verbreking huurovereenkomst zaal voor 1 jaar

meisje1970
Topic Starter

verbreking huurovereenkomst zaal voor 1 jaar

#1 , 13 nov 2011 22:33

ik heb een zaal gehuurd voor 35 keer in een jaar feesten te verzorgen. in de zin van feesten organiseren,voornamelijk dan trouwfeesten. de zaal wordt dan volledig gedecoreerd,de tafels gedekt etc.
ik moest een jaarlijks bedrag betalen en mocht dan 35 keer de zaal gebruiken. het huurbedrag moest in 3 schijven betaald worden. eerste bedrag is betaald maar nu komt het..
Na een paar feesten blijven de klanten weg omdat er geen enkele traiteur meer wil werken in die zaal wegens een kapotte afvoerbuis...met de nodige geurhinder. de uitbater wil niets repareren ondanks dat hij het probleem kent.
nu stel ik mij de vraag of ik als ik gewoon de rest van het bedrag ,dus de volgende 2 schijven niet betaal ik gerechtelijk kan vervolgd worden? er staat in het contract duidelijk: " bij niet betaling op de vervaldatum vervalt onmiddellijk het recht op het gebruik van de zalen". dat is al wat daar in staat er staat niet in van volledige bedrag verschuldigd ofzo.
wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 14 nov 2011 12:17

nu stel ik mij de vraag of ik als ik gewoon de rest van het bedrag ,dus de volgende 2 schijven niet betaal ik gerechtelijk kan vervolgd worden? er staat in het contract duidelijk: " bij niet betaling op de vervaldatum vervalt onmiddellijk het recht op het gebruik van de zalen". dat is al wat daar in staat er staat niet in van volledige bedrag verschuldigd ofzo.
wat denken jullie?
Er is een overeenkomst; je huurt de zaal en je betaalt de huurprijs. Dat is bindend tot einde contract. In je contract staan normaal ook de wijze waarop je kan opzeggen. Niet betalen = vervolging. " bij niet betaling op de vervaldatum vervalt onmiddellijk het recht op het gebruik van de zalen" betekent niet meer en niet minder dan dat je de zaal dat niet meer mag gebruiken. Het contract blijft echter wel bestaan, en de schuld ook! In jouw plaats zou ik eerst de verhuurder aangetekend in gebreke stellen en vragen om het probleem te verhelpen binnen een bepaalde tijd. Als dat niet helpt : ontbinding contract vragen via de vrederechter. Zorg wel dat je bewijzen hebt; brieven van de traiteurs bijvoorbeeld, waarin ze verklaren dat werken er onmogelijk is wegens geuroverlast (overtreding HACCP-normen?) Gewoon niet betalen is een erg slecht idee.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#3 , 14 nov 2011 12:28

*kuch*

Men vergeet dan wel artikel 1762bis Oude belg
Art. 1762bis. <Ingevoegd bij W 30-05-1931, art. 1> De uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden.
Maw, indien één van beide partijen de overeenkomst wenst te ontbinden zonder het akkoord van de andere dient men .... zich tot het vredegerecht te wenden.

Zolang het huurcontract blijft bestaan kan en mag de verhuurder de huurder niet verhinderen het pand te gebruiken, dan begeeft deze zich op beduidend gladder ijs dan de huurder... namelijk artikels die correctioneel vervolgbaar zijn.

Net zoals wanneer de huurder de verhuurder wenst te dwingen om de nodige reparaties te verrichten.

Reclame

meisje1970
Topic Starter

#4 , 14 nov 2011 22:39

bedankt voor jullie antwoord. inmiddels heb ik een juridisch consulent om raad gevraagd en die zei me dat ik best de eigenaar in gebreke stel en dan pas weiger te betalen als hij niet overgaat tot reparatie. in het contract staat niets over schadevergoeding ofzo maar de juridische consulent zei me dat het meestal op 30% wordt berekend van het totale verschuldigde bedrag maar in mijn geval als er redenen zijn tot ontbinding van het contract en mits bewijzen van ev traiteurs kan dit door het vredegerecht kwijtgescholden worden en ben ik in mijn recht. wat denken jullie?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2011 22:41

U stelt hem in gebreke en bij niet herstellen ga je naar de rechtbank.
Deze zal dan de nodige maatregelen kunnen treffen zonder dat je illegale dingen doet die u veel geld gaan kosten.

