Ook wij werden door een Immo kantoor uit Z...leeuw 'verplicht' de huurwaarborg bij Korfina te plaatsen.
Toen we vervroegd uit ons huurapp gingen werd de huurwaarborg niet vrij gegeven omdat de verhuurster dit geld wou voor haar drie maanden schadevergoeding, ook al hadden we ZELF! voor een nieuwe huuurder gezorgd. Ik heb toen contact moeten opnemen bij Korfina om dat geld eerst op mijn rekening terug te storten of ik was de 'interersten' (nou ja) ook nog kwijt...
Na twee weken kregen we plots aangetekende brieven van de rechtsbijstand van Korfina: de verhuurster eistte haar geld van de 'schadevergoeding'. Dit hadden we echter reeds betaald via het Immo-kantoor.
Om een lang verhaal kort te maken: het Immo-kantoor stortte het geld niet door aan de verhuurster en Korfina kwam bij ons het geld eisen. Ik heb hen toen gebeld met de vraag of ze niet eerst met het Immo-kantoor contact moesten opnemen maar daar hadden ze geen oren naar: wij moesten een bewijs van betaling opsturen. Wat ik dan maar deed: gekken moet je geven wat ze vragen of ze blijven zagen.
Nog eens twee weken later wéér een aangetekend schrijven van Korfina: dat ik hen NOG EENS een bewijs moest sturen.
Nogmaals contact met hen opgenomen en uiteindelijk de verantwoordelijke vast gekregen: het Immo-kantoor had nog steeds het geld niet doorgestort EN blijkbaar (de mail kreeg ik niet te zien!) een mail gestuurd aan Korfina om te zeggen dat we niet betaald hadden. Toen heb ik met de vrederechter gedreigd en sindsdien niets meer gehoord.
Mijn vraag aan Korfina was toen: ga je nu ook een klacht bij het Immo-kantoor neerleggen wegens het verstrekken van verkeerde info en het niet schadeloos stellen van hun klant? Dat had ik duidelijk niet mogen zeggen: Korfino was zéér tevreden over de werking van dit kantoor (sure! ze brengen zoveel klanten aan) en ik had me niet met hen te moeien. Voor het geld danst blijkbaar de beer.
Mijn laatste vraag aan Korfina was waar mijn rechten als huurder waren (ook dat staat in het Korfina contract) maar toen werd er neergelegd.
Kortom: vermijd aub deze firma. Het zijn dieven die springen voor het geld. Rechten als huurder heb je er niet.
Wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Dit is voor mij de hoofdreden om niet met korfina in zee te willen gaan als huurder: je sponsort deels de advocaat van jouw tegenpartij, en dat kan niet de bedoeling zijn. In menig immo contract staan er slinkse clausules dat ze alle onbetaalde bedragen (zelfs ten gunste van de immo) van uw korfina waarborg mogen houden. Verder blijkt alweer dat Korfina enkel de belangen van de immo en de verhuurder dient. De immo moet maar eender wat beweren en korfina's juridische monkeys springen er als zotten op. Daarom vertrouw ik ze niet, en een waarborg geplaatst bij zulke firma's is een vrijgeleide om je geld niet 100% terug te krijgen.
Terwijl bij een normale bank de immo niet aan het bedrag kan, op geen enkele manier dan nog, en geen enkele contractuele band heeft met de huurwaarborg tussen huurders en verhuurder. Dat geeft mij een veiliger gevoel, want ik weet dan dat de immo nog juridische dienst van één of andere firma dit bedrag kan proberen afromen.