Alles verkeerd?

dehuurder
Topic Starter

Alles verkeerd?

#1 , 22 mar 2011 19:53

Hallo,

4 jaar terug werd onze woning verkocht en de nieuwe eigenaar weigerde een huurcontract te ondertekenen daar hij niet van een uitgebreide plaatsbeschrijving wilde weten. Deze bedroeg 20 pagina's.
Dus wij hebben geen huurcontract, geen plaatsbeschrijving,Wij betaalden ook geen waarborg.
Hoe moet ik opzeggen? Wat met de toestand van het huis?

Vriendelijke dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 22 mar 2011 20:39

U hoeft zich geen zorgen te maken: de nieuwe eigenaar dient zondermeer alle voorwaarden van uw vroeger huurcontract over te nemen. Als er vroeger geen plaatsbeschrijving was is dat des te beter. Als uw vroegere PB 20 blz bedroeg dient die gewoon overgenomen te worden. Ik raad trouwens elke huurder af zich akkoord te verklaren dat de nieuwe eigenaar een nieuwe PB maakt. Dat is enkel in het nadeel van de huurder. U zegt dat u geen huurcontract heeft (nu ?), dus vroeger ook niet ? Waarschijnlijk is er du ook noit een registratie gebeurd. U kan van de ene dag op de andere vertrekken zonder vooropzeg. De toetstand van het huis is dus het probleem van de nieuwe eigenaar. Er kan niets bewezen worden. Het is uw woord tegen het zijne.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 22 mar 2011 21:28

Was de woning voordien uw bezit?

Indien u ze in het verleden reeds huurde klopt de uitleg van John, de nieuwe eigenaar is middels de huurwetgeving meer bepaald art 9;
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
door het oude huurcontract gebonden. Hij is dus verplicht het pand te onderhouden voor die zaken waarvoor hij verantwoordelijk is.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2011 10:40

Indien je voorheen reeds huurder was, en aan uw vorige huisbaas een huurwaarborg betaald hebben, dient uw huidige eigenaar/verhuurder u deze terug te geven bij einde huurovereenkomst (voor zover er geen schade is natuurlijk), met inbegrip van de intresten. Hij diende deze HWB van vorige eigenaar over te nemen, zoals hij ook de huurovereenkomst zelf en de PB heeft overgenomen.

dehuurder
Topic Starter

#5 , 23 mar 2011 20:15

Bedankt,

De vorige eigenaar gaf ons onze waarborg terug en er was geen contract, geen PB, niets. Met de verkoop van het huis, wilde ik zeker spelen daarom stelde ik een PB op, maar de nieuwe eigenaar zei, als ik me daar mee bezig moet houden!Dus terug geen contract, geen PB zelfs geen nieuwe waarborg moeten geven.
Dus kunnen wij zo maar weg?

Vandebos

#6 , 23 mar 2011 21:28

Dat klopt, u zal wel nog steeds een opzeg dienen te geven doch bij gebrek aan een contract en de registratie daarvan staat het u vrij de opzegperiode te bepalen.

JohnD

#7 , 23 mar 2011 23:36

.... wilde ik zeker spelen daarom stelde ik een PB op
Nog steeds niet begrepen hoe dat ineen zit denk ik. Als er geen PB is, is dat steeds in het voordeel van de huurder omdat de verhuurder niet kan aantonen in welke staat zijn woning was bij aanvang van de huur, en de huurwet zegt dat de huurder de woning in dezelfde staat moet opleveren als deze waarin ze zich bevond bij aanvang.. Kijk maar eens rond op het forum zou ik zeggen.
... maar de nieuwe eigenaar zei, als ik me daar mee bezig moet houden! Dus terug geen contract, geen PB zelfs geen nieuwe waarborg moeten geven.
Ook een eigenaar die er niets van snapt. Ik denk dat jullie elkaar waard zijn. Als dat maar goed afloopt !
Dus kunnen wij zo maar weg?
In theorie wel. Trekt hij het voor de vrederechter kan hij met wat geluk misschien nog een week of 2 schadevergoeding uit de brand halen. Ik zou zo zeggen geef 14d. vooropzeg.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

EvilFreD

#8 , 24 mar 2011 09:00

.... wilde ik zeker spelen daarom stelde ik een PB op
Nog steeds niet begrepen hoe dat ineen zit denk ik. Als er geen PB is, is dat steeds in het voordeel van de huurder omdat de verhuurder niet kan aantonen in welke staat zijn woning was bij aanvang van de huur, en de huurwet zegt dat de huurder de woning in dezelfde staat moet opleveren als deze waarin ze zich bevond bij aanvang..
Art. 1731. § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Huren”