huurbescherming

jananneke
Topic Starter

huurbescherming

#1 , 04 apr 2011 21:40

Beste,

Wij zitten met een complexe vraag omtrent huurbescherming..
Een vriend van ons, Johan, heeft in 2009 een garagebox gehuurd. Hij sloot een huurovereenkomst en ze stelden een onderhandse akte op, die niet werd geregistreerd.
Een jaar later overleed de verhuurder. Zijn erfgenamen wensten de garage te verkopen. De koop werd gesloten op 21 december 2010, op 3 februari 2011 werd de authentieke verkoopakte verleden, en deze werd de volgende dag overgeschreven op het hypotheekkantoor. Johan kreeg onlangs het bericht van de nieuwe eigenlaar dat het huurcontract, ingevolge de koop, onmiddellijk wordt beëindigd.
Kan dit zomaar?
Alvast bedankt voor uw moeite en tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 04 apr 2011 21:42

ik weet dat voor een huurovereenkomst bij een huis, de nieuwe eigenaar het oude contract gewoon moet overnemen.
Of dit ook zo is voor een garagebox weet ik niet
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#3 , 04 apr 2011 21:44

Bij huur garagebox is er een opzegtermijn van 1 maand.
Contract wordt overgenomen door de nieuwe eigenaar, maar dit hoeft dus niet lang te duren.

Reclame

Vandebos

#4 , 04 apr 2011 21:46

Valt onder de gemene huurwetgeving, opzeg is 1 maand.

jananneke
Topic Starter

#5 , 05 apr 2011 10:49

Dus deze huurovereenkomst kan gewoon worden doorverkocht?
En is er een wettelijke basis voor deze opzegtermijn van 1 maand? Ik dacht dat het er 6 zouden zijn (volgens artikel 3 §4 Woninghuurwet).

gvm

#6 , 05 apr 2011 14:40

Ik dacht dat het er 6 zouden zijn (volgens artikel 3 §4 Woninghuurwet).
heeft die huurder de garagebox als hoofdverblijfplaats?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#7 , 05 apr 2011 15:08

Woninghuurwet is enkel geldig voor de woning waarop je je domicilie plaatst. voor alle andere vormen van huurcontract val je terug op de gemene huurwetgeving de wordt geregeld door de art 1714-1762bis BW.

Terug naar “Huren”