afrekening onkosten huurder

spanie42
Topic Starter

afrekening onkosten huurder

#1 , 16 mei 2011 11:08

Als huurder krijg ik elk jaar van de eigenaar de eindafrekening van het appartement.
Hieronder integraal wat hierop exact staat vermeld (niet meer, niets minder):

Afrekening algemene kosten voor uw appartement - periode 01/03/2010 tot 28/02/2011

Algemene jaarkosten: € 1051,41
In mindering te brengen:
drankjes bij algemene vergadering: - € 29,75
herstelling verlichting doorrit - € 3,02
herstelling dakgoot - € 178,34
verlichting inkom - € 4,05

Blijft te betalen door huurder: totaal: € 836,25

1/
Als huurder mag ik vermoedelijk toch wel weten wat die € 836,25 inhouden. Als ik een bedrag van € 836,25 betaal weet ik toch graag waarvoor ik dat betaal. Nu weet ik dat absoluut niet. Ik vermoed dat de verhuurder kosten voor de eigenaar doorrekend aan de huurder.
Mag ik een duidelijk gedetailleerde rekening vragen.
Hoe doe ik dat best zonder 'die moeilijke huurder' te zijn ? Want ik wel de 'lieve vrede' bewaren.

2/
Er is een syndicus die het gebouw (3 appartementen en 1 winkel) beheerd. Kostprijs op jaarbasis: € 1200.
Zijn die kosten ten laste van de huurder of verhuurder. Hiervan is niets vermeld in mijn huurcontract.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 16 mei 2011 11:12

Dit kan je mogelijk al op weg helpen:
Dit is een linkje van het onderschrift van Vandebos (Moderator):

(ver)huurder

Lees het bestandje wie_doet_wat.pdf

Heb je problemen met Rapidshare: Lees dan dit eens:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 47&t=29147" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 16 mei 2011 11:41

Kosten syndicus zijn te laste van de eigenaar.

middels art 1728ter BW:
Art. 1728ter. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 2> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
heeft u het recht de stukken in te zien waaruit de kosten bestaan.

Stuur me een pb met emailadres en ik bezorg je deze avond een overzicht van de voorstellen ter verdeling zoals ze meestal door de vrederechter worden gebruikt bij geschillen.

Reclame

Terug naar “Huren”