verkoop van handelshuur

brumpy
Topic Starter

verkoop van handelshuur

#1 , 10 mei 2011 19:58

Hallo allemaal,

Ik heb enkele mogelijke problemen en bij het rondsurfen ben ik op dit interessant forum gekomen.

mijn vraag.

Ik huur ondertussen 12 jaar een handelspand, zoals voorzien in de wet heb ik tijdig voor de 1st blok van 9 jaar een huurhernieuwing aangevraagd aan de eigenaar en toen zijn de problemen begonnen.
De eigenaar stelde verschillende voorwaarden met als hoogtepunt uiteraard een zeer grote verhoging van de huurprijs waar ik uiteraard niet ben mee akkoord gegaan, dit is dan advocatenstuff geworden, en na 3 jaar is een dikke maand geleden eindelijk de uitspraak gekomen, het komt er ongeveer op neer dat ik in alles heb gelijk gekregen dus voor mij eind goed al goed dacht ik toen.

Maar nu kreeg ik telefoon van hem met de vraag om in het kort met enkele potentiële kopers te willen komen kijken naar het pand!
Nu het gekke is ik heb uiteraard het pand willen kopen (zelf aan het bedrag wat de rechter voorstelde na onderzoek) en hij is er nooit mee akkoord gegaan hij wou meer!
Ik had er tot op vandaag geen enkele weet van dat het pand te koop stond (en ik vind het ook niet op gekende sites)
Nu vermoed ik dat de eigenaar hier iets nieuws wil proberen hij wil me gewoon uit het pand op het moment maar dit kan hij uiteraard niet, en door het te verkopen aan een gekend persoon misschien wel?
Nu is mijn vraag moet ik bang worden? kan een nieuwe eigenaar me er zomaar uitzetten? en bestaat er niet een regel dat de huurder en soort van 1st recht heeft om te kopen aan dezelfde prijs?
En moet ik de eigenaar zomaar binnen laten steeds zonder dat ik zelf wist dat het pand te koop stond?

Dit zal vermoedelijk wel weer advocaten stuff worden en heb mijn advocaat al een mail gestuurd met mijn vragen maar ben toch benieuwd naar jullie ideeën hierover.

In elk geval al bedankt voor jullie antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2011 20:16

Als het niet uitdrukkelijk in je handelshuurovereenkomst staat, heb je geen voorkooprecht.
Je dient de eigenaar en zijn kandidaat kopers de mogelijkheid geven het pand te bezoeken en te bezichtigen.
Hiervoor dient bij wel vooraf de nodige afspraken te maken (op papier) Je kan dat regelen door bvb 2 keer een paar uren op vaste dagen en uren per week aan te geven. als verkoper moet hij u niet vooraf verwittigen van de verkoop.

brumpy
Topic Starter

#3 , 15 mei 2011 03:54

Bedankt voor je antwoordt, maar het is misschien iets complexer, Ik heb niet alleen een handelshuur van hem maar ik heb ondertussen wel 12 jaar geleden zijn zaak overgenomen en daar 100.000 euro overname voor betaald! het lijkt me dan straf dat hij nu gewoon het huis kan verkopen en de nieuwe eigenaar mij op straat kan zetten niet?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2011 10:52

De nieuwe eigenaar kan maar opzeggen als het huurcontract die mogelijkheid voorziet. Kijk dus je huurovereenkomst na.

Terug naar “Huren”