huisbaas wil mij binnen de week uit studentenkot gooien

H annes
Topic Starter

huisbaas wil mij binnen de week uit studentenkot gooien

#1 , 10 mei 2011 09:56

Hier is de situatie.
Ik zit sinds het begin van het jaar op kot in Antwerpen op een studentenpeda van de Universiteit zelf.
Vorige week kwam ik terug van een feestje en hebben we met onze zatte botten met 2 personen een brandblusser (die niet van het kot was) leeggespoten op het gelijkvloers.
Ze zijn erachtergekomen dat wij het waren en vanmorgen heeft mijn kotbaas mij meegedeeld dat ik tegen maandag uit mijn kot moet. Ik krijg dus (1 dag minder dan) een week.
Met de examens in aantocht is dit een regelrechte ramp en dit zou het einde zijn van het kotleven en praesidium als ik dit thuis moet gaan uitleggen,
Maar kunnen ze dit wel zomaar maken? In de brief die ik gekregen heb staat:

"Naar aanleiding van de door u gepleegde zwaarwichtige feiten in de nacht van 5 op 6 mei meld ik u dat u vanaf 16 mei een verbod krijgt opgelegd om het studentenhome CMI te betreden.

U wordt dringend verzocht om ten laatste op 16mei uw sleutel en toegangskaart in te leveren bij de Coördinator Studentenhome CMI.

Getekend door het departementshoofd Sociale, Culturele en studentgerichte Diensten."

Kunnen ze mij op zoon korte termijn buitengooien zoals ze hier in deze brief beweren? een week of 2 extra tot de examens zou al volstaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
H annes
Topic Starter

#2 , 10 mei 2011 10:15

In het regelement staat wel:
Artikel 34.-
bij diefstal of misbruik van de brand- en veiligheidsinstallatie volgt onmiddelijk de definitieve uitsluiting.

De brandblusser was wel niet afkomstig van het studentenhome dus daar kan miss nog een mauw aan gepast worden? Iemand met juridische achtergrond of die het zelf heeft voorgehad? Liefst geen comments over hoe "slim" het is een brandblusser leeg te spuiten.

Joeri_J

#3 , 10 mei 2011 10:21

link naar voorbeeld reglement voor koten in Antwerpen (onderaan pdf, bovenaan wat algemene info)

Pagina 34.
Art. 12 Voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
de verhuurder: - om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in het gedrang komt
de huurder: - om reden van ernstig gebrek aan de isolatie of veiligheidsinstallatie of om een ernstige reden waardoor de kamer niet geschikt kan worden beschouwd
als studieverblijf
- bij overlijden van één van de ouders
beide partijen: - bij officiële, voortijdige stopzetting tijdens het lopende schooljaar van alle studies door de huurder in de gemeente waar de student onderwijs volgt.
b. De huurovereenkomst wordt ontbonden door het overlijden van de huurder.
De opzegging moet in alle gevallen per aangetekend schrijven worden verstuurd met opgave van de reden en bijvoegen van de bewijsstukken. De opzegging gaat in op de
eerste dag van de huurmaand volgend op de maand van verzending van de brief. Een kopie van dit schrijven wordt aan de huisvestingsdienst van de onderwijsinstelling
overgemaakt. Indien zich tijdens de opzegtermijn een nieuwe huurder aanbiedt voor de kamer die door beide partijen kan worden aanvaard, wordt de bestaande
huurovereenkomst ontbonden op het ogenblik dat de nieuwe huurovereenkomst in werking treedt, waarbij alle eisen tot betalen van verdere opzegvergoeding komen te vervallen.
1 week is dus tekort, zou 1 maand moeten zijn.
Je kan hen best aangetekend informeren dat de opzeg niet conform het contract is.
(best controleren dat deze clausule in het contract staat... , maar is standaard contract van Antwerpse koten, dus kans toe...)
Laatst gewijzigd door Joeri_J op 10 mei 2011 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Joeri_J

#4 , 10 mei 2011 10:23

Het intern reglement mag niet tegengaan met het getekend contract.

