ook afgezien van een verdere procedure, ze zou jaaaaarenlang geduurd hebben en alleen de deurwaarder zou er beter van geworden zijn, en wij armer. Het leek ons een processie van Echternach hierin verder te gaan en wij verkozen er (ook voor onze gemoedsrust) een punt achter te zetten en de bladzijde om te draaien.

Elk geval is anders natuurlijk.

EMW
Topic Starter

#6 , 23 mar 2011 21:00

Bij ons is het inderdaad anders. Wij hebben de gerechtsdeurwaarder eerst opdracht geven de rekening af te geven, en zijn ogen open te doen. Intussen werd zowat alles in beslag genomen inclusief een autotrailer, twee wagens, enz… Maar indien het de schulden niet dekt gaan we hier uiteraard niet mee ophouden…
Wat moderator Vandenbos stelt blijkt correct, alleen een vonnis dat betekend werd is slechts gedurende 10 jaar uitvoerbaar.

Vandebos

#7 , 23 mar 2011 21:46

Die titel moderator heeft niets maken met mijn antwoord...

Terug naar “Huren”