Contractbreuk met contract van bepaalde duur.

andvla
Topic Starter

Contractbreuk met contract van bepaalde duur.

#1 , 28 feb 2012 19:23

Type contract: Schriftelijk huurcontract van korte duur (1 jaar)
Ingangsdatum contract: 1 jan 2012
Werd het contract geregistreerd: Ja
Heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat: Ja

Paar dagen nadat ik mijn opzeg heb opgestuurd, heeft contact-persoon van immobiliën kantoor me gecontacteerd voor een afspraak te maken.

Tijdens onze gesprek beweerde hij mij, dat ik het contract niet mag verbreken en dat ik volledige jaar ga moeten betalen. Nadat ik verwezen heb naar de wet waarin ongeweer volgende voorgeschreven is, "huurcontract kan niet onderbroken worden tenzij het anders werd overeengekomen in het contract", heeft hij het contract erbij genomen. Ik had zo'n indruk dat hij zelf niet goed wist waar te zoeken in een redelijke contract. Dan heb ik naad het juiste put verwezen. Nadat hij het gelezen heeft, ging het niet meer over een volledige jaar, maar over volgende:
- Huurlasten die ik tijdens mijn opzeg moet betalen: 3 maanden (akkoord)
- Compensatie voor vroegtijdige contractbreuk aan de kantoor: 1 maand (akkoord)
- Schadevergoeding aan de verhuurder: 3 maanden (niet akkoord omdat het niet in het volgende stuk wordt besproken)
VERVROEGDE BEËINDIGING VAN DE HUUROVEREENKOMST
B. Huurovereenkomst met een duur van max 3 jaar tot 9 jaar en meer
De verhuurder kan de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden:
• ten alle tijde, indien hij een familielid tot de derde graad, voornemens is het goed persoonlijk te betrekken;
• ...

Indien de huurder het gehuurde pand vroeger verlaat dan de einddatum zal hij de verhuurder en XXXX-Immo bvba, <Adres> bij een aangetekende brief hiervan verwittigen, uitdrukkelijk vermeldend vanaf welke datum het pand mag verhuurd worden, evenals de bezichtigingsuren, rekening houdend met de bepalingen van het hierna volgend artikel 19.

In dat geval zal de huurder maximaal een forfaitaire vooropzeg periode van 3 volle maanden moeten eerbiedigen en de huur gelden en lasten voor deze periode moeten blijven betalen, zonder dat deze vooropzeg periode de contractuele einddatum mag overschrijden. De huurder heeft zo geen verplichtingen meer betreffende de periode gelegen na de voornoemde vooropzeg periode.

Indien er gedurende deze 3 maanden een voor de verhuurder andere, aanvaardbare huurder wordt gevonden, die bedoeld pand huurt aan de voor de verhuurder geëiste nieuwe huurvoorwaarden, wordt huidige huurder vrijgesteld om verdere huurgelden en lasten te betalen, vanaf de wederverhuring.

Voor alle administratiekosten verbonden aan deze contractbreuk, dient de huurder alleszins supplementair een eenmalige vergoeding die gelijk is aan één maand huur, BTW inclusief, te betalen aan XXXX-Immo bvba.
En nu uiteindelijk mijn vraag: Hebben ze het recht om schadevergoeding van me te eisen? Volgens me hebben ze zelf een stuk in het contract gezet die hun dan verbied om schadevergoeding van me te vragen...

Ik hoop dat ik hier een en hulp en misschien een advies krijg die ik goed kan gebruiken tegen het kantoor.
Laatst gewijzigd door andvla op 28 feb 2012 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2012 21:36

Aangezien er geen wettelijke bepalingen zijn voor de opzeg van een contract van bepaalde duur zijn enkel deze in het huurcontract opgenomen van toepassing.

