syndic wil dat afrekeningen betaald worden zonder nazicht

stephanie_D_A
Topic Starter

syndic wil dat afrekeningen betaald worden zonder nazicht

#1 , 22 apr 2011 23:13

Dikwijls stellen mede-eigenaars fouten vast in de afrekeningen van de gemene delen van appartementsgebouw. Daarom willen mede-eigenaars eerst afrekeningen nazien voor dat ze willen betalen. Eigenlijk zeer terecht. Want waarom zou iemand een blanco cheque tekenen? Maar het wordt de mede-eigenaars dikwijls moeilijk gemaakt omdat ze lang moeten wachten voor ze een afspraak krijgen bij de syndic om de facturen na te zien. Nu zegt de syndic dat de afrekeningen moeten betaald worden, nazicht of geen nazicht. Anders stuurt hij zware herinneringskosten. En voor enkele herinneringen kunnen deze kosten reeds in de honderden euro’s lopen. Veel eigenaars zijn nu bang. Nu is mijn vraag hoe bang moeten deze mensen zijn. De meeste hebben protest aangetekend tegen de rekeningen tot dat ze ze hebben mogen nazien! Hoe gaat dit in zijn werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2011 23:16

Veel eigenaars zijn nu bang. Nu is mijn vraag hoe bang moeten deze mensen zijn.
Is er dan geen algemene vergadering waar de kostenafrekening door de eigenaars wordt goedgekeurd of verworpen????

Haalt u de opvragingen van voorschotten niet door elkaar met de echte afrekening op einde werkjaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#3 , 22 apr 2011 23:21

Doet er IEMAND van de mede-eigenaars de moeite om VOOR de algemene vergadering de rekeningen gaan na te kijken? Doorgaans ligt alles X tijd vooraf ter inzage op het kantoor van de syndicus. Opmerkingen moeten dan op de vergadering ter discussie gebracht worden.

Reclame

stephanie_D_A
Topic Starter

#4 , 22 apr 2011 23:38

Bij ons zijn er om de 2maanden afrekeningen dus geen voorschoten en op de algemene vergadering wordt het boekjaar goedgekeurd. Maar als de afrekeningen betaald zijn zijn de afrekeningen natuurlijk betaald... Mijn vraag is of de syndic de betaling van de afrekeningen mag eisen zonder dat hij toestemming heeft gegeven om deze na te zien? Het lijkt mij toch logisch dat de afrekeningen eerst worden nagezien en daarna betaald. En niet omgekeerd.

Vandebos

#5 , 22 apr 2011 23:53

Iedere mede-eigenaar heeft het recht bij de syndicus de rekeningen te gaan controleren. De syndicus kan dit niet weigeren. Wel kan hij stellen dat het op een ongelegen moment komt en een latere datum voorstellen. Persoonlijk zou ik de syndicus de wind uit de zeilen nemen door deze aangetekend te verwittigen dat op datum X (2-3 weken na verzenden AS) de Mede-eigenaars A, B, C, D, E, F, ... zich zullen aanbieden op zijn kantoor om de rekeningen van datum 11/22/3333 tot 44/55/6666 na te kijken. Dat indien deze datum niet past binnen zijn planning hij vriendelijk verzocht wordt jullie binnen de 5 dagen na kennisname per AS een datum te laten geworden die niet verder dan 28 kalenderdagen en niet minder dan 14 kalenderdagen na kennisname van jullie AS ligt.

stephanie_D_A
Topic Starter

#6 , 23 apr 2011 17:41

Bedankt Vandenbosch! Maar het probleem is dat de syndic afrekeningen (afrekeningen dus, geen voorschotten!) stuurt en dat wij eigenaars de afrekeningen zouden moeten betalen nog voor we de afrekeningen hebben mogen nazien. Een aantal eigenaars hebben de afrekeningen betwist omdat er fouten instaan. Nu zegt de syndic betwisting of niet, ik blijf herinneringen sturen tot dat er is betaald en voor elke herinnering moet 50 € betaald worden aan de syndic. Ondertussen maakt de syndic het de eigenaars moeilijk om de afrekeningen te kunnen nazien. Het is altijd iets. Nooit heeft hij tijd. Nu is mijn vraag of het zo is dat we eerst de afrekeningen (facturen zeg maar) moeten mogen controleren en daarna betalen, anders weten we toch niet wat we betalen? Waar kunnen we hierover iets terugvinden?

Vandebos

#7 , 23 apr 2011 19:04

Als meer dan de helft van de mede-eigenaars er zo over denkt hembedanken voor niet bewezen diensten...

stephanie_D_A
Topic Starter

#8 , 24 apr 2011 13:56

Nu is mijn vraag of het zo is dat we eerst de afrekeningen (facturen zeg maar) moeten mogen controleren en daarna betalen, anders weten we toch niet wat we betalen? Waar kunnen we hierover iets terugvinden?
??

Vandebos

#9 , 24 apr 2011 15:36

U heeft als mede-eigenaar altijd het recht de boekhouding te controleren. Vandaar het schrijven waar ik eerder over sprak. Het weigeren van dit recht door de syndicus is ruim voldoende om een tuchtprocedure op te starten aangezien u dan zwart op wit over het bewijs beschikt dat de syndicus zich niet van zijn taak kwijt zoals de wet en het biv het voorschrijven.

Terug naar “Huren”