Vragen huurcontract

lien27
Topic Starter

Vragen huurcontract

#1 , 24 mar 2012 11:37

Hallo iedereen,

Ik teken binnenkort een huurcontract voor 1.5 jaar, een huurovereenkomst voor een hoofdverblijfplaats voor het vlaams gewest. Dit werd opgesteld door de verhuurder en aangezien het mijn eerste huurcontract is, had ik graag gevraagd of de volgende delen uit het huurcontract normaal zijn:

Staat van het gehuurde goed - Plaatsbeschrijving - de verhuurder maakt de plaatsbeschrijving op, maar we hebben dit document nog niet te zien gekregen, dit moet tegelijk met het contract ondertekend worden veronderstel ik, als we volgens het contract al verklaren dat er geen zichtbare gebreken zijn behalve die vermeld in de plaatsbeschrijving?

De huurder verklaart het gehuurde goed te hebben bezichtigd en het ontvangen te hebben in goede staat van onderhoud en geen zichtbare gebreken te hebben vastgesteld, behoudens deze vermeld in de plaatsbeschrijving.

Er zal tussen partijen op gemene kosten een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak worden opgemaakt, zowel bij de intrede van de huurder als bij het verlaten van het gehuurde goed. Zij duiden daartoe in letter H van de bijzondere voorwaarden genoemde persoon aan (= naam van de verhuurder). Indien deze persoon bij het verlaten van het goed niet kan optreden voor het opstellen van de plaatsbeschrijving, dan verbinden de partijen er zich toe binnen de 14 dagen een deskundige aan te duiden. Bij gebreke aan overeenstemming terzake wendt de meest gerede partij zich tot de rechter.

Conform artikel 1730 §1 Burgerlijk Wetboek wordt bij intrede een omstandige plaatsbeschrijving opgemaakt tijdens de periode dat de ruimtes nog onbewoond zijn of tijdens de eerste maand van bewoning.

Onderhoud en herstellingen

Ten laste van de huurder is het jaarlijks nazicht en onderhoud van de centrale verwarmingsinstallatie, brander schoonmaken en afstellen, bad en waterverwarmer ontkalken en alle leidingen tegen vorst beschermen. Het jaarlijks onderhoudsattest (factuur) van de verwarmingsinstallatie dient op eenvoudig verzoek voorgelegd te worden aan de verhuurder.

Bezoek en nazicht door de verhuurder - dit betekent toch dat we hen niet zomaar moeten binnenlaten wanneer ze voor de deur staan, of dat ze zomaar langs kunnen komen tijdens onze afwezigheid maar ze normaal 1x/jaar voor nazicht op een op voorhand afgesproken datum kunnen langskomen? Moet er verder iemand van ons aanwezig zijn als ze langskomen met potentiële nieuwe huurders tijdens de opzeg?

De verhuurder heeft het recht op ieder moment en op eenvoudig verzoek daartoe het gehuurde goed te bezoeken met het oog op nazicht ervan.
Gedurende elke periode van huuropzeg, alsook in geval het huurgoed te koop wordt gesteld, zal de verhuurder het recht hebben het gehuurde goed op afspraak te bezoeken met kandidaat-huurders of -kopers op de dagen en uren als bepaald in de bijzondere voorwaarden onder letter J.

Belastingen
Alle welkdanige belastingen en taksen die het onroerend goed bezwaren en opgelegd worden door ieder welkdanig bestuur, zal ten laste vallen van de huurder, met uitzondering van de onroerende voorheffing

Bodemattest
Op het einde van de huurovereenkomst dient de huurder eveneens een bodemattest op te vragen bij OVAM, en de inhoud hiervan mee te delen aan de verhuurder.

Al bedankt!
Mvg,
Lien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2012 12:18

Gaat het hier over een gezinswoning of een appartement?
Het lijkt me vreemd dat er een bodemattest gevraagd wordt op het einde van de huur.

lien27
Topic Starter

#3 , 24 mar 2012 13:01

Een gezinswoning, en dat bodemattest vond ik ook wel vreemd, vooral omdat de verhuurder dat al opgevraagd heeft en het resultaat ook vermeld wordt in het huurcontract:
De inhoud van dit bodemattest luidt: “De Ovam beschikt voor deze grond niet over relevante gegevens met betrekking tot de bodemkwaliteit."

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2012 15:36

wettelijk is een bodemattest alleen nodig bij verkoop van een pand.

curl

#5 , 24 mar 2012 22:49

Ik zou lien27 aanraden om naar een huurdersbond te gaan. Ook in mijn contract stonden dingen die niet legaal waren...

Terug naar “Huren”