(van zelfde pdf)
Art. 18 Slotbepalingen - Deze huurovereenkomst kan eveneens aangevuld worden met een reglement van inwendige orde en veiligheidsvoorschriften. In dat geval dient de
huurder zich naar de bepalingen ervan te gedragen, op voorwaarde dat de huurder er kennis heeft van kunnen nemen vóór de ondertekening van de huurovereenkomst. Dit
reglement en/of voorschriften dienen ondertekend te worden door beide partijen en gehecht te worden aan alle exemplaren van de huurovereenkomst. De inhoud ervan mag in
geen geval strijdig zijn met, of afbreuk doen aan de bepalingen vervat in de huurovereenkomst.
Dus best je contract nakijken en kijken of dit het contract was of niet.

Je kan wel verantwoordelijk gesteld worden voor de kosten die eventueel uit je voorval vloeien.
(bvb kuisen, herstelling, ...)

H annes
Topic Starter

#5 , 10 mei 2011 10:48

De kosten die uit dit voorval gevloeid zijn wil ik gerust dekken. De situtaie is dat de Coördinator me vandaag de brief heeft afgegeven en dat in het regelement staat:
Artikkel 33.-
De student(e) die niet akkoord gaat met de opgelegde straf kan hiertegen bij het departementshoofd studentgerichte diensten in beroep gaan binnen 48 uur na het opleggen van de sanctie. Kopij van deze brief wordt door de betrokken student(e) aan de verantwoordelijke van het home overgemaakt.

Is het een goed idee om voor gratis Juridisch advies te gaan naar antwerpen stad op Kipstraat 44?
Als er staat dat onmiddelijke definitieve uitsluiting volgt, is dit dan niet tegenstrijdig met de maand opzegtermijn? die "Onmiddelijk"

Joeri_J

#6 , 10 mei 2011 11:28

Onmiddellijk is idd tegenstrijdig met maand opzegtermijn.

Het is altijd een goed idee om extra juridisch advies in te winnen.
Zelf ben ik geen jurist, dus 'foutjes' kunnen altijd,
neem de informatie die je hier verkregen hebt mee, en leg je situatie uit.

Je zal waarschijnlijk in beroep moeten gaan tegen de sanctie met volgende redenen:
- niet conform het huur contract (opzeg termijn van 1 maand)
- je omwille van volgende redenen wilt verzetten tegen het verbod:
____- je de schade wilt vergoeden
____- je jezelf verontschuldigd voor het voorval, en 'beloofd' je in de toekomst te gedragen.
- je uzelf zult neerleggen indien het verbod toch doorgevoerd wordt, maar enkel volgens de wettelijke termijn van 1 maand.

Dan is het volgens mij voor je win-win,
je kan ofwel blijven als ze je excuses aanvaarden,
en anders toch een maand blijven voor de opzeg.

Laat dit dus best ook checken, en vraag je gratis juridisch advies zeker in!

H annes
Topic Starter

#7 , 10 mei 2011 13:08

kan iemand het een beetje juridisch formuleren wat ik tegen hem moet zeggen? In den aard van. Volgens artikel... van die overeenkomst, waar de studentenkoten van de UA onder vallen moet je... en dit is niet in overeenkomst met wat er in die brief stond of zoiets dus ik wil minstens zoveel dagen voor ik eruit moet ofzo?

Fore

#8 , 10 mei 2011 13:32

Ik ben hier ook gene held in, maar dit kan je mss een beetje op weg helpen
Plaats datum

Naam
adres
gemeente

Naam verhuurder
adres
gemeente

Verbreking huur contract kot

Geachte meneer X

Op X (datum) ontving ik een schrijven dat ik tegen 16 mei mijn kot dien te verlaten en mijn sleutel en toegangskaart moet inleveren. Ik wil hierbij vermelden dat dit niet conform het opgestelde huurcontract is:
"Art. 12 Voortijdige beëindiging:
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
de verhuurder: - om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in het gedrang komt."
Ik zie de mij gegeven opzegging dan ook als nietig.
Verder zou ik mij graag willen verontschuldigen voor mijn onacceptabel gedrag en wil ik de kosten van de schade die ik heb toegebracht vergoeden. Ik leg mij er bij neer indien het huurcontract toch wordt beëindigd, maar enkel met een opzeg van 1 maand.