Vandebos

#6 , 14 nov 2011 22:42

De consulent heeft gelijk.

U kan als model van reactie het voorbeeld gebruiken uit het artikel "wie doet wat?" in onderschrift.

meisje1970
Topic Starter

#7 , 14 nov 2011 23:51

dus samenvatting: ik schrijf een aangetekende brief met de in gebreke stelling en geef hem een termijn om het te repareren. dit alles voor het verstrijken van de vervaldatum. bij geen reparatie binnen de 2 weken kan ik weigeren te betalen en heb ik intussen al bewijzen op zak van de traiteurs en van gasten(klachten) om sterk te staan en van foto's van een open put met water dat overloopt... en ik kan dan mijn contract verbreken,zeker omdat er in mijn overeenkomst niets staat van verschuldigde bedrag of dergelijke alleen geen toegang tot de zalen...

meisje1970
Topic Starter

#8 , 14 nov 2011 23:52

meneer vandebos: wel model bedoel je?

Vandebos

#9 , 15 nov 2011 00:06

Ik bedoelde dat u in het document het parcours vindt hoe u best van ingebrekestelling naar geding gaat.

meisje1970
Topic Starter

#10 , 15 nov 2011 23:05

met de beste wil maar ik kan er niet goed aan uit meneer vandebos..hoe pak ik het het beste aan?
ik wil eigenlijk gewoon volgende keer niet meer betalen maar intussen al een brief hebben opgestuurd. wil dit pas doen als de vervaldatum nadert en ik genoeg bewijs heb verzamelt. dan niet betalen en afwachten. de zaal wil ik niet meer hebben omdat ik toch al geen of weinig klanten heb. eigenlijk ben ik diegene die schade doet niet hij. want heb al een schijf betaald zonder eigenlijk 1 frank winst..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 nov 2011 23:23

Het feit dat u geen winst maakt geeft u geen recht om uw contract zomaar niet meer te betalen.
U hebt een overeenkomst gesloten en u dient die te respecteren.
Om van het contract af te geraken dient u dat te doen via de rechtbank op basis van juridische argumenten, clausules in het contract....

Vandebos

#12 , 16 nov 2011 10:27

U stuurt de verhuurder een aangetekende ingebrekestelling waarin u hem X kalenderdagen (wees redelijk eg 14-21) geeft om de installatie te repareren. In het schrijven verwittigt u hem dat bij gebrek aan reparatie dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u dan verplicht zal hem op zijn kosten voor het vredegerecht te dagen wegens het niet leveren van een onroerend goed in functionele staat en het weigeren van de nodige reparaties te verrichten, dat u bijgevolg de ontbinding van het contract zal eisen en een forfaitaire schadevergoeding op basis van de geleden schade.

U kijkt regelmatig na wanneer het schrijven wordt afgehaald via website post en begint ondertussen uw stukkenbundel voor te bereiden:

- Huurcontract waaruit duidelijk blijkt dat u niet de enige huurder bent en bijgevolg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor het in orde houden van deze installatie buiten opkuis na gebruik.
- Alle briefwisseling, mails, faxen betreffende communicatie over dit gebrek met de verhuurder.
- Bewijs van betaling eerste periode.
- Overzicht van al de geplande feesten in deze periode, hun opbrengstcijfer en traiteur.
- Overzicht van de geplande feesten in een andere zaal gedurende een vorige periode, hun opbrengstcijfer en traiteur zodat het eenvoudiger is een schaderaming op te stellen.
- Weigeringen op papier van traiteurs om in de zaal nog te werken met reden.
- Opmerkingen Cliënten.
- kopie ingebrekestellingen met bewijs aangetekende verzending en bewijs eerste aanbieding en ontvangst door verhuurder.

Terug naar “Huren”