Onderbuur/huurder flipt.

pom
Topic Starter

Onderbuur/huurder flipt.

#1 , 04 dec 2011 15:52

Mijn zoon woont nu 5 jaar in een app. gebouw van 6 app. 2 jaar geleden is daar een alleenstaande vrouw komen wonen. In het begin ging het vrij goed, maar na een tijdje begon zij plots midden in de nacht haar muziek keihard te zetten. Haar deur gans de dag open te zetten en haar kat vrij te laten rondlopen in de gangen, de stank begon uit haar app. te komen. Mijn zoon die erboven woont is een paar keer midden in de nacht gaan kloppen met de vraag haar muziek stiller te zetten, heel beleefd. Waarop zij heel verward begon te roepen, jij moet naar de psychiatrie, hier wonen allemaal pedofielen en zotten. Mijn zoon is enorm geschrokken en werd bang van die vrouw. Nu om een lang verhaal in te korten, sinds een klein jaar is die vrouw gans de bouw aan het terroriseren. Bezoekers en bewoners durven niet meer voorbij haar deur. Ze heeft op haar deur, langs de kant v.d. gang, vol obscene teksten geschreven, ze gaat voor alle deuren katten eten leggen, ze zet haar vespa voor de ingang v.d. gang dat er niemand het gebouw binnen kan, de gang stinkt, voor haar deur ligt afval en eten. Toen ik 14 dagen geleden bij mijn zoon wilde binnengaan, stond haar deur open, de gang was heel warm, er stond een gaskachel die vol smerige badhanddoeken lag (de kachel brandde) voor de kachel lagen op de grond aardappelen, kranten en vol rommel, een houten stoel stond ervoor met de kat erop, de stank vloog je tegemoet. Ze volgt en achtervolgt bezoekers tot straten verder, houdt de postbode tegen en roept dat hij de politie moet bellen want dat ze haar achtervolgen, die pedofielen. De maat was vol en ik bel de politie. Toen die aankwamen was het eerste dat ze zeiden, we zijn hier bijna alle dagen, zaterdag heeft ze de voordeur in elkaar geramd. Ik hoorde hoe psychotisch ze tegen "de flikken" (zo sprak ze ze aan) tekeer ging. Al wij zo'n zaken zouden zeggen zouden we voorwaardelijk krijgen, zij wordt steeds gesust. De eigenaars vertelden ons dat ze al maanden bezig waren om haar eruit te zetten, de sociale dienst zouden haar komen colloqueren. Ook de eigenaars zijn ten einde raad. Ze is goed gekend in de psychiatrie. 2 jaar geleden is ze vrijgekomen uit de psychiatrie Amadeus in Mortsel, op voorwaarde dat ze haar medicatie bleef nemen. De sociale dienst heeft al aan de alarmbel getrokken dat het helemaal niet goed gaat met haar. Zelfs als leek zie je dat zij psychoses doet, schizofreen en paranoia is. Heel gevaarlijk dus. Haar vroeger behandelde psychiater gaf ons de raad de politie te blijven bellen en erop staan dat er een huisarts meekomt, die kan vaststellen en dan het medisch dossier aan te vragen en haar te laten colloqueren via de vrederechter!. Dat hebben we gedaan, als de politie komt zeggen die, "jaja maar zo gaat dat niet hoor, jullie moeten zelf een huisarts bellen dat doen wij niet. En er moet idd eerst iets serieus gebeuren voor we iets kunnen doen!" Is dit niet godgeklaagd? Kortom, iedereen alle instanties die al werden gecontacteerd, sociale dienst, de psychiatrie, de politie (10 tallen keren) etc., spreken elkaar tegen. Er zijn mensen die daar nu zo in angst leven dat ze beven, niet meer durven naar huis gaan en door een stort van vuiligheid moeten voor ze aan hun eigen app. zijn. Mijn zoon heeft autisme spectrum, met een hele hoge beleefdheidsvorm, neemt nu medicatie om rustig te blijven, heeft allang slaap te kort. Op zijn werk merken ze dat hij heel zenuwachtig is en zich niet meer kan concentreren! Programma's als " de rechtbank", vergeet het mensen, heel vertekend beeld van wat er zich werkelijk achter de muren afspeelt!

Als hier iemand iets op weet, graag 1 dringend a.u.b.?

Groet
pom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 dec 2011 16:42

De zoon kan zich best eens samenzetten met de andere bewoners en gezamenlijk een afspraak maken met de politieoverste. Verzamel ondertussen zoveel mogelijk feiten, blijf de politie bellen met ieder probleem en eis telkens een interventie of op zijn minst het meldingsnummer.

Maak tijdens die afspraak op een rustige wijze duidelijk wat de problemen, schets een korte voorgeschiedenis en een overzicht van de feiten en meldingen/interventies.

