kosten voor waterverbruik

Thierry01
Topic Starter

kosten voor waterverbruik

#1 , 10 apr 2011 20:49

Hallo,

Sinds 5 jaar huur ik een appartement. Tot hiertoe heb ik nooit moeten bijdrage voor de kosten van water en opkuis van de gemeenschappelijke gang.
Vorige week ontving ik een aangetekend schrijven van mijn huisbaas dat ik vanaf nu 20 euro per maand onkosten zal moeten betalen (water+opkuis+electriciteit van de gang). Ik heb mijn huurcontract erbij genomen en hier staat nergens vermeld dat ik de kosten voor water en andere moet betalen.
Wat moet ik hier mee betalen of niet?
Kan er iemand mij hiermee helpen.
Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 apr 2011 20:52

Wat staat er wel in uw contract betreffende de algemene onkosten?

Thierry01
Topic Starter

#3 , 11 apr 2011 11:29

Het enige wat ik zie staan in het contract is het volgende"De huurder zal alle lasten, taksen en belasting op het verhuurde goed dragen en betalen". Verder staat er niets in het contract over extra te betalen kosten.
Kan ik er nu vanuit gaan dat de onkosten van water electriciteit gang en opkuis hieronder vallen en ik ze moet betalen?
Bedankt alvast

Reclame

Vandebos

#4 , 11 apr 2011 12:09

Vraagt de huisbaas u eveneens de grondbelasting te betalen?

Dit lijkt me een te algemene regeling. Om te verhinderen dat de situatie ontspoort en jullie bij het vredegerecht eindigen of dat het contract vervroegd wordt opgezegd lijkt het me het beste dat jullie deze paragraaf aanpassen in van:
GEMEENSCHAPPELIJKE KOSTEN – PRIVÉ-VERBRUIK – FINANCIERING

De gemeenschappelijke kosten van het gebouw waarin het verhuurde goed zich zou bevinden, door de huurder verschuldigd ten belope van zijn evenredig deel, omvatten de kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit, verwarming, het loon en de kosten van de eventuele conciërges, de vergoeding van de syndicus (of de eventuele rentmeester, bij gebrek aan een syndicus), evenals alle kosten van onderhoud en kleine reparaties, met inbegrip van die welke betrekking hebben op de liften en de technische uitrustingen.

Het aandeel van de door de huurder verschuldigde gemeenschappelijke kosten wordt berekend op basis van de kostenstaten die de verhuurder, zijn vertegenwoordiger of de syndicus ten minste eenmaal per jaar bezorgt. Uit vooruitziendheid en ter afschrijving betaalt de huurder, samen met zijn huur, een provisie bestemd om deze kosten te dekken, tenzij de partijen samen een vast bedrag bepalen dat tegelijk met de huur betaalbaar is. Bij ontvangst van de voornoemde kostenstaat betaalt de verhuurder of de huurder onmiddellijk aan de andere partij het verschil tussen de betaalde provisies en de reële kosten. Het bedrag van de provisie wordt jaarlijks herzien in functie van het bedrag van de reële uitgaven van het afgelopen boekjaar en van de evolutie van de prijzen van sommige goederen en diensten of van de voorzienbare evolutie van het gemeenschappelijk verbruik.
Alle abonnementen en contracten voor geïndividualiseerde diensten en diensten voor privé-doeleinden (bv. teledistributie, telefoon, elektriciteit, gas of het huren van meters) vallen exclusief ten laste van de huurder.
Bij gebrek aan een doorgangsmeter voor drinkwater draagt de huurder ten belope van ...................................... bij in de verbruikskosten.
Evenzo, in geval van installatie van collectieve verwarming en distributie van warm water, zonder particuliere meters, draagt de huurder ten belope van ......................................... bij in de kosten van verwarming en ten belope van ............................. in de kosten van distributie van warm water.
Provisie/Forfait voor gemeenschappelijke kosten: ............................................................................
Provisie/Forfait voor ander verbruik: …..…………..................……………...............

j.demoor

#5 , 12 apr 2011 10:11

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in VASTE bedragen worden bepaald, moeten ze met WERKELIJKE uitgaven overeenkomen...§2.De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig”(Burgerlijk Wetboek).

Alhoewel u de gang gebruikt kan uw verhuurder u voornoemde kosten niet aanrekenen indien zulks niet opgelegd is in uw huurovereenkomst. Indien u die kosten toch betaalt onderzoek dan vooraf of ze vast of werkelijk(=voorschot) zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”