Ingangsdatum contract: 1 jan 2012
Werd het contract geregistreerd: Ja
Heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat: Ja
Paar dagen nadat ik mijn opzeg heb opgestuurd, heeft contact-persoon van immobiliën kantoor me gecontacteerd voor een afspraak te maken.
Tijdens onze gesprek beweerde hij mij, dat ik het contract niet mag verbreken en dat ik volledige jaar ga moeten betalen. Nadat ik verwezen heb naar de wet waarin ongeweer volgende voorgeschreven is, "huurcontract kan niet onderbroken worden tenzij het anders werd overeengekomen in het contract", heeft hij het contract erbij genomen. Ik had zo'n indruk dat hij zelf niet goed wist waar te zoeken in een redelijke contract. Dan heb ik naad het juiste put verwezen. Nadat hij het gelezen heeft, ging het niet meer over een volledige jaar, maar over volgende:
- Huurlasten die ik tijdens mijn opzeg moet betalen: 3 maanden (akkoord)
- Compensatie voor vroegtijdige contractbreuk aan de kantoor: 1 maand (akkoord)
- Schadevergoeding aan de verhuurder: 3 maanden (niet akkoord omdat het niet in het volgende stuk wordt besproken)
En nu uiteindelijk mijn vraag: Hebben ze het recht om schadevergoeding van me te eisen? Volgens me hebben ze zelf een stuk in het contract gezet die hun dan verbied om schadevergoeding van me te vragen...VERVROEGDE BEËINDIGING VAN DE HUUROVEREENKOMST
B. Huurovereenkomst met een duur van max 3 jaar tot 9 jaar en meer
De verhuurder kan de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden:
• ten alle tijde, indien hij een familielid tot de derde graad, voornemens is het goed persoonlijk te betrekken;
• ...
Indien de huurder het gehuurde pand vroeger verlaat dan de einddatum zal hij de verhuurder en XXXX-Immo bvba, <Adres> bij een aangetekende brief hiervan verwittigen, uitdrukkelijk vermeldend vanaf welke datum het pand mag verhuurd worden, evenals de bezichtigingsuren, rekening houdend met de bepalingen van het hierna volgend artikel 19.
In dat geval zal de huurder maximaal een forfaitaire vooropzeg periode van 3 volle maanden moeten eerbiedigen en de huur gelden en lasten voor deze periode moeten blijven betalen, zonder dat deze vooropzeg periode de contractuele einddatum mag overschrijden. De huurder heeft zo geen verplichtingen meer betreffende de periode gelegen na de voornoemde vooropzeg periode.
Indien er gedurende deze 3 maanden een voor de verhuurder andere, aanvaardbare huurder wordt gevonden, die bedoeld pand huurt aan de voor de verhuurder geëiste nieuwe huurvoorwaarden, wordt huidige huurder vrijgesteld om verdere huurgelden en lasten te betalen, vanaf de wederverhuring.
Voor alle administratiekosten verbonden aan deze contractbreuk, dient de huurder alleszins supplementair een eenmalige vergoeding die gelijk is aan één maand huur, BTW inclusief, te betalen aan XXXX-Immo bvba.
Ik hoop dat ik hier een en hulp en misschien een advies krijg die ik goed kan gebruiken tegen het kantoor.