Huisbaas eist 750 euro voor hoog opgelopen waterrekening

jellest
Topic Starter

Huisbaas eist 750 euro voor hoog opgelopen waterrekening

#1 , 07 apr 2011 20:01

Hallo,

Ik ben een student die al 2.5 jaar in Leuven een studio huurt.

Eergisteren stond de huisbaas hier onverwachts om te onderzoeken waarom hij een waterrekening van 2000 euro heeft. Hierbij heeft hij vastgesteld dat het water van de WC lekte.

Nu stond hij hier gisteren weer om de schade te herstellen. Hij heeft zonder mijn toestemming foto's getrokken van de studio en heeft mij daarna een papier onder de neus geschoven waarop staat dat ik 750 euro schade moet betalen. Ik lag ziek in bed en hij wou niet weggaan tot ik het minstens onder voorbehoud getekend had. Dus heb ik het getekend.

Mijn vragen hierbij zijn:

Heeft hij het recht om mij 750 euro aan te rekenen? Ik deel namelijk het water met nog 4 andere studenten en een paar maanden terug heb ik problemen met douche gehad (water bleef doorlopen), meteen gemeld en pas na 5 dagen stond meneer hier.

Hij heeft het recht mijn studio te betreden zonder dit aan te kondigen en heeft hij het recht zonder toestemming foto's te trekken?

Mag hij mij dwingen een contract onder voorbehoud te tekenen? Ik weigerde dit eerst omdat ik niet insta voor de financiële kant (ouders betalen)

Dank bij voorbaat,
Jelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 apr 2011 20:18

Neen, hij heeft dat recht niet. Ga langs bij de politie voor klacht wegens inbraak (hij mag niet binnen), en stuur ook onmiddellijk een AS waarin u meldt dat u onder dwang heeft getekend, omdat u ziek was, en hij anders niet uw kamer wou verlaten, en dus niet akkoord gaat met dat extra bedrag.

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 08 apr 2011 09:40

had je zelf al vastgeteld dat de wc bleef doorstromen? (meestal is dat goed hoorbaar) indien ja, heb je dat gemeld? Of was dit iets die al maanden aan de gang is, dat je hebt vastgesteld en dat je niet heb gemeld?

Reclame

jellest
Topic Starter

#4 , 08 apr 2011 15:01

heb het zelf niet vastgesteld of gemerkt dus weet niet hoe lang het al aan de gang was, als het al aan de gang was.. zou niet de eerste keer zijn dat hij me probeert geld afhandig te maken (jaar geleden probeerde hij nog de huur op te slagen, iets met index die gestegen was maar was gedaald).

@Turaki ik ga snel mogelijk een AS sturen, en dinsdag nog eens langs de huurdersbond denk je dat het noodzakelijk is aangifte te doen? wil namelijk toch een beetje de goede vrede bewaren, denk niet dat hij daar heel opgezet mee gaat zijn. Hij komt me nogal over als een agressief persoon (heeft me ook gedwongen te tekenen)

Bovendien ga ik zo snel mogelijk mijn opzeg doen (heb een contract van 1 jaar dat verloopt half september), graag zou ik hier sneller weg zijn want ik huur niet graag van een in mijn ogen onbetrouwbaar iemand. Is er misschien een mogelijkheid om sneller te vertrekken zonder problemen?

Turaki

#5 , 08 apr 2011 15:12

Als je wil gebruiken dat je ziek in bed lag, en hij je dwong tot tekenen, kan je best een aangifte doen. Hoe is hij anders binnengeraakt?

Gebruiken jullie nog baardsleutels voor de kotdeuren? Er bestaan manieren om het slot onbruikbaar te maken terwijl je weg bent (weet de naam niet meer, maar een sleutelmaker kan je helpen), en laat de sleutel erop als je aanwezig bent. Zo kan hij niet meer binnen.

Turaki

#6 , 08 apr 2011 15:25

Bijkomend: opzeg van een kot (indien volgens een standaartcontract) kan vaak enkel vanwege stopzetting van de studies.

Fore

#7 , 08 apr 2011 17:34

of overlijden. Of indien er ernstige gebreken aan het kot zijn
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2011 17:40

Als hij binnen komt MET een sleutel is dat huisvredebreuk met gebruik van valse sleutels ( wederrechtelijk gebruik)
wetgeving
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ook het nemen van foto's IN uw kot ZONDER uw uitdrukkelijke toestemming onwettig en dus zijn de bewijzen?? onwettig verkregen

Dat hij u iets laat tekenen terwijl u niet de verantwoordelijke bent maar blijkbaar uw ouders is al fout maar strafrechtelijk niet belangrijk.
Dat hij u echter terwijl u in een 'mindere' positie bent blijft lastig vallen ( stalking) en niet weggaat alvorens u tekent zou gelet op de context wel nietigheid tot gevolg kunnen hebben gelet op het gebruik van dwang.

Een insteekslot kan nb u kan ook de cilinder vervangen.

Ik zou het hier zeker niet bij laten ... contact nemen met vb sociale dienst unif of met kotweb...
Advocaat van ouders zal eventueel ook een AS kunnen schrijven.
Trouwens naar mijn bescheiden mening is een ( onbekend) lekkende leiding iets voor de huisbaas

Terug naar “Huren”