afrekening water en verwarming

Athina
Topic Starter

afrekening water en verwarming

#1 , 04 apr 2012 15:30

We zijn nu verhuisd en hebben de afrekening te zien gekregen van water en verwarming.

Verwarming hebben we helemaal niks verbruikt, staat ook zo op de officiele opname en foto's bij vertrek.
(We hadden een elektrisch vuurtje gekocht omdat we een nogal kleine ruimte hadden, vandaar het 0 verbruik)
En water hebben we slechts een 26 kubieke meter verbruikt.

Nu we hebben het gevoel dat ze ons in het zak willen zetten. ( De vrouw van het immo kantoor is echt niet te vertrouwen)
Bij de afrekening van de verwarming rekent ze ons een 176 euro voor verbruik aan.
Zij zegt dat ze ons dit moet aanrekenen omdat we hebben kunnen profiteren van de warmte van anderen.
Dan het water , ze zegt dat de eenheidsprijs van 1 kubieke meter 9,80 euro is terwijl ik dacht dat dit rond de 4 euro lag.
Ook krijgen we niks van korting op het water wat normaal gezien elk gezin toch krijgt?

We hebben elke maand 50 euro provisie betaald ,dus 600 euro in totaal.
Nu zouden wij nog 3,11 euro moeten opleggen volgens haar. Komt dus op 603,11 euro in totaal als jaarverbruik.
Uiteraard hebben we dit niet getekend met als gevolg dat onze huurwaarborg niet vrijkomt en we zelf het papier van afrekening niet meekregen voor raad te vragen bij iemand anders.

Wat denken jullie hierover? Kan dit ?
En wat kunnen we doen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 04 apr 2012 16:46

Ik denk niet dat ze u kosten kan aanrekenen die je niet gemaakt hebt. Maak hen dat ook duidelijk.

Ik dacht trouwens dat elk gezin 15 m² per jaar gratis kreeg van de watermaatschappij, of ben ik fout?

Je zou de huurwaarborg kunnen terugvorderen. De huurwaarborg mag ze sowieso niet inhouden, ook niet als je de kosten voor verwarming/elektriciteit niet zou betaald hebben.

Stuur haar een ingebrekestelling om de waarborg terug te eisen.

Wacht eerst een second opinion af, want ik ben niet 100% zeker.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2012 16:47

Zijn er caloriemeters? Wat staat er in uw huurovereenkomst ivm het verbruik?
Water kost inderdad omgeveer 4 € per m3, zuivering inbegrepen.
Vraag een gedetaileerde afrekening van dit water met kopij van de originele faktuur van de watermaatschappij. De immo mag hierop geen winst maken.

Reclame

Athina
Topic Starter

#4 , 04 apr 2012 18:02

Ik denk niet dat ze u kosten kan aanrekenen die je niet gemaakt hebt. Maak hen dat ook duidelijk.

Ik dacht trouwens dat elk gezin 15 m² per jaar gratis kreeg van de watermaatschappij, of ben ik fout?

Je zou de huurwaarborg kunnen terugvorderen. De huurwaarborg mag ze sowieso niet inhouden, ook niet als je de kosten voor verwarming/elektriciteit niet zou betaald hebben.

Stuur haar een ingebrekestelling om de waarborg terug te eisen.

Wacht eerst een second opinion af, want ik ben niet 100% zeker.
Dacht ik ook.
Heb reeds contact opgenomen met huurdersbond en deze raadt aan om even af te wachten tot na gesprek met hun vooraleer we stappen ondernemen.

bedankt

Athina
Topic Starter

#5 , 04 apr 2012 18:04

Zijn er caloriemeters? Wat staat er in uw huurovereenkomst ivm het verbruik?
Water kost inderdad omgeveer 4 € per m3, zuivering inbegrepen.
Vraag een gedetaileerde afrekening van dit water met kopij van de originele faktuur van de watermaatschappij. De immo mag hierop geen winst maken.
Nee ,gewone meters.
Er moest een voorschot gegeven worden van 50 euro ,verschil ging terug betaald worden.
Er staan ook geen prijzen van water of verwarming in contract.

bedankt voor je reactie

j.demoor

#6 , 06 apr 2012 11:37

Ik ga ervan uit dat het om een appartement gaat en dat water en verwarming aangerekend worden door de syndicus van de appartementsblok.

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt. § 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

Lees vooraf grondig uw huurovereenkomst terzake.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”