situatie:
huurcontract, geregistreerd, aanvangsdatum 23/5/2007.
geen aangetekende melding van gebreken aan het appartement of gebouw waar dit deel van uitmaakt.
verzoekschrift binnengekregen met de vraag om ontbinding om volgende redenen:
1. in gebreke blijven om in het appartement en de gang van het gebouw herstellingen uit te voeren, zodat het reeds 5 jaar onleefbaar is voor het gezin.
2. door deze gebreken loopt reeds 2 jaar ongedierte rond in het gebouw en er hangen overal elektriciteitsleidingen los, er ligt afval in de gang, en er werden bijna een jaar geleden nieuwe ramen geplaatst zonder deze af te werken waardoor veel tocht naar binnen komt
De huurder heeft mij nooit via aangetekend schrijven op de hoogte gebracht van deze gebreken.
In de loop van het contract is de partner van de huidige huurder bij haar komen wonen. Hiervan werd geen melding gemaakt. Na enige tijd werd het gezin uitgebreid, hoewel het appartement eigenlijk maar geschikt is voor hooguit 2 personen.
Betreffende het ongedierte werd tot een jaar geleden regelmatig melding gemaakt, hetzij telefonisch, hetzij via sms. De oorzaak hiervan was een andere huurder binnen hetzelfde gebouw die het niet zo nauw nam met de hygiëne en afvalbeheer. Deze huurder werd in juni 2011 buitengezet wegens niet-betaling, het appartement in kwestie werd onmiddellijk volledig afgebroken en gerenoveerd, om elke oorzaak van ongedierte weg te nemen.
Er is op 1 plaats in de traphal een elektriciteitskast waar de kabels niet in een goot gelegd zijn maar samengebonden werden en aan de muur bevestigd. Er is op geen enkel moment elektrocutiegevaar geweest gezien er geen genaakbare delen onder spanning zijn. Wel werd tijdens de renovatie van voornoemd appartement een verlengkabel gebruikt die los op de grond lag, maar gezien dit een soepele kabel was lag deze nooit in een gevaarlijke lus omhoog. Struikelen was uitgesloten. Bovendien was deze kabel fel geel, waardoor zelfs een halve blinde deze kon zien liggen. De huurder in kwestie werd door mij ook op de hoogte gebracht van de aanwezigheid van deze kabel.
De nieuwe ramen werden geplaatst in mei 2011, en er werd gevraagd om mij op de hoogte te houden van gebreken, gezien de aankoop en plaatsing onder toepassing van de garantie vallen. Op geen enkel moment werd mij een gebrek gemeld, noch mondeling, noch schriftelijk.
De huurder in kwestie heeft sedert december 2008 betalingsproblemen, en telkens opnieuw werd zij aangemaand om hier iets aan te doen, om een eventuele procedure te vermijden. De achterstand werd dan weer regelmatig afbetaald, dan weer werden de betalingen stopgezet. Momenteel is de achterstand miniem, de laatste afbetaling dateert van november 2011 en er werd geen reden van stopzetting van de betalingen overgemaakt. 2 weken geleden bezorgde ik de huurder een overzicht van betalingen met de vraag deze te hervatten teneinde het openstaande saldo zo spoedig mogelijk te voldoen.
Als antwoord hierop kreeg ik dus vandaag een verzoekschrift artikel 1344 binnen, met de vraag om ontbinding van het contract en het betalen van een schadevergoeding van 1500 euro.
Volgens mij wil zij zo spoedig mogelijk het pand verlaten en op die manier een nieuwe waarborg (voor dit appartement werd geen waarborg betaald, ondanks herhaalde vraag van mijn zijde) verwerven.
Wat zijn de kansen dat ik in mijn ongelijk gesteld wordt?