opzeg contract gemeen huurrecht

artemis
Topic Starter

opzeg contract gemeen huurrecht

#1 , 28 apr 2011 14:54

Er is een huurcontract van een garage (onbepaalde duur) waarin staat:
Het huurcontract kan door beide partijen ten allen tijde worden opgezegd met een vooropzeg van 3 maanden.

Ik neem aan dat de opzeg ervan ook steeds moet ingaan op de 1ste van de maand volgend op de opzeg?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 apr 2011 15:35

Niet noodzakelijk, die bepaling maakt deel uit van de huurwetgeving voor hoofdbewoning.

Fore

#3 , 28 apr 2011 15:41

Ik dacht dat het bij garages slechts 1 maand was
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Vandebos

#4 , 28 apr 2011 15:44

De wet bepaalt dat bij gebrek aan een andere afspraak de opzeg 1 maand bedraagt. Men kan echter contractueel anders afspreken.

artemis
Topic Starter

#5 , 28 apr 2011 16:50

Niet noodzakelijk, die bepaling maakt deel uit van de huurwetgeving voor hoofdbewoning.
Bedankt.
Wat dan als die opzeg van 3 maanden pas op 2 of 3 of 18 mei toekomt? Kan een dergelijke opzeg op eender welke datum van de maand ingaan, en dan 3 maanden later aflopen?

Het gaat niet om een 'gewone' garage, eerder een stalplaats waar meerdere auto's in kunnen (vandaar de afwijking van 1 maand opzeg).

Vandebos

#6 , 28 apr 2011 18:07

Persoonlijk zou ik geneigd zijn ja te zeggen. (dat een opzeg slechts kan beginnen vanaf de volgende nog niet aangebroken contractuele betaalperiode hierbij het principe vastgelegd voor gemeubileerde appartementen uit art 1758BW doortrekkend)
Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

artemis
Topic Starter

#7 , 29 apr 2011 11:00

Persoonlijk zou ik geneigd zijn ja te zeggen. (dat een opzeg slechts kan beginnen vanaf de volgende nog niet aangebroken contractuele betaalperiode hierbij het principe vastgelegd voor gemeubileerde appartementen uit art 1758BW doortrekkend)
Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.
Dus je gaat ervan uit dat de opzeg op een 1ste van de maand moet ingaan?

Vandebos

#8 , 29 apr 2011 11:23

Ja. Maar dat is slechts mijn mening.

artemis
Topic Starter

#9 , 01 mei 2011 11:11

Bedankt VDB.

Nog 1 vraagje: Is een opzeg via mail rechtsgeldig?
Kreeg een opzeg via mail op 30/4 om in te gaan op 1/5. Deze zal ook via AS verstuurd worden maar dat AS komt dan wel te laat (als het pas na dit weekend verstuurd wordt).

Vandebos

#10 , 01 mei 2011 12:36

Dat is half en half koffiedik kijken, Een as is niet bij wet verplicht, de opzeg moet enkel betekend worden:
Art. 1739. Wanneer een opzegging is betekend, kan de huurder, hoewel hij in het genot gebleven is, zich niet beroepen op een stilzwijgende wederinhuring.
Samen met de bepaling in de wetgeving op de communicatiemedia kan dat dus als een rechtsgeldige opzeg beschouwd worden, zeker als de opzegger in het hiernavolgend AS vermeldt dat dit as een bevestiging vormt van de mail met opzeg verzonden op 11/22/3333.

Alles hangt af van het oordeel van de vrederechter mocht dat ooit tot een geding komen. Als de verzender echter kan bewijzen dat hij u effectief het bericht heeft verzonden en hij heeft dit laten opvolgen door een AS ter bevestiging lijkt het me redelijk sluitend.

artemis
Topic Starter

#11 , 01 mei 2011 15:11

Oké VDB, ik ga er geen punt van maken.

Goed dat de opzeg niet kwam in december toen mijn computer gecrashed was en ik meer dan een week niet aan mijn mails kon ;-)

Terug naar “Huren”