Op 28 augustus 2006 kreeg ik van Electrabel een factuur om 800 euro bij te betalen op dit jaar, op 11 september 2006 ??n om 1.020 euro bij te betalen op vorig jaar.
Die situatie leek me eerst een fout van Electrabel te zijn want
a) Voor 2005 had ik aanvankelijk eerst juist geld teruggekregen van Electrabel.
b) Als dat zou correct zijn, zou ik, rekening houdende met mijn domicilies en het teruggestorte geld van Electrabel, voor de berekende 18 maanden 1.994,136 ? gaskosten hebben, wat neerkomt op een gemiddeld verbruik van 110,78 ? per maand., terwijl ik in een klein appartement woon erg zuinig omspring met gas en electriciteit en terwijl mijn onderbuurvrouw zowel in 2005 als in 2006 49,70 ? per maand, betaalde, voor gas en elektriciteit samen.
Ik belde hiervoor dus onmiddellijk naar Electrabel, zij lieten me een paar keer terugbellen om dan uit te leggen dat zij een verkeerde meting hadden doorgekregen van Imewo eind 2005, en die factuur van supplement van 1.020 euro wel degelijk gerechtvaardigd was wegens een een irrationeel hoog verbruik in 2005 .Ook de factuur van de eerste 6 maanden 2006 (supplement van 800 euro op de reeds betaalde bedragen per maand) bleken gerechtvaardigd.
Veel werd me echter duidelijk toen ik
a) op 10/10 een gasgeur ontdekte in mijn slaapkamer, amper merkbaar, maar toch duidelijk geconstateerd door Imewo ? zowel in mijn slaapkamer als in de living - die het gas afsloot, waarna ik een maand zonder gas heb gezeten.
b) het gaslek te wijten bleek te zijn aan versleten leidingen (die blijkbaar erg moeilijk te vervangen waren, want zelfs na een eerste reparatie tijdens de maand zonder gas, bleven de leidingen afgekeurd door Electrabel, waardoor er nog meer werken zijn moeten gebeuren de herstellingen
c) beide kachels in mijn appartement meer dan 25 jaar oud waren en niet meer beantwoordden aan de wettelijke reglementeringen (?volledig onreglementair?, dit wist de kachelverkoper te melden, die enkele weken na de herstellingen op vraag van mijn huisbazin nieuwe kachels is komen installeren ? ik heb wel digitale foto?s van mijn vroegere kachels met krant als datering erbij).
Sindsdien heb ik mijn kotbazin respectievelijk 1 aangetekende brief geschreven, dan 2 normale, en laatst nog een aangetekende met 2 eisen
a) het meerverbruik in gas tijdens die 18 maanden terug te betalen ( met name 18 x (110,78 ? 49,70 euro ?normaal verbruik? ) = 1.100 euro.
b) minimaal 1 maand huur terug te betalen gezien ik 30 dagen zonder gas heb gezeten (van 10/10/06 tot 9/11/06):
- zonder verwarming
- zonder gas om op te koken
- zonder warm water om te douchen
- zonder warm water om af te wassen
en mijn appartement in die periode moeilijk een appartement te noemen viel.
Op mijn eerste schrijven heeft ze me een brief teruggestuurd waarin ze eerst en vooral wel aangaf dat ze niet van nalatigheid kon worden beschuldigd omdat ze onmiddellijk op mijn telefoon heeft gereageerd maar dat ze wel haar verantwoordelijkheid wou opnemen. Ze vroeg me om aan Electrabel bewijzen van betaling aan te vragen.
Die dienst bleek 90 euro te kosten, dus ik heb aan Electrabel aangevraagd le me dan gewoon kopies van mijn verbruiksfacturen te laten geworden, waarop immers het totaal van de ?reeds gefactureerde tussentijdse bedragen? vermeld. Op basis daarvan het ik haar een mooi overzicht van alles gegeven in mijn tweede niet-aangetekend schrijven.
Daarop heeft zij gewoon een maand huur (395 euro) terug gestort met melding ?IN COMPENSATIE ONGEMAKKEN EN FINANCIELE SCHADE?.
Toen ik die betaling zag, heb ik haar geschreven ? normale post - dat ik haar dankte voor haar antwoord op mijn punt 2 (een maand huur), en gevraagd naar een dringend antwoord op mijn punt 1 (meerkosten in gasrekenink). Na 3 weken zonder antwoord, heb ik die vraag een drietal weken nog eens aangetekend herhaald. Ik heb echter nog steeds geen antwoord gekregen?.
Doe ik er goed aan voor dit bedrag van "amper" 1.100 euro een advocaat in te schakelen? Heb ik "recht" op dit bedrag?