Huurwaarborg

Phiver
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 28 mar 2011 14:40

Na het beeindigen van de huurovereenkomst werd er samen met de verhuurder een staat van het goed opgemaakt. Er was geen schade, geen achterstallige betalingen,(bevestigd door de verhuurder op papier) maar de verhuurder maatschappij geeft de huurwaarborg terug met aftrek van 30€ kosten ??) en beweert na een boos telefoontje dat hij dit wettelijk mag. Dit staat nergens vermeld in de huurovereenkomst en of in het reglement van interne orde.
Ik vind nergens iets van een 'wettelijke aftrek' terug op websites. Ik ga er van uit dat ik de volledige waarborg + intrest terug moet krijgen.

Wie kan me helpen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 mar 2011 15:45

Is niet toegelaten.

Hiervoor wil ik even in de pen kruipen...
Satd, datum

Adres immokantoor

Uw huidig adres

Kopie schrijven: BIV

Geachte;

Bij deze wens ik terug te komen op ons telefonisch gesprek van 11/22/3333 om 99:99 waarin u beweerde dat het inhouden van 30€ van de waarborg wegens "kosten" wettelijk is toegelaten wanneer de huur beëindigd wordt.
Ik huurde via uw kantoor van 11/22/333 tot11/22/3333 het pand gelegen xxlaan, 9999 te 1111 Zottekeskot.

Bij het nalezen van de huurwetgeving en het huurcontract kom ik nochtans nergens deze bepaling tegen. De enige bepaling die ik wel terugvind is de volgende, meer bepaald art 5ter:

Art. 5ter. Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.

Gelet op dit feit en het ontbreken van enige contractuele overeenkomst wil ik u vriendelijk verzoeken mij de afgehouden €30 [facultatief aangezien dit niet duidelijk is uit uw bericht: "en mij de interesten die deze waarborg gedurende de huurperiode heeft opgebracht"] binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven, overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia, terug te storten op 123-34567891-11. Bij gebrek aan de storting binnen de gestelde periode geldt dit schrijven als enige en definitieve ingebrekestelling en zal middels de verzonden kopie van dit schrijven aan het BIV het verzoek voor het openen van een tuchtonderzoek door de hiertoe bevoegde kamer geactiveerd worden.

Enkel voor de goede wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

mvg,

X
Adres BIV:

Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars
Luxemburgstraat 16B
1000 Brussel - België
Tel: +32 2 505 38 50
Fax: +32 2 503 42 23
E-mail: info@biv.be

U verzendt het schrijven aangetekend en per gewone post, per fax en mail naar het BIV. (Geen fax? Laat maar weten via PB)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2011 21:19

Niet vergeten vanaf datum AS van tegenpartij ook de gerechtelijke intrest op te eisen en kosten van de administratie die u moet voeren om uw gelden die u rechtens toekomen te bekomen

Reclame

Terug naar “Huren”