Vertrek 1 van de 2 huurders

ladygaga
Topic Starter

Vertrek 1 van de 2 huurders

#1 , 03 mei 2011 12:41

Ik heb een vraagje in verband met een opzeg van 1 van de 2 huurders. Er is dus iemand die blijft en iemand die vertrekt.
Moet de persoon die vertrekt een opzeg doen ? En eventueel een schadevergoeding betalen, omdat het contract nog geen jaar oud is ? Het betreft hier een 3-6-9 contract getekend door beide huurders.

Kan er een met de verhuurder een overeenkomst gemaakt worden om het contract opnieuw te laten maken maar dan enkel op naam van de huurder die blijft ?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 mei 2011 12:52

2 mogelijkheden:

A)

Alle partijen komen samen (huurders en verhuurder(s)) en stellen een gedateerd document op waarin X verklaart dat Y vanaf 11/22/3333 niet meer huurt, dat X de volledige hoofdelijke huurverantwoordelijkheid voor het pand op zich neemt vanaf 11/22/3333. Dat verhuurders A en B zich hierbij akkoord verklaren.

Document wordt opgemaakt in evenveel exemplaren als er partijen (huurders en verhuurders) zijn, iedereen ondertekent de verklaring,voegt hier de tekst "gelezen en goedgekeurd" en de datum van ondertekening aan toe.

de huurders dienen dan onderling de waarborg te regelen indien ze deze gezamenlijk betaald hebben.

B:

als er geen akkoord mogelijk is wegens ruzie of kleingeestigheid, dan zal idealiter één de partijen naar de vrederechter dienen te stappen om de ontbinding van het contract te eisen ten nadele van de verbrekende partij. Nodeloos te zeggen dat dit voor de verbrekende partij een ernstig kostenplaatje met zich kan meebrengen?

ladygaga
Topic Starter

#3 , 03 mei 2011 21:43

Mijn flatgenoot is akkoord dus dat is geen enkel probleem. Ik had de huisbaas hierover ingelicht en die zei mij dat ze dit eerst moesten nakijken wat kon en wat niet.
Daarom dat ik mij afvroeg of ik een opzeg zou moeten doen met schadevergoeding als gevolg wegens vroegtijdig vertrek.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 mei 2011 21:53

Wat ik nog vergeten was bij oplossing A:

één van de partijen laat de ovreenkomst als bijlage bij het reeds geregistreerde huurcontract registreren. (is gratis) Op die wijze is er een ontegensprekelijk gedateerd bewijs.

ladygaga
Topic Starter

#5 , 03 mei 2011 22:02

Dank u voor de informatie Vandebos. Hopelijk denkt de verhuurder er ook zo over. Ik wacht nog steeds op een antwoord. Wij, huurders, zijn alleszins akkoord om het zo te regelen.

alain68

#6 , 04 mei 2011 11:47

Beste moderator,

Mag ik ook vragen wat er gebeurt als de verhuurder niet akkoord is om met één van de twee huurders verder te gaan?
De ene huurder wil er onderuit (heeft opzegbrief gestuurd) maar de andere wenst te blijven.
Er zijn echter zeer grote twijfels over de solvabiliteit van de overblijvende huurder en ondertussen weten we ook van zijn vorige verhuurders welke puinhoop hij letterlijk en financiëel achterlaat.
Kan je als verhuurder niet akkoord gaan met het vertrek van één vd huurders?

alvast bedankt

Alain

ladygaga
Topic Starter

#7 , 04 mei 2011 12:46

Ik heb ook nog een vraagje. Moet de huurder een opzegbrief opsturen als hij wil vertrekken ? Indien er een bijlage aan het contract wordt toegevoegd is dat niet voldoende ?

Vandebos

#8 , 04 mei 2011 15:05

Aangezien het in dit geval niet gaat om een verbreking van het contract doch een aanpassing in onderlinge overeenstemming kan dit zonder opzeg afgehandeld worden.

@Alain68: zie uw post.

j.demoor

#9 , 05 mei 2011 11:03

‘De verbintenis van de huurder tot betaling van de huurprijs is een deelbare verbintenis. Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

De persoon die vertrekt kan dus ALLEEN geen opzegging doen. ALLE partijen kunnen met wederzijdse toestemming de lopende huur vervangen door een nieuwe huur op naam van één huidige huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”