Vrijgave waarborg + herstellingskosten

K&K
Topic Starter

Vrijgave waarborg + herstellingskosten

#1 , 07 mei 2011 10:26

Hallo,

onze vorige huisbaas had zijn huis verkocht aan zijn neef. Onderling zijn we overeengekomen om het huurhuis te verlaten op 28/2/11 daar de toekomstige eigenaar al enkele verbouwingswerken wou uitvoeren. Dit werd mondeling afgesproken.

De plaats waar onze bureau stond werd de parket licht beschadigd door de bureaustoel. Er werd afgesproken dat wij met de toekomstige koper (zijn neef) alles moesten regelen. Zolang dit niet geregeld is, krijgen we onze waarborg niet terug.

Verschillende malen hebben we zijn neef gecontacteerd om te vragen of hij al iets meer wist ivm de herstellingskosten. Telkens kregen we het antwoord dat hij nog wachtte op offertes.
Uiteindelijk vorige week, 2 maanden nadat we het huis verlaten hadden, heb ik hem terug opgebeld. Kon hem niet bereiken dus heb ik een berichtje nagelaten waarin ik zei dat het nu wel dringend tijd werd om alles te regelen.
Nadien kreeg ik een berichtje dat hij had besloten om de parket zelf te herstellen. Kost 672.95 EUR. Werd nooit met ons besproken.
Ook vind ik dit nogal veel gezien het om 1m2 schade gaat dus heb ik een bewijs van deze kosten gevraagd.

Gisteren heb ik dit ontvangen. Hij heeft een overzicht gemaakt van alle kosten, we hebben geen kopies gekregen van de werkelijke kosten.
Huur wood boy: 3 x €20 / dag = €60
Huur mini boy: 3 x €20/dag = €60
aankoop schuurpads korrel 240 : €9.85/st x 2 = €19.70
schuurpads korrel 400: €10.75/st x 3 = €32.25
schuurpads klein 240: €4.85/st x 2 = €9.70
schuurpads klein 400: 6.45/st x 2 = €12.90
gaasschuurschijf korrel 60: 7.85/st x 3 = €23.55
gaasschuurschijf korrel 80: €7.35/st x 3 = €22.50
zwarte pad: €3.90
dikke pad: €10.25
mini pad: €2.40
Vernis: €105.25 x 2 = €210.50
Vernis rollen + beugel = €5.30
werkuren: 10u x €20/u = €200

Ik had hem een bericht gestuurd en gezegd dat wij hier niet mee akkoord. Dat de kosten te hoog waren voor dat klein stukje parket, dat we ook niet akkoord gaan met de werkuren en dat er geen officiële facturen bij waren gevoegd.
Nu zegt hij dat het probleem was dat de parket met plastiek was overtrokken en dat hij daarom de volledige parket moest doen en dat er daarom ook zoveel werkuren zijn.

Deze neef vraagt nu ook om deze kosten op zijn rekening te storten terwijl zijn nonkel (huisbaas) nog altijd onze waarborg niet heeft vrijgegeven.

Nu is mijn vraag, kan dit allemaal zomaar?

Alvast bedankt voor de info.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mei 2011 10:41

Het zijn niet de kosten om reparatie die dienen aangerekend te worden doch de waardederving aan het pand die de schade met zich meebrengt.

Aan de andere kant lijkt het me voor het bedrag in kwestie (als er geen andere schadeposten zijn) moeilijk een geding te starten.

modderbeest

#3 , 07 mei 2011 11:54

Er stoort mij iets in zijn berekening 3 dagen voor de wood boy en mini boy?
En slechts 10 werkuren?
Ik vindt dat je de kans had moeten krijgen om dit zelf op te lossen aangezien er toch gewerkt werd in het pand.

Reclame

K&K
Topic Starter

#4 , 07 mei 2011 12:03

@ modderbeest: dat stoort mij dus ook heel erg.

Zou ik dit gewoon betalen of kan ik best eerst eens naar de huurdersbond gaan?

Vandebos

#5 , 07 mei 2011 12:29

Je huurt per dag niet per uur... eerlijk gezegd 10 uur vindt ik niet echt veel.

Toeval wil dat ik zelf een parketvloer in orde aan het zetten ben (16m²).

