domicilie op een huis met drie kamers.

Galahad501
Topic Starter

domicilie op een huis met drie kamers.

#1 , 22 jul 2012 19:10

Goedemiddag allemaal,

Ik zit nu in Spanje en binnen een maand vertrek ik terug naar Antwerpen. Ik zeg terug omdat ik daar geboren ben en daar gestudeerd heb tot einde middelbaar. Daarna ben ik naar Spanje (land van mijn ouders) vertrokken en nu wil ik teruggaan (aléén, zonder familie) met 41 jaar om werk te zoeken en proberen af te studeren (op afstandsonderwijs in KAHO SL - Gent). Ik heb nooit de Belgische nationaliteit gevraagd, dus ben ik Spaans van nationaliteit.

Na maanden een studio te hebben gezocht via internet en tientallen websites heb ik er geen enkel kunnen vinden die verhuurd kon worden aan iemand zonder loonbewijs. Uiteraard zal ik geen loonbewijs hebben omdat ik in Antwerpen werk ga zoeken. Zodus ben ik terechtgekomen op studentenkamers om daar eerst te wonen gedurende een jaar en nadien met werk en loonbewijs een studio te kunnen huren.

Na veel zoeken ... heb ik uiteindelijk iemand gevonden die een kamer huurt met mogelijkheid tot domicilie. Ik heb die domicilie nodig omdat ik anders mij niet kan inschrijven in de gemeente. Deze goede Samaritaan (weet niet als dat bestaat in het nederlands) offert mij dus een bemeubelde kamer en mogelijkheid om die adres als domicilie te gebruiken.

Hij heeft het huurcontract opgestuurd en nergens is er sprake van dat ik mij niet mag domicilieren... Tot hier alles goed. Ik was blij... en uiteindelijk kon ik legaal naar Antwerpen gaan en mij terug inschrijven. Maar toen ik voor de derde keer het contract las heb ik gezien dat er constant referentie word gemaakt aan studentenvestiging. Ik dacht dan... ik ben 41 en ga als werkzoekende naar Antwerpen niet als student. Gaan ze in de gemeente mij het niet moeilijk maken om mij daar te kunnen inschrijven.

Ik belde de verhuurder en na enkele minuten zei hij dat hij het contract zal veranderen en de woorden studenten allemaal verwijderen.

Nu heb ik enkele vragen:

1- Mag ik mij inschrijven in de gemeente Antwerpen met domicilie op een kamer die douche, wc en keuken gemeenschappelijk heeft voor 2 andere mensen?

2- -Wanneer de politie (wijkagent denk ik dat het genaamd word) langskomt kan hij mij niet lastig vallen en mij die domicilie negeren omwege het één kamer is?

3 - Mag de verhuurder zo maar die contract weizigen en i.p.v. studentenhuis gewoon huis op zetten? Is dat legaal?

4 - Als ik ooit een rijksregisternummer heb gehad (geboren in Antwerpen in 1971- Antwerpen verlaten in 1989) is dat handig voor iets?

Dat is alles tot nu toe. Ik heb wel andere vragen maar wil wel stilletjes aan beginnen.

Ik weet wel dat dit een Juridische forum is en wil mij excuseren voor mijn slordige Nederlands maar het is al 23 jaar geleden dat ik niets in deze taal schrijf. Sorry dus en ik hoop elke dag te verbeteren.

Dank u allemaal bij voorbaat.

Galahad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 jul 2012 09:07

“Art.8.§ 1. Belg zijn :1° het kind geboren in België uit een Belgische ouder...”(28 JUNI 1984. _ Wetboek van de Belgische nationaliteit.). U kan een uittreksel vragen uit de geboorteregisters in de gemeente waar u geboren bent.

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Een kamer die douche, wc en keuken gemeenschappelijk heeft voor 2 andere mensen is op zich geen beletsel om u daar te domiciliëren.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).
De verhuurder mag uw contract enkel met uw toestemming omzetten van studentenhuis naar gewoon huis.

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen,indien de Vlaamse Regering*deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt 7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

*”Art.2.§ 1. Een stedenbouwkundige vergunning is nodig als één van de hierna vermelde hoofdfuncties van een onroerend bebouwd goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hierna vermelde hoofdfunctie. Worden als hoofdfunctie beschouwd :1° wonen;2° verblijfsrecreatie;3° dagrecreatie;4° landbouw in de ruime zin;5° handel, horeca, kantoorfunctie en diensten;6° industrie en ambacht...”(Besluit Vlaamse Regering 14 april 2000).

De omzetting van studentenhuis naar gewoon huis vergt dus geen stedenbouwkundige vergunning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”