Huuropzeg

josi
Topic Starter

Huuropzeg

#1 , 13 apr 2007 09:25

Ik woon sinds 1999 in een huurhuis met mondelinge overeenkomst.
Toen ik hier kwam wonen was de tuin volgebouwd met duif en kippenhokken.Heb daar de foto's zelfs van.Nu is dit ondertussen een prachtige tuin geworden.Ook de keuken heb ik gedeeltelijk vernieuwd.Heb veel in dit huis gewerkt om het mooi te krijgen.Heb steeds de indexering betaald.Op 20 september 2004 krijg ik mijn opzegbrief.Na informatie bij de wetswinkel bracht ik de huisbazin op de hoogte dat ze me schadevergoeding moest betalen in dit geval.Dan mocht ik wel blijven wonen mits opslag van de huur en er werdt een kontrakt opgemaakt van 1 november 2004 voor 3 jaar.Dus eindigend op 31 oktober 2007.Gisteren krijg ik weeral een aangetekende brief dat de huur wordt opgezegd tegen 31 oktober!Ze wil dus weeral verhoging van de huur.Kan dit zomaar?
Ze vermeldt er wel bij dat indien ik interesse heb in een nieuwe overeenkomst ik een met haar kan praten over de condities!Dus weeral huurverhoging!
Vriendelijk bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2007 11:39

Lees deze brochure eens:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

In 2004 kon geen nieuwe overeenkomst van korte duur worden afgesloten.

U bent dus gebonden door een huurovereenkomst van 9 jaar, ingegaan in 1999. De opzeg moet vanuit dat standpunt bekeken worden.

Een huurprijsaanpassing is mogelijk, onder de voorwaarden van art. 7 van de Woninghuurwet. Als de aanpassing niet onder die voorwaarden werd overeengekomen bestaat m.i. de mogelijkheid hetgeen teveel betaald werd terug te vorderen ... Een huurprijsaanpassing onder druk van een opzeg lijkt mij in strijd te zijn met de Woninghuurwet en art. 7.

scorpioen

josi
Topic Starter

#3 , 23 apr 2007 13:21

Ben naar de huurdersbond geweest en daar zeiden ze me dat dat kontrakt van 4 jaar wel geldig is want heb het getekend!
Wat ik volgens hen kan doen is weer nieuw kontrakt tekenen met nieuwe huurprijs en daags nadien terug met hen afspreken want naar schijnt mag ze geen verhoging vragen zelfs niet als ze er ons uit zet aan nieuwe huurders.Maar dat wordt dan procederen en daar hou ik niet echt van.
Heb met de huisbazin gepraat maar ze wil dus duidelijk meer geld,waarborg en weer kontrakt van maar 4 jaar.Op mijn antwoord dat ze dat zomaar niet mag antwoord ze"ik doe wat ik wil en verhuur het in het zwart"
Denk dus dat we eigenlijk geen kant op kunnen want ze wil van geen rede weten!

Reclame

Terug naar “Huren”