Ik begrijp een passage uit mijn huurovereenkomst niet zo goed. Zou iemand dit even kunnen vertalen voor me

De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van drie jaar (korte duur) die ingaat op 16 mei 2009 en verstrijkt op 15 mei 2012, opzegbaar bij het verstrijken van elke periode van 1 jaar, door middel van een opzeggging die ten minste drie maand van tevoren wordt betekend.
Nu is het zo dat mijn huisbaas me in februari liet weten dat hij ons contract niet wil verlengen omdat onze kat hem teveel overlast bezorgt :s.. In mei 2012 moeten we dus buiten maar dat lukt voor ons erg moeilijk want dan heb ik net mijn eindexamens.. Daarom was ik nu al een beetje op zoek naar iets anders en ik vond iets dat echt perfect was en dat over vier maanden vrijkomt.
Ik keek dus om het contract op te zeggen maar ik voel al enige nattigheid.. Klopt het dat ik mijn contract in februari dus moest opzeggen als ik hier weg voor mei 2012?
En bestaat er echt geen andere oplossing die toelaat dat ik hier in binnen vier maanden weg kan? Stel dat een overeenkomst met de verhuurder niet lukt..
Help

Groetjes
Lisa