Met vriendelijke groeten
uw naam
handtekening
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

H annes
Topic Starter

#9 , 10 mei 2011 13:42

dat is perfect!
Het enige probleem is dat dat artikkel 12 niet in het boekje staat met regelement dat wij ontvangen hebben in het begin van het jaar maar dat van alle koten in antwerpen op kotweb. Probleem is geloof ik dat de koten van de UA niet inorde zijn op dat vlak, hoewel er in de pdf versie van kotweb wel verwezen wordt naar de peda's van de UA dus misschien vallen ze toch onder deze regulering.
Het zou stom zijn om verkeerde artikkels te vermelden natuurlijk.
Zouden jullie ook vermelden dat de brandblusser niet afkomstig was van hier als ze refereren naar artikkel 34 (zie boven)?

Fore

#10 , 10 mei 2011 13:49

Mijn vriendin zit ook op kot van de campus UA. Ze heeft als me niet vergis (is al 2 jaar geleden) zowel het reglement als een huur contract moeten tekenen (kan ik nu niet aan). Maar aangezien UA het gebruik van kotweb promoot, lijkt me het toch raar dat ze het zelf niet zouden gebruiken. (het UA logo staat ook op dat contract).
Art. 12 verwijst naar het huurcontract.

Indien ze refereren naar art. 34, kunt u inderdaad verwijzen dat het niet ging om het materiaal van het kot zelf.
U kunt eventueel in uw schrijven ook vragen op grond van wat ze u uitsluiten en als ze art. 34 gebruiken dit betwisten.

wel ff een opm:
ik ben een biochemist (in opleiding), geen jurist, we zullen eerst maar eens horen wat anderen ervan vinden :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2011 16:15

Zouden jullie ook vermelden dat de brandblusser niet afkomstig was van hier ?
Dus al ik het goed heb zou men volgens u schade mogen aanbrengen aan een gebouw, als het voorwerp waarmede de schade werd aangebracht, maar niet uit het gebouw zelf komt.
Al eens de boel opgekuist na het leegspuiten van een poederblusapparaat?
Tegen dat jij afgestureerd zal zijn (hopelijk voor u) zal er nog poeder in kleine hoekjes en kantjes te vinden zijn. Buiten het kuisen, dat wel een pak werk is, heb je natuurlijk ook nog de kosten voor het opnieuw vullen, en keuren van het blusapparaat zelf.
Als je al op uw kot mag blijven zal het in ieder geval een gepeperde rekening worden. Tenzij je een goede geldschieter hebt, zal je de eerste maanden wel niet meer met zatte botten thuiskomen. :lol:

H annes
Topic Starter

#12 , 10 mei 2011 16:40

haha wel euhm bedankt denk ik. Ik bedoel niet voor de schade, maar wel voor het feit dat ik de beveiligingsinstallatie beschadigd zou hebben. Het hervullen van de brandblusser is voor degene waarmee ik samen was op dat moment want hij had die meegenomen van ergens anders. Het enige wat ik wil is op het kot mogen blijven. Ik stelde al voor om een dag mee te draaien met de kuisploeg om ze te helpen voor het ongemak dat ik hun bezorgd heb enzo maar mijn kotbaas was er vrij duidelijk over.
Wat ik gewoon vooral wil aanvechten is dat hij me maar een week tijd geeft. Als ik nog een maand zou hebben is het allemaal veel minder erg want in de examens kan ik thuis studeren en moet ik niet zo vaak over en weer.

Terug naar “Huren”