Maar inderdaad gooi er een fles biologische ontstopper door en zie of het beter gaat.
't zou kunnen helpen. Als eigenaar reinig ik elk jaar de hoofdafvoerleidingen, hier en daar heb ik een inspectiestop voorzien, en langs die opening maak ik 't boeltje proper met hoge druk. tot hiertoe amper problemen gehad met afvoerbuizen bij de huurders zelf.
professioneel (ja, om de lege gaten tussen de verschillende verhuurdossiers op te vullen heb ik ook nog een job als zelfstandige) kom ik regelmatig het waspoeder-probleem tegen. waspoeders vormen een stevige koek als ze afkoelen in de afvoerleidingen, die meestal redelijk lang zijn. gevolg is meestal hier of daar iets dat overloopt, of niet goed afloopt. die dingen zijn amper op te lossen met ontstopper... met wasgel is de kans op aankoeken minder, en overdaad schaadt sowieso. 'k ben al meermaals mogen uitrijden om een afvoer van 125 of groter vrij te gaan maken, volledig dichtgekoekt met gestolde zeepresten. er zijn leukere dingen. de factuur nadien op m'n rekening ontvangen bijvoorbeeld.
mij lijkt het nuttig om regelmatig een ontstoppingsproduct te gebruiken, ook bij goed functionerende afvoeren. en vooral de instructies op de bus niet volgen. ontstopper in de afvoer gieten, en direct een beetje water laten lopen zodat die ontstopper zich wat kan verspreiden. om een pot water te laten koken zet je hem toch ook niet naast het vuur?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.