Als je één uur schuurt op een dergelijk parket dan moet je de kamer in kwestie enkele uren verlaten alleen al door het stof. (verluchting helpt daarbij niet echt, enkel geduld en een goede stofzuiger)

Klassiek plaats je na het schuren drie beitslagen, tussen de eerste en tweede beitslaag schuur je best nog eens ontglanzend om de grote initiële kleurverschillen weg te werken. (hoe egaler het resultaat van die eerste laag hoe beter het resultaat na drie lagen.) Beits vergt afhankelijk van het type dat je gebruikt tussen de 8 en de 16 uur om voldoende droog te zijn om de volgende laag aan te brengen. (mooi weer kan helpen, maar een ventilator om het te bespoedigen is uit den boze aangezien het de bedoeling is om het product in het hout te laten dringen en niet in een oppervlaktelaag te laten drogen.)

Na het beitsen plaats je 2 à 3 lagen vernis waarbij de laatste laag van een harder en duurzaam type dient te zijn. Tussen iedere laag vernis dien je opnieuw ontglanzend te schuren zodat de nieuwe laag maximaal houvast heeft. Droogtijd ligt tussen de 3 en zes uur afhankelijk van vernis en verluchting)

Volgend schema brengt me dus op:

dag 1.

uurtje schuren, venster open, 2 uur wachten, stofzuigen. uurtje schuren, venster open, 2 uur wachten, stofzuigen. Met handtoestel de randen en hoeken in detail afschuren en stofzuigen.

's avonds eerste laag beits. (anderhalf uurtje werk)

Dag 2.

's ochtends ontglanzend schuren, snel met stofzuiger en 2de laag beits. (2 uur)

's avonds 3de laag beits. (anderhalf uur werk)

dag 3.

's ochtends zeer licht met 400 korrel papier vloer strelen, stofzuigen en eerste laag vernis plaatsen. (goede drie uur werk aangezien die eerste laag vernis zo egaal mogelijk en zonder strepen dient aangebracht te worden.)

Namiddag wanneer de laag droog is ontglanzend schuren, stofzuigen en tweede laag vernis aanbrengen (2 uur werk)

(die doe ik op dag vier normaliter) 's avonds laat opnieuw ontglanzend schuren, stofzuigen en laatste harde laag vernis aanbrengen. (2 uur)

De gerekende uren zijn zeer royaal naar beneden afgerond en toch kom ik voor 16m² op een degelijke wijze af te werken reeds op 14 uur en idealiter 4 dagen dat ik het gehuurde materiaal nodig heb.

K&K
Topic Starter

#6 , 07 mei 2011 14:52

Dat de uren correct zijn kan mss wel maar dit werd nooit met ons besproken. Als hij het zelf wou doen had hij dit kunnen zeggen en hadden wij dit mss zelf kunnen doen. Dan hadden wij zijn werkuren al niet moeten betalen.

Ook vind ik, maar ik kan verkeerd zijn, dat als wij voor de aankoop van bepaalde zaken moeten betalen, dat wij deze dingen ook moeten krijgen...

Ook heeft hij geen enkele kost bewezen. Hij heeft gewoon een aantal zaken op een briefje geschreven.

Vandebos

#7 , 07 mei 2011 15:03

Ik wenste enkel aan te tonen dat de verrekening drie dagen materiaal huren/10 uur werken niet zo ongewoon is als modderbeest dacht.

Als er geen onderling akkoord is voorafgaandelijk aan de werken, er geen uittredende plaatsbeschrijving werd opgemaakt, zal het moeilijk zijn voor de verhuurder om te verhalen.

JohnD

#8 , 07 mei 2011 16:49

Hier word in heel deze discussie aan voorbijgegaan dat ontstane afdrukken van meubels, bed, tafel, stoel etc .. heel dikwijls door vrederechters worden aanzien als normale slijtage. Ook dus die bepaalde slijtage aan parketvloer in casu. Nu de bewijzen weg zijn valt dit moeillijk te bewijzen. Euh .. oh ja en dus ook eventueel ten laste van de verhuurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#9 , 07 mei 2011 20:34

Als er geen onderling akkoord is voorafgaandelijk aan de werken, er geen uittredende plaatsbeschrijving werd opgemaakt, zal het moeilijk zijn voor de verhuurder om te verhalen.
Euhhh waar gaat dit voorbij aan wat je claimt?

JohnD

#10 , 07 mei 2011 22:40

Ookal, dan is dat rechtgezet. Maar zelfs als er een PB geweest was (dat er geen geweest was ben ik dan overgeslagen) telt natuurlijk ook wat ik gezegd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”