Dat is de enige werkwijze waarop de teamoverste zijn teams zal inlichten over het mogelijke probleem en welke actie hij verwacht van zijn teams bij een volgend incident.

pom
Topic Starter

#3 , 04 dec 2011 16:43

ok Vandebos, proberen maar :)
dank u

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2011 21:30

Alle zaken die via een andere weg moeten geregeld worden moet dat gebeuren vb de loslopende katten, de motorfiets in de gang... dit moet gebeuren via eigenaar en dan oproeping voor vrederechter. En trouwens alle feiten die huur en woning gerelateerd zijn. Het zal later ook deze vrederechter zijn die moet beslissen.
Dus alles is meegenomen hiermee. Vb die brandende kachel met brandbaar materiaal er rond.

Blijkbaar kennen psychiaters de wetgeving zelf niet.

Het is de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke.
ook eens kijken op website van advocaat Elfri: http://www.elfri.be/collocatie#wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn de belanghebbenden die met een huisarts de zaak voor de vrederechter kunnen opstarten en idd daar zal de politie NIET in tussenkomen.

De dringende collocatie DAT is iets voor de politie. Dat wil zeggen dat OP het ogenblik dat de politie daar is er een dusdanig gevaar is voor persoon zelf of voor de maatschappij dat een dringende opname aangewezen is.
Via hun officier zal er dan contact genomen worden met het parket. Het is de procureur die zal beslissen op basis van verslag politie die een arts vorderen. Maar, ze doen dat alleen maar dan.

Een tussenstap (niet voorzien in de wetgeving) is zorgen dat de politie een dossier kan opbouwen. Dat gebeurd idd om eens met de wijkteamleider of de wijkteamcommissaris te gaan praten en zo de politie zelf eventjes de naam /plaats tussenkomsten uit hun systeem laten halen.
In principe zal teamleider of commissaris dan een melding maken op de briefing met te volgen procedure.
Opletten het gaat niet altijd van de eerste tussenkomst want voor de politie moet het zoals reeds gezegd een dringend feit zijn.
Het kan echter zijn dat pdK gezien dossier (gesprek) alsnog een beslissing neemt.

Zelf een brief schrijven naar het parket waarin je alle feiten opsomt en medeondertekend door eigenaars/huurders kan mogelijk ook helpen.

Voor de rest zie Vandebos

PS geef eens postnummer van waar feiten zich afspelen

pom
Topic Starter

#5 , 04 dec 2011 21:46

Dank U Franciscus!
Het postnummer is 2100, Deurne. De feiten die zich afspelen: Boekenberglei

Groet
Pom

pom
Topic Starter

#6 , 14 dec 2011 22:24

Vandaag werd ze gecoloceerd! Eindelijk rust voor de bewoners na maanden nachtmerries.

Vandebos

#7 , 14 dec 2011 22:30

welke stappen hebben jullie ondernomen om dit te bereiken? (kwestie van posters met een gelijkaardig probleem duidelijk te maken hoe het "ergens anders" heeft gewerkt)

pom
Topic Starter

#8 , 18 dec 2011 20:27

Elke keer politie blijven bellen werd ons aangeraden, die zijn heel dikwijls ter plaatse geweest. Dat hielp niets, telkens andere interventies en enorme communicatiestoornissen!
Zeker Pv's zeker laten opmaken. Politie probeerde steeds weer te zeggen dat we naar het kantoor moesten komen om PV op te stellen als er geen gevaar was, maar zij moesten evengoed ter plaatse een PV kunnen opmaken, hoorde we dan weer van binnendiensten Heb contact opgenomen met de psychiatrie en de sociale dienst waar ze verbleven was en weer opgevolgd. Die hebben ons dan weer andere raad gegeven omdat ze vrij was en zij niets meer konden doen.
Politie opgebeld (paar keer) met de melding om een bevoegd arts mee te brengen en een moment verslag op te maken. Dat is mislukt omdat de arts een verslag van de dag ervoor had gemaakt en dus niet meer geldig was
Om een verhaal en ergernissen in het systeem van maanden in te korten, de laatste dagen niet meer losgelaten. Op aanraden van iemand van juridisch forum contact opgenomen met slachtoffer hulp en de dame elke keer een verslag van wat er gebeurde door te mailen. Die dame heeft er haar schouders ondergezet
de voorlaatste dag van haar opname, liep het de spuigaten uit en heb ik de artsenpraktijk gebeld die haar kende. Die zijn onmiddellijk zelf naar de vrederechter gestapt met een dringende procedure tot collocatie. Maandag zijn ze dan met zijn allen daar naartoe gegaan en onmiddellijk gecolloqueerd!
Het had veel vlugger kunnen gaan indien de eigenaars maanden geleden zelf naar de vrederechter een papier tot collocatie waren gaan halen en meegenomen al de bewijzen van : vernieling appartement, alle getuigenissen van psychotisch gedrag (verhalen genoeg) verbaal en non verbaal t.o.v. de huurders, achtervolgingen, brandgevaar, verwijzingen naar haar psychiatrische opnames, de behandelende artsen etc. Dat duurt dan misschien nog 3 weken, maar dan was de angst en trauma's van de andere huurders van korte duur geweest, nu heeft het al bij al 1 jaar geduurd!
Een goede raad uit ondervinding, het is een kluwen van een rechtssysteem er hadden erge dingen kunnen gebeuren, je moet het allemaal zelf doen, zoveel vlug mogelijk bewijzen, getuigenissen verzamelen en onmiddellijk naar de vrederechter stappen! Niet opgeven hoe vermoeiend het ook is

Ik wens iedereen een rustig vredelievend 2012
Pom

artemis

#9 , 18 dec 2011 20:54

Bedankt om terug te komen Pom.

