Handelshuur nodig bij gebruik van één kamer?

ElkeT
Topic Starter

Handelshuur nodig bij gebruik van één kamer?

#1 , 05 mei 2011 23:39

Momenteel woon ik in een gehuurd appartement waar het contract aangeeft dat handelsactiviteiten niet toegestaan zijn. Ik werk als ambulant pedicure, ik werk dus bij mijn klanten thuis.

Ik zou graag willen verhuizen naar een huis met extra kamer om daar een pedicuresalon te maken. Ik vroeg me af of het in dit geval verplicht is over te gaan op handelshuur of niet. Volgens de gemeente is er geen vergunning nodig wanneer er minder dan 100 vierkante meter gebruikt wordt maar men was niet duidelijk of dat ook telt bij een huurhuis.

Dus, is het toegestaan in een gewoon huurhuis één kamer te gebruiken voor een activiteit waarbij geen overlast veroorzaakt wordt. Klanten komen alleen op afspraak en telkens maar één persoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mei 2011 23:46

Het deel van het huis dat voor beroepsdoeleinden wordt gebruikt valt onder de wet op de handelshuur. Bovendien moet u uiteraard de toelating hebben van de huisbaas. De huur moet in twee gedeelten worden opgesplitst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 07 mei 2011 10:13

“Art.1...§ 2. Deze afdeling(=Woninghuur) is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Hieruit volgt dat de afdeling woninghuur wel van toepassing is indien de huur tot hoofdverblijfplaats bestemd is en NIET ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”