Wat is de titel van A. onder dit hoofdstuk?

andvla
Topic Starter

#3 , 28 feb 2012 21:40

Er is geen A. Ik den dat ze het stuk gedeeltelijk in het contract hebben opgenomen en er niet bij stil gestaan dat het niet in hun voordeel is.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 feb 2012 21:59

In dat geval heeft u gelijk en dient de passage beschouwd te worden als geldig voor een contract van bepaalde duur. Dom immo-agentschap...

andvla
Topic Starter

#5 , 28 feb 2012 22:03

Er zijn eigelijk 2 redenen waarom ik die vraag hier gesteld heb:
1. Huurovereenkomst met een duur van max 3 jaar tot 9 jaar en meer

als ik het in stukken ontleed:
- huurovereenkomst met een duur van max 3 jaar: <=3 jaar
- tot 9: < 9 jaar
- en meer: >= 9 jaar
Gaat het dan niet over contract van gelijk welke duur?

2. Zie volgende:
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst moet hij wel een vergoeding betalen. Die is gelijk aan:
- drie maanden huur als hij vertrekt tijdens het eerste jaar
- twee maanden huur als hij vertrekt tijdens het tweede jaar
- één maand huur als hij vertrekt tijdens het derde jaar
Bron: http://www.belgium.be/voortijdige_beeindiging/

Is het dan toepaselijk op mijn situatie. Ik heb al veel opzoekwerk gedaan, veel forums en officieële websites bezocht, maar het enige dat ik tot nu toe nog niet goed snap: moet ik de kosten dragen die door de wet bepaald zijn als het anders wordt besproken in huurcontract? En wordt het anders besproken, want het is zo onbepaald geschreven. Telkens ik het lees interpreteer ik op een andere manier.

Vandebos

#6 , 28 feb 2012 22:17

Die regeling is van toepassing bij dwingend recht op een 3-6-9 contract, uw contract is geen 3-6-9. Indien de verhuurder dit type van regeling had willen treffen voor een contract van bepaalde duur had dit specifiek dienen over te nemen.
Het lijkt er inderdaad op dat een niet al te snuggere opsteller heeft geprobeerd alle opzegmogelijkheden voor eender welk type van contract in een algemene regel te gieten met een nogal voor hen faliekant gevolg.

Denk niet dat dat nog eens gaat gebeuren. :mrgreen:

andvla
Topic Starter

#7 , 28 feb 2012 22:36

Indien de verhuurder dit type van regeling had willen treffen voor een contract van bepaalde duur had dit specifiek dienen over te nemen.
Wat bedoelt u daarmee?

Ik heb een bespreking van een gelijkaardige huurcontract gevonden op uw website:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 679#p25679

Het verschil tussen het stuk dat daar besproken wordt met het stuk uit mijn contract dat ik het volgende niet heb staan:
In geval van beëindiging door de huurder tijdens de eerste drie jaren, dient de huurder een vergoeding gelijk aan 3 maanden, 2 maanden of 1 maand huur te betalen, naargelang de huurovereenkomst eindigt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar van de verhuring.
En er is dan ook nog een vraag opgedokken: welke bedrag moet ik aan het kantoor betalen? In het contract figureren er 2 bedragen:
- Huur
- Huurlasten (werwarming en water)

Moet ik dan de som van hierboven vermelde bedragen betalen of enkel mijn huur?

Alvast bedankt voor uw reactie en duidelijke argumentering.

Als er nog iemand interessante informatie kan aanbieden, twijfel dan niet om het te doen. Ik ben van plan om het zo ver als het nodig gaat zijn te brengen, maar ik wil zeker zijn dat ik in mijn recht ben.

Vandebos

#8 , 29 feb 2012 00:05

De huur sowieso, de huurlasten enkel wanneer de verhuurder deze voor u betaalt en u ze aan hem nadien terugbetaalt.

Wat ik bedoelde was dat indien de verhuurder de 3/2/1 maanden schadevergoeding had willen gebruiken voor een contract van bepaalde duur hij dit expliciet in het contract had dienen op te nemen.

andvla
Topic Starter

#9 , 29 feb 2012 08:34

Ok, dan heb ik het goed begrepen. Nog eens bedankt voor de hulp.

Ik denk dat ik nog vragen ga krijgen in de loop van opzegtermijn. Hoop dat ik dan hier een antwoord zal kunnen vinden.

Terug naar “Huren”