Sleutels!

MonicaF
Topic Starter

Sleutels!

#1 , 23 mei 2011 11:52

Om een beetje een lang verhaal kort te maken:
Ik heb gehuurd met een 1jaar contract, dit appartement werd verkocht en ik moest verhuizen. Zelfde eigenaar kwam met het idee dat ik het appartement eronder kon huren. Deze zou niet verkocht worden (heeft ze zelf zwart op wit bevestigd) en moest ik niets bij mijn waarborg geven. Die hield ze (toen in haar handen gegeven, wel kopie genomen van papier dat zij het ontvangen had). Ik heb toen 760€ waarborg gegeven. Het appartement waar ik ging inwonen kost per maand 70€ meer. Ik was blij dat ik zo snel iets kon hebben zonder die zware waarborg erbij te moeten betalen. Zwart op wit ook verkregen van huisbazin dat ze het NIET ging verkopen. Ik heb alles opgeknapt daar, alles geverfd. 3 maanden later krijg ik een brief in mijn brievenbus (zelfs niet aangetekend) dat ze het appartement toch gaat verkopen. Ik woon er juist! Soit, ik heb dan iets anders gezocht en gevonden en had dus mijn opzeg gegeven. Ik zit nu te wachten tot mijn huisbazin zin heeft om af te spreken om alles af te handelen en haar sleutels terug te geven zodat ik dit achter mij kan zetten. Maar ik krijg altijd sms'en dat ze op vakantie is. Nu vandaag kreeg ik een sms dat ik mijn sleutels bij het immo moet gaan afgeven (blijkbaar is er nu een immo mee gemoeid) omdat zij een potentiële koper het appartement willen laten zien.Ik zit dus nog altijd met die sleutels. Waarborg zal ik waarschijnlijk niet terug zien (er is ook NOOIT) een plaatsbeschrijving gemaakt van het nieuwe huurkontrakt (zelf een nieuw contract is er niet, enkel een bijlage bij mijn oude contract). Is dit allemaal wel wettelijk? Ik sms dan maar terug (want als ik ze bel neemt ze niet op) dat ik dan wel geen sleutels meer heb, waarop ze antwoord dat ik ze dan maar terug daarna moet vragen aan het immo. Kan dit? En welke rechten heb ik nu nog? Moet ik deze zelf terug vragen aan het immo? En hoe zit het met het feit dat ik daar al weg ben en de zaak ook nog niet afgehandeld is? Kan zij mij wettelijk wel iets doen als ik niet kom opdagen?
Graag reactie aub...Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 23 mei 2011 11:58

Uhmm

Een kort contract kan niet worden opgezegd ivm met eigen bewoning.

Ik stel voor dat u dit eens doorneemt:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral pagina 27 is intressant
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

artemis

#3 , 23 mei 2011 12:20

Zie vorig topic
Afbeelding

Wat staat er in de bijlage van het oude contract en werden beide (oude contract + bijlage) geregistreerd?
Wanneer werd dit opgesteld? In 2004?

Wat ik hier niet niet goed begrijp is dat je meteen iets anders hebt gezocht en een opzeg hebt gegeven van zodra je wist dat er een intentie tot verkoop was (maar nog geen koper).
Een verkoop op zich verandert niets aan je contract (als het geregistreerd is). Het is aan de nieuwe eigenaar om te beslissen wat hij met het appartement gaat doen binnen de wettelijke mogelijkheden, en die nieuwe eigenaar is er nog niet. Wie weet wil een nieuwe eigenaar het verder verhuren.

Reclame

justwanttomove

#4 , 23 mei 2011 12:40

fore: ik zie nergens dat het opgezegd is voor eigen bewoning.
verder heeft Artemis ook gelijk met zijn vraag, hoewel het wel begrijpbaar is dat je iets stabieler wil zitten. Ging de eigenaar trouwens akkoord met de opzeg?

zwart op wit bewijs hebben dat de persoon niet gaat verkopen, heeft volgens mij weinig waarde. Iedereen mag nog steeds doen met zijn eigendom wat ze willen.

Betreft de huurwaarborg: als er geen intredende plaatsbeschrijving is gebeurd, staat u heel sterk om via de vrederechter uw huurwaarborg op te vorderen. Stuur de eigenaar alvast een aangetekende brief met de vraag uw huurwaarborg terug te geven zodra de sleuteloverdracht is gebeurd. Het is dan aan de eigenaar om eventuele schade te bewijzen en dit zal erg moeilijk zijn zonder plaatsbeschrijving. Dus op dat punt zou ik niet te veel schrik hebben, mits u wat moeite wil doen.

Betreft de sleutels: ik zou deze ook niet afgeven aan de immo tenzij het heel duidelijk is dat dit dan ook het einde van het contract inhoudt (geschreven uiteraard), maar dan verwacht ik ook een handtekening van de eigenaar en aangezien deze op verlof is.. Het lijkt me niet verstandig om de sleutel uit handen te geven maar tegelijk nog wel steeds verantwoordelijk te zijn over de staat van het appartement.
Aan de andere kant bent u wel verplicht om mogelijke kopers 2x per week toe te laten in het pand. U kan natuurlijk met de immo ook een paar momenten afspreken en dan ook zelf aanwezig zijn bij de bezoeken. Niets belet u natuurlijk om ondertussen ook even "op vakantie te gaan"

Fore

#5 , 23 mei 2011 12:42

Ik nam aan dat indien het verkocht werd. De nieuwe eigenaar bv zelf het zelf wou betrekken. De nieuwe eigenaar zich dient te houden aan het huidig contract dat afgesloten werd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

MonicaF
Topic Starter

#6 , 23 mei 2011 13:26

Vorig contract was een contract van 1 jaar. Opgemaakt in 2004. Ik ben verhuisd omdat ik een vaste plek nodig had voor de dochter die bij mij inwoont en autistisch is.Zij kan niet veel veranderingen aan en daardoor voelde ik mij verplicht om dit te doen. Ik heb de indruk dat mijn huisbazin nu altijd dit wil uitstellen om het af te handelen. Zij heeft het appartement niet geregistreerd (het huidige) ik wel. Waarschijnlijk een grove fout van mij. Ik weet niet of zij weet dat het geregistreerd is. Ze vertelde me wel dat ze het huidige huurcontract niet meer heeft en heeft mij een kopie gevraagd.Dit heb ik natuurlijk niet gedaan. Dus jullie stellen voor om de sleutels niet af te geven, een datum te laten voorstellen om die potentiële koper dit pand te laten bezichtigen maken en een aangetekende brief op te maken. Ik had deze uiteraard al gemaakt voor ik weg ging uit het appartement, maar ze reageerde er totaal niet op. Ik heb de indruk dat ze er gewoon vanaf wil.

justwanttomove

#7 , 23 mei 2011 13:52

ok dat verandert de zaken wel enigzins, het contract van 1 jaar is ondertussen dan omgezet in een 3-6-9 contract.

Feit blijft wel dat je zelf je opzeg gegeven hebt en dat er dus ook een paar plichten zijn waar je als huurder rekening mee moet houden. (opzeg bv). Je kan daar wel nog in onderling overleg met de eigenaar afspraken over maken. Maak de eigenaar ook duidelijk dat het appartement waarschijnlijk sneller verkocht geraakt als er geen huurder meer inzit.

MonicaF
Topic Starter

#8 , 23 mei 2011 14:10

Ik heb dit gedaan dat als ik eruit was zij meer kansen zou hebben om het te verkopen.
Maar feit blijft wel dat ik nog altijd met de sleutels zit :(

Terug naar “Huren”