Graag hadden wij wat raad.
4 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een ander huis.
Toen we gingen kijken zag alles er ok uit (buiten mos en zand in de tuin, een beschadigde deur en een muur die nog niet afgewerkt is.)
Die muur zou de verhuurder de komende zomer komen maken. Dit is nooit gebeurd waardoor we in die ruimte een vochtprobleem hebben.
Toen we hier kwamen wonen zagen we natuurlijk de andere mankementjes pas. Bv:
-3 Wc's waarvan geen enkele fansoenlijk werkt. (daar hebben mijn ouders 2 van laten repareren)
- de mazoutketel heeft nooit fansoenlijk gewerkt, volgens de persoon die hier paar keer is geweest om deze te latn reparern had er al lang een andere moeten gezet worden, plus jaarlijkse controle op deze ketel is nooit gebeurd.
Plotseling kregen mijn ouders telefoon van TOPO b.v.b.a.
Omdat onze verhuurder om een nieuwe plaatsbeschrijving had gevraagd.
Hiervoor hebben we bij een immokantoor gehoord dat dit eigenlijk niet wettelijk is voordat er van één kant een huuropzeg is gedaan.
Dit was nog niet gebeurd. Natuurlijk door al de voorgaande zever hebben mijn ouders besloten te verhuizen.
Onze huisbaas had zo nogal vaak de neiging om 5 x per dag te passeren met zijn wagen te passeren.
Voordurend voor de deur te staan om bv zijn post op te halen (nu 4 jaar wonen we hier en nog steeds komt er van hem post hier aan)
Of iets uit de kelder nodig hebt, die staat nog vol rommel van hem.
Nu hadden wij begin deze winter een lek in ons dak. Het regende op verschillende plekken binnen in de woonkamer en keuken.
Ook kregen we opeens schimmelvorming in één van onze slaapkamers.
Nu waren ze naar het dak komen kijken en had hij het komen "repareren"
Na een week regende het nog steeds binnen en toen zijn ze tot besluit gekomen dat er een nieuw dak op moet komen. (blijkbaar bij plaatsbeschrijving onlangs wist hij al wel dat er een lek was in de gang, dat heeft hij toen zelf verteld)
Nu in de brief van de nieuwe plaatsbeschrijving, kregen we een lijst van de te vergoeden kosten.
In totaal komen deze op 615 euro excl. BTW.
Ik ga eventjes een lijstje maken
1. Nachtgang: De deurklink is stuk 15 euro >>> inderdaad hiermee zijn we eens, vonden geen passende klink voor de deur.
2. Badkamer: De spoelbak werkt niet naar behoren 35 euro >>> Dit was één van de mankementjes die we te weten kwamen toen we hier net kwamen wonen.
3. Keuken: Formica aanrecht: De rand is beschadigd in een oppervlak van 1 x 3 cm. 10 euro >>> We weten niet meer juist of dit al was of niet. Op de vorige plaatsbeschrijving is het niet te zien (ofwel onduidelijke foto's ofwel net ernaast getrokken.)
4. Gang oost: Er zijn verscheidene krassen op de houten verniste deur ( 50 x 50 cm) 40 euro >>> Dit was al. Toen we hier kwamen wonen viel ons dat ineens op, huisbaas heeft toen gezegd dat we de deuren niet mochten schilderen omdat deze vernist was.
5. Kleine gang: Onderaan naast de deur is de bepleistering beschadigd ( 20 x 30 cm) 35 euro >>> Dit was al. Op meerdere plaatsen daar. Enkel de andere plaatsen zijn toen gefotografeerd.
6. Er is een glasgordijn stuk; 15 euro >>> Deze was ook al stuk, hier zijn geen foto's van gemaakt op de eerdere plaatsbeschrijving.
7. Buitenruimte: De brievenbus dient recht geplaatst te worden 25 euro >>> toen we hier kwamen wonen stond er een grote boog (plant) met heel slecht weer is deze omgewaait, toen hebben we die boog moeten verwijderen en zagen we dat deze met touwen aan die boog was bevestigd (doordat deze stuk was) wij hebben toen de brievenbus op een andere manier weer recht gezet, gaan geen brievenbus kopen omdat die er al stond kapot was.
8. Buitenruimte: zandvorming bij de gazon in de voortuin 65 euro >>> Zoals ik eerder al zei was de gazon vanvoor bestaande uit mos en zand.
9. Buitenruimte: De groene afsluiting staat onderaan bol naar de zijde van de oostelijke gebuur toe. 125 euro >>> zo leer je je "oooo zo vriendelijke buren" echt kennen. maar alle ja de hond van mijn zus heeft in het begin vaak tegen die afsluiting gesprongen waardoor deze wat verbogen was.
10: De binnenruimten dienen gereinigd te worden. Het restmatriaal bij de buitenruimten rondom de woning dient verwijderd te worden. 250 euro. >>> tja vorige keren zijn we ook proper verhuisd zonder zever. Dus hier gaat het hetzelfde zijn.
Dan nog is een rekening van die man van 121 euro. (terwijl dit eigenlijk onwettig van één kant is gebeurd door de verhuurder.)
Wat zouden jullie in deze situatie doen?
En ...
Een mazoutketel moet elk jaar gecontroleerd worden. Dit is al jaren niet gedaan geweest (is wat de verhuurder moet doen)
Kan hij hiervoor beboet worden?
In elk geval verhuizen mijn ouders binnen drie maand. Naar een beter in orde huis waar het hygienisch wel verantwoord is om te gaan wonen.
Maar we zijn wel niet eens met bovenstaand verhaal, en hopen hier iets aan te kunnen doen.