Huurkoop

yves89
Topic Starter

Huurkoop

#1 , 16 okt 2011 23:18

Hoi allemaal,

Het zit namelijk zo;
ik zou van mijn grootvader een huisje willen huur-kopen; (huur, optie koop?)

dus;
we zijn een prijs overeengekomen en ik zou mogen huren tot ik het resterende bedrag gespaard heb om de woning verder af te betalen, aangezien een lening hiervoor niet mogelijk is. (eender welke termijn)

Bovendien hadden we ook afgesproken om alles op papier te zetten en mee in het contract laten opnemen dat alle kosten (KI + eventuele herstellingen voor mijn rekening zijn (zoals het zou zijn als ik hiervoor een lening was aangegaan en het onmiddellijk gekocht had))
Verder zou bij definitieve aankoop het reeds betaade huurbedrag in mindering gebracht worden van de afgesproken koopsom.

Nu, was de vraag eigelek, zou dit effectief zo op papier kunnen worden gezet ?
Bovendien is de vraag nog, je weet nooit... stel mijn grootvader komt te overlijden voor de definitieve koop, en er zijn meerdere erfgenamen (waaronder mijn vader)
Kunnen de andere erfgenamen mij alsnog uit de woning zetten en de woning laten verkopen?

Alvast dank voor uw advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje

#2 , 16 okt 2011 23:31

Voor zover ik weet bestaat er in België geen wettelijke regeling voor huurkoop van onroerende goederen tussen particulieren.
Wat u daar voortstelt is dan ook volledig af te raden. Zolang er geen notariële akte van verkoop is kan deze regeling geen enkele waarde hebben tov derden. Die derden zijn o.a. de wettige erfgenamen van uw grootvader....
Waar een weg is is een wil.

pukje

#3 , 17 okt 2011 08:19

Een optie zou kunnen zijn
Jij koopt en jou grootvader geeft een hypotheek over het koop bedrag
je betaald aflossing (huur) aan de grootvader
Als het rond is met de bank neemt de bank de hypotheek over en je grootvader wordt volledig betaald
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 okt 2011 11:16

"Huurkoop woning" als dusdanig tussen particulieren bestaat niet in B.
De woning zal dus normaal verkocht moeten worden met notariële akte en onmiddellijke betaling van de registratierechten.
Grootvader kan u natuurlijk het geld lenen voor de aankoop. Bij overlijden grootvader betaalt u verder af aan zijn erfgenamen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”