Eerst even de vragen beantwoorden:
- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...); schriftelijk, voor 3 jaar, appartement.
- ingangsdatum contract; 1 februari 2012, loopt tot 31 januari 2015.
- werd het contract geregistreerd; nog niet, zal wel worden geregistreerd.
- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat? Nee, nog geen communicatie.
Ik heb dus op 1 februari een huurcontract ondertekend. Ik was eerst eigenaar van het gebouw, ik heb het verkocht, maar mocht van de nieuwe eigenaar wel verder huren, zodat ik er kon blijven wonen. Het is beneden handelspand, voor de verhuurder, en een appartement, voor mij. Leek mij een prima oplossing, maar de problemen begonnen meteen, en gaan maar door. Als het gedrag van de verhuurder een voorbode is van wat nog kan komen, houd ik mijn hart al vast.
Om te beginnen wil de nieuwe eigenaar de kelder onder, en van, het appartement gemeenschappelijk. Daar kan ik nog inkomen, maar daarna wou hij ook mijn washok 'opeisen' om de aardgasinstallatie te plaatsen. Hij wil het appartement op aardgas verwarmen, de handelsruimte beneden blijft op stookolie. Terwijl het MIJN washok is, het maakt deel uit van het appartement dat IK huur. Maar okee, het is wel om het appartement te verwarmen, dus ja ... Maar ik kan dus mijn wasmachine niet meer plaatsen in het washok, en dat is de enige plaats waar dat ding kan staan. Ik kan dus niet meer wassen. Waarbij de verhuurder met zijn ogen rolt en de schouders ophaalt.
Dan de doorgang, mijn enige manier om in het appartement te komen. Er moet een nieuwe poort komen, omdat de oude poort versleten is en niet in het slot kan. Ik had de verhuurder meteen uitgelegd dat ik dat niet veilig vond voor mijn honden, en dat ik, in afwachting van de nieuwe poort, zelf een poortje zou voorzien. Verhuurder was eerst akkoord, maar nu niet meer, hij kan niet door het poortje met een kruiwagen, hoewel hij een perfect werkende voor- en achterdeur heeft en het poortje dus helemaal niet nodig heeft. Bovendien mag het poortje niet vast, want hij wil vrije doorgang. Maar nogmaals, dat is niet veilig voor mijn honden. Hij heeft al eens de poort opengelaten, een geluk dat mijn ene hond niet weg was, de andere was op dat moment bij mijn moeder. Dus ben ik liever zeker en doe het poortje vast, maar dat mag dus niet. Hij mag van mijn duizend maal de doorgang gebruiken, maar hij sluit de poort niet, en ik sta niet in voor de gevolgen als hij een van mijn dieren laat ontsnappen. Toen ik hem dit zei, lachte hij me in m'n gezicht uit.
Verhuurder is ook lastig omdat hij geen sleutel van het appartement krijgt, en valt me dus constant lastig, om die en die en die persoon binnen te laten om dit en dat en dat te bekijken. Ik word er helemaal gek van. Ik moet mijn vrije dagen doorbrengen met enkel en alleen op zijn werkvolk te wachten. Maar nog steeds liever dit dan hem een sleutel te geven.
Ik heb gewoon het gevoel dat ik ongewenst ben, en een indringer. Het was een thuis, nu voel ik me alsof ik voor alles toestemming moet vragen, of ik hier niet eens mag zijn. De verhuurder is erg aanwezig en dominant, en laat geen kans voorbijgaan om me weer eens ergens op te wijzen. Ik blijf bij mijn ouders tot het tijd is om te gaan slapen, en kom dan naar hier, enkel om te slapen, de volgende ochtend ga ik meteen weer bij mijn ouders langs.
Ik zit ook al meer dan een week zonder water, de leidingen bevriezen contstant, mijn afvoerputjes bevriezen contstant. Wat geen probleem is, want ik heb toch geen water om te laten weglopen.
En nu is de stookolie op, het is hier 13 graden en ik kan de verhuurder niet bereiken.
Kortom, ik wil hier weg. Liever vandaag dan morgen. Achteraf gezien had ik nooit het contract moeten ondertekenen, maar het is zo'n fijn appartement, en nu zit ik eraan vast.
Ik vertrek sowieso op het einde van de maand, of de verhuurder wil of niet, of ik boete moet betalen of niet. Ik heb er dik mijn zin van.
Het is een contract van drie jaar, gestart de eerste februari, en er staat vermeld: beide partijen kunnen het contract beëindigen mits een opzegging van drie maanden voor het verstrijken van deze huurperiode en dit bij aangetekend schrijven.
Hoe zit het met de vergoeding, is die drie maanden huur? Maar ik moet geen boete betalen wegens contractbreuk toch, omdat een driejarig contract in principe niet te vroeg kan beëindigd worden? En als ik nu zelf een nieuwe huurder kan aanbrengen, die het contract overneemt?
Ik ga dinsdag langs bij de huurdersbond, maar steek nu graag al eens mijn licht op. Dinsdag is nog zo ver weg, en ik wil nu al actie ondernemen. Ik ben het namelijk echt beu. Geen verwarming, geen water, geen wasmachine, dominante huisbaas die me altijd in de nek blaast, de schrik dat mijn honden elk moment weg kunnen, ik word helemaal paranoïde. Wat zal ik blij zijn wanneer ik de sleutels van dit krot kan afgeven.
Dank je wel.