ontbinding huur wegens samenwonen

jongen20
Topic Starter

ontbinding huur wegens samenwonen

#1 , 20 mar 2012 19:24

Hallo ik zit met een aantal vragen waarvoor ik geen oplossing vindt in de huurwet en nog in de rechtspraak/ rechtsleer

Is het mogenlijk om de huur te ontbinden omdat een huurder zijn vriendin laat inwonen terwijl in het contract staat dat er slechts 1 persoon in het appartement mag wonen ?

Hoe zit het dan met het recht op samenwonen/ privacy tegenover het eigendomsrecht ?

En wat als ze gehuwd zouden zijn ? primeert het huwelijksrecht hier dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jongen20
Topic Starter

#2 , 20 mar 2012 19:25

En is zulks beding eigenlijk wel rechtsgeldig ?

Vandebos

#3 , 20 mar 2012 19:32

Neen, tenzij er overbewoning van het pand zou optreden heeft de verhuurder geen enkel recht om zich te moeien met de samenstelling van het gezin van de huurder, noch met de wijzigingen in die samenstelling.

Indien de verhuurder daarmee dreigt volstaat meestal een vriendelijk aangetekend schrijven waarin een aantal feiten vriendelijk worden belicht en er met de voorhamer ingedreven. Indien een dergelijk schrijven nodig is mag u me steeds via pb contacteren...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2012 21:32

Overbewoning wordt vastgesteld via kwartierinspecteur en dan de gemeente die komt vaststellen dat pand NIET voldoet aan o.a. de Vlaamse wooncode.
Verhuurder zal u moet u met een AS in gebrke stellen en u dan dagvaarden voor de vrederechter.
Ik denk dat het lachen geblazen zal zijn.

jongen20
Topic Starter

#5 , 20 mar 2012 21:40

In het huurcontract staat echter wel expliciet vermeld dat er slechts plaats voor 1 persoon is en de verhuurder haalt ook aan in zijn aangetekend schrijven dat het samenwonen van 2 personen een overschrijding hiervan is.
Vanaf 3 a 4 personen vindt ik dit begrijpbaar, maar voor 2 personen kan men toch niet spreke van een overschrijding van woonruimte ?

Vandebos

#6 , 20 mar 2012 22:36

Hoeveel leefruimtes groter dan 4 vierkante meter telt de woning? (living, keuken, slaapkamers, ...) wat is de totaaloppervlakte van wat u huurt?

Terug naar “Huren”