toilet tweede maal verstopt in twee maanden tijd

kristofl
Topic Starter

toilet tweede maal verstopt in twee maanden tijd

#1 , 03 mei 2011 19:29

Ik huur in leuven een studio met een éénjarig contract (tweede jaar). Twee maanden geleden raakte mijn toilet verstopt. De ontstoppingsdienst is toen langs geweest (kost 220 euro). Ik heb toen wat opzoekingswerk gedaan en gelezen dat de kost van een ontstopping ten laste van de huurder valt indien er geen structureel probleem is met de afvoer. De verhuurder was aanwezig bij de ontstopping (als enige). Hij heeft mij vermeld dat er geen structurele problemen waren (brede buis, gewone verstopping op 4 meter). Ik heb hierna naar de ontstoppingsdienst gebeld en zij bevestigden dat er geen structureel probleem was en dus heb ik deze kosten op mij genomen

Ondertussen is mijn toilet opnieuw verstopt. De verhuurder schuift de verantwoordelijkheid in mijn schoenen, en weigert de kosten te dragen. Ik maak normaal gebruik van het toilet dus zie niet in hoe dit mijn verantwoordelijkheid zou kunnen zijn...
Kan ik afdwingen dat zij de ontstoppingsdienst contacteert en deze kosten (en voorgaande kosten) draagt?
Kan ik eventueel zelf de ontstoppingsdienst bellen en de kosten op de verhuurder verhalen achteraf?

Alvast bedabkt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2011 20:18

Als jij de ontstoppingsdienst besteld, zal je moeten opdraaien voor de kosten. Twee maal verstopt op 4 maanden is natuurlijk niet meer normaal. Brede buizen wil echter nog niet zeggen dat er geen verstoppin,gen kunnen komen , zelf bij normaal gebruik. Een horizondale buis van diameter 20 cm zal sneller verstoppen dan een buis van 10 cm diameter, eenvoudig doordat er niet meer voldoende waterdruk op het vuil zit dat moet worden weggespoeld.
Zijn er nog andere bewoners in dat pand?
Gaat het om een privaat WC, voor uw kamer alleen?
Zijn er nog andere WC's in het gebouw aangesloten op dezelfde leiding?
Had je hiervan al last in het verleden?
Zijn er werken uitgevoerd aan de aflopen in het gebouw?
Ben je veranderd van voeding? :oops:

Franciscus

#3 , 03 mei 2011 22:12

verkalking in de buis ???

Reclame

mava105

#4 , 04 mei 2011 11:22

verkalking in de buis ???
Niet bij een afloop. Is er misschien een wasmachine op deze afloop aangesloten. Hierdoor kan het opdrogende schuim in de buizen soms ook verstopping veroorzaken, zeker als men met bepaalde goedkope wasmiddelen wast.
Ook het gebruik van goedkope WC papieren geeft soms problemen. Deze lossen soms NIET op in water. Heb ooit eens de test gedaan met een wit produkt van destijds de G.; die met dat spaarvarkentje op. Na 24 uur in een emmer water waren alle afzonderlijke blaadjes nog zichtbaar en hingen zelfs nog aan elkaar, terwijl een goed papier na enkele seconden als een papje zal worden.
Gebruik dus goede marchandise. :lol:

Mariette

#5 , 04 mei 2011 12:10

Een camera onderzoek laten doen lijkt me hier de betere oplossing. Wordt terugbetaald door verzekering indien er schade kan ontstaan door de verstopping.

kristofl
Topic Starter

#6 , 05 mei 2011 22:54

Geen afwasmachine aangesloten, en ook geen verandering van eetpatroon. Het is de tweede verstopping in twee maanden tijd. Volgens de ontstoppingsdienst is het inderdaad een brede buis. Het toilet is privaat. Ik heb geen weet van andere toiletten die zouden aangesloten zijn. Ik zit hier anderhalf jaar en heb eerder geen problemen gehad. Er zijn geen werken uitgevoerd in de vootbije anderhalf jaar. Ik ben ook niet veranderd van voeding, het enige verschil is dat er nu een vriendin bij me inwoont ( waar de verhuurder het probleem op probeert af te schuiven). Volgens de verhuurder is er reeds een camera-inspectie gedaan vorige keer waaruit bleek dat alles in orde was, maar hiervan kan ik niet zeker zijn... Ik vind het alleszins vreemd dat een toilet zondervstructurele problemen tweemaal in twee maanden tijd kan verstoppen...

Lightning

#7 , 05 mei 2011 23:02

Hmm, vraag uw vriendin om haar maandverbanden niet meer door te spoelen, t zal misschien helpen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 mei 2011 23:04

Duidelijke correlatie tussen aanwezigheid vriendin en verstoppingen......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#9 , 06 mei 2011 10:11

Ik vind het alleszins vreemd dat een toilet zondervstructurele problemen tweemaal in twee maanden tijd kan verstoppen...
Als u vermoed dat er toch een structureel probleem is, zal u dit toch moeten laten vaststellen door een vakman, denk ik. Zolang dit niet gebeurd, zal u er weinig kunnen aan doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 06 mei 2011 11:21

Kalkaanslag in zwanenhals toilet ... wegens niet doortrekken vb 's nachts.... hebben dat ook eens gehad aan toilet aan de slaapkamers.

mava105

#11 , 06 mei 2011 12:51

Kalkaanslag in zwanenhals toilet ... wegens niet doortrekken vb 's nachts.... .
Dat is geen kalkaanslag maar aanslag van urinesteen. (hetzelfde materiaal waaruit men nierstenen maakt :lol: )
Vooral urinoirs die niet regelmatig en met voldoende water worden doorgespoeld hebben daar last van.

Terug naar “Huren”