Hoe lang kan iemand de dag van vandaag gecolloceerd blijven? Ik bedoel maar, en ik wil geen valse hoop wekken, dat de probleempersoon in kwestie mogelijk na 6 weken collocatie terug 'losgelaten' wordt indien zij zich niet vrijwillig verder wil laten behandelen. Maar ik ben niet meer perfect op de hoogte van de huidige procedures daaromtrent, vandaar mijn vraag.

pom
Topic Starter

#10 , 21 dec 2011 10:43

@ artemis
Ja dat vrijkomen hangt dat niet af van de diagnose van behandelende artsen. Heeft iemand in de gesloten psychiatrie het recht om te zeggen "ik bol het gewoon af?" In dit geval zal dat niet zo vlug zijn veronderstel ik, het was te ernstig en heel gevaarlijk. Maar als je de media volgt en ziet wie er allemaal is vrijgekomen is dit jaar en beginnen moorden is, ja dan moeten we ons wel vragen stellen. Maar ik vrees dat de antwoorden allemaal op zijn. Ook weer in dit geval hebben de eigenaars de huur opgezegd (hebben ze me toch verteld) Op basis van al die klachten en vernielingen veronderstel ik toch dat ze de wet aan hun kant hebben, zoniet zit gans de bouw binnenkort met nog meer trauma. Haar contract verliep augustus 2012, dat is nog wel een tijdje hé?

Vandebos

#11 , 21 dec 2011 14:00

Niet respecteren van goed huisvaderschap is een gegronde reden om het contract door de vrederechter te laten verbreken.

Vicelos

#12 , 08 jan 2012 16:48

Bedankt om terug te komen Pom.

Hoe lang kan iemand de dag van vandaag gecolloceerd blijven? Ik bedoel maar, en ik wil geen valse hoop wekken, dat de probleempersoon in kwestie mogelijk na 6 weken collocatie terug 'losgelaten' wordt indien zij zich niet vrijwillig verder wil laten behandelen. Maar ik ben niet meer perfect op de hoogte van de huidige procedures daaromtrent, vandaar mijn vraag.
Officieel is dat 40 dagen, dan evaluatie en mogelijks terug 40 dagen...

krisje1973

#13 , 12 jan 2012 16:19

Gedwongen opname start eerst voor 10 dagen.
Binnen de 10 dagen moet de vrederechter ter plaatse komen in de instelling en oordelen of persoon in kwestie nog behandeld moet worden.
Meestal is dit nadien voor 40 dagen.

Tijdens die 40 dagen kunnen de behandelende arsten opnieuw de vrederechter contacteren om de persoon in kwestie langer te laten behandelen indien zij dit nodig achten.
De vrederechter komt dan opnieuw ter plaatse.
Nadien kan hij beslissen de gedwongen opname te verlengen tot maximaal 2 jaar.

Indien de gezondheidstoestand van betrokkene het toelaat zal hij/zij voordien de instelling mogen verlaten met de afspraak van verplichte nazorg.
Doet hij/zij dat niet, wordt hij terug opgenomen.

BiekeLie

#14 , 18 jan 2012 23:27

is het een idee om de VME een streng huishoudelijk reglement te laten opstellen, waar huurders zich evengoed aan moeten houden?
indien een huurder het dan te bont maakt, wordt de huurovereenkomst om dringende reden opgezegd en toegang ontzegd?
misschien kan dit in de toekomst helpen of zo n dingen voorkomen.

ik ben geen jurist,maar probeer een paar dingen te combineren waar ik zelf al mee te maken had in het verleden.

los hiervan vind ik het een droevig verhaal voor de zieke dame in kwestie, ik zou ook niet graag zo iemand in mijn gebouw hebben als medebewoonster,maar uiteindelijk is ze ook slachtoffer van haar ziekte.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 jan 2012 23:38

Reeks van overlast vaststellingen en daarmee naar vrederechter zoals Vandebos al stelde.
Nu politie 101 oproep komen ter plaatse ALS er op dat ogenblik geen vaststellingen kunnen gedaan worden kunnen deze van de feiten een melding maken ( geen PV) of een PV opstarten beperkt verhoren en rest door binnendienst laten doen.
Of indien leidinggevende officier of radiokamer de patrouille onmiddellijk andere opdrachten geeft. Interventie-eenheid in grote zone's hebben eerst als taak de dringende opdrachten. Andere zaken kunnen dan door de binnen (wacht)diensten kunnen afgewerkt worden.
Interventie-eenheden hebben wegens hun wisselende activiteiten en uren dikwijls geen kijk op het gebeuren.
Als ze dat wel hebben wil het (meestal) zeggen dat iedereen zo ongeveer al op dat adres is geweest voor een tussenkomst en of de briefing WEL zijn nu bewijst.

Terug naar “Huren”