inspectie van een woning

pascalc
Topic Starter

inspectie van een woning

#1 , 12 mei 2011 14:49

Ik huur een appartement dat een 1ste en 2de verdieping omvat, te Mortsel. Deze winter is er een lek geweest in het dak, waardoor het water (smeltende sneeuw) door het plafond en de armatuur van het plafondlicht en via muren binnen is gekomen. Daar het in die mate veel was, is er op een gegeven moment ook op de lagere verdieping (de woonkamer en keuken) water beginnen binnen lopen door plafond en armatuur van het plafondlicht en de muren.
Ik heb dit gemeld aan mijn huisbaas via aangetekend schrijven en het lek zelf is 14 dagen later gedicht. Maar de schade aan plafonds en muren is er nog steeds (in de keuken en op het terras zijn delen van het plafond naar beneden gekomen, in de keuken vormt zich schimmel op het plafond, in de living en de kamer daarboven staan op het plafonds allemaal scheuren met bruine vochtstrepen. Er is geen enkele actie ondernomen om iets te herstellen, zelfs niet na een brief van mijn advocaat aan mijn huisbaas.
Het gebouw is verkocht maar hiervan ben ik nog niet officieel op de hoogte gesteld. Ik betaal nog steeds de volledige huur.
Ik ben ondertussen op zoek naar een ander appartement, en wil hier zonder problemen weg geraken. Ik heb de stad Mortsel gecontacteerd om een inspectie van het pand te doen en de bevindingen vast te stellen. Ik heb dit meer dan een maand geleden gevraagd, telefonisch en via mail, en daarna al meerdere malen gebeld, maar er is zelfs nog geen afspraak gemaakt. Ik krijg dan ook de indruk dat zij niet willen komen. Wie kan ik nog contacteren om een inspectie te komen doen?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 mei 2011 16:23

Zie de folder woningdienst in de link (ver)huurder in onderschrift. Niet vergeten te melden dat de stadsdiensten blijkbaar weigeren uw aanvraag door te geven.

bosprocureur

#3 , 12 mei 2011 18:10

Zie de folder woningdienst in de link (ver)huurder in onderschrift. Niet vergeten te melden dat de stadsdiensten blijkbaar weigeren uw aanvraag door te geven.
Sorry, ik heb de link geprobeerd, ik kom wel bij Rapidshare, maar dan gaat het licht uit. Is er iets verkeerd?

Reclame

j.demoor

#4 , 14 mei 2011 10:08

“Art.15.§ 1. Onverminderd...kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op VOORWAARDE dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Vraag de burgemeester,zo nodig aangetekend, uw woning onbewoonbaar te verklaren. Som daarin de punten op die niet beantwoorden aan voornoemde artikelen 5 en 31.

“Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :...2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is...Art.1720. De verhuurder...moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek).

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege. Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis OP te SCHORTEN en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

Maan uw verhuurder aangetekend aan voornoemde verplichtingen na te komen binnen een door u te bepalen redelijke termijn en som gedetailleerd op waarin hij thans te kort komt. Verwittig hem daarin tevens dat u daarna alle verdere betalingen van de huur geheel of gedeeltelijk opschort. Hou met het bepalen van de omvang rekening met de ernst van de noodzakelijke herstellingen. Onverminderd schadevergoeding wegens genotsderving houdt opschorten in dat het opgeschorte NA uitvoering van de herstellingen dient betaald.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2011 14:14

Wat doet uw verzekering???

Terug naar “Huren”