recht op huurvermindering?

fei
Topic Starter

recht op huurvermindering?

#1 , 26 jul 2012 23:05

Hallo

wij hebben een kleine vraag. Begin dit jaar werd onze huur aan de gezondheidsindex aangepast en met 20euro per maand verhoogd. We betalen dit zonder problemen, ook al werd dit, zoals contractueel bepaald, niet schriftelijk aangevraagd door de verhuurder en hebben wij ook niets ondertekend hiervoor.

Echter, een kleine maand geleden, werd het ganse pand opeens in de stellingen gestoken, onaangekondigd. Blijkt dat er grote werken gepland staan de komende maanden (einde voorzien ergens eind oktober 2012).Deze werken zijn zowel structureel (dakgoot en vernieuwing dak) als ter verfraaiing van beider gevels. (schilderwerken e.d)
Zowel de voor -als achtergevel zijn ingepakt, we hebben enkel nog rechtstreekse lichtinval in de ene slaapkamer die het appartement telt en zich achteraan bevindt. Vooraan, i.e living en keuken, kijken we op een wit zeil...en stellingen. (we wonen op het 2de verdiep, het gebouw telt er 3)
Uiteraard vinden wij dat dit alles (geluidshinder van 's morgens vroeg, vuiligheid en het grotendeels ontnemen van licht en zicht) ons wooncomfort nogal vermindert.

Zowel mijn partner als ikzelf werken bovendien onregelmatige uren, wij benutten ook overdag onze tijd om te slapen, dit is geweten bij de huisbaas, het was namelijk mijn enigste concrete vraag alvorens mijn huurcontract met hun af te sluiten anderhalf jaar geleden. Dit terzijde, en met de komst van ons eerste kindje voorzien binnen enkele weken, staan we nu met onze rug tegen de muur: ons contract loopt nog anderhalf jaar, maar de komende tijd zal dit gebouw voor ons wellicht geen degelijke woonomgeving kunnen zijn wegens lawaai, gebrek aan licht en verluchting, stof, etc.

Mijn vraag is de volgende: kunnen wij het huurcontract vervroegd verbreken en onze huurwaarborg hierbij integraal terugkrijgen? Of hebben wij, de komende maanden, recht op huurvermindering?
Alvast bedankt voor alle nuttige info.
>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 27 jul 2012 00:56

ook al werd dit, zoals contractueel bepaald, niet schriftelijk aangevraagd door de verhuurder en hebben wij ook niets ondertekend hiervoor.
Ik huur eveneens en versta de betekenis van "schriftelijk aangevraagd" in deze context niet echt. Bedoel je dat je van mening bent dat de verhuurder jou, of een of andere instantie, eerst toestemming moet vragen om een indexaanpassing door te voeren?

Groeten H.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2012 11:22

Is uw verhuurder eigenaar van het ganse gebouw of mede-eigenaar?

Reclame

fei
Topic Starter

#4 , 31 jul 2012 22:37

Hallo

de verhuurder is eigenaar van het ganse gebouw, inderdaad.

@Citybird: in mijn huurcontract staat dat jaarlijks de huurprijs aan de gezondheidsindex wordt aangepast, echter dat dit schriftelijk dient te worden "aangevraagd en ondertekend" door de huurder.
Wij hebben begin 2012 inderdaad een briefje gekregen waarop een nieuwe huurprijs stond, een berekening en de vraag vanaf die maand de nieuwe huurprijs te betalen. Wat we ook doen. Maar theoretisch gezien moesten we blijkbaar iets ondertekenen, wat wij niet hebben gedaan.

Echter: momenteel zitten we zo goed als zonder natuurlijk daglicht, geen zicht meer, een penetrante verfgeur in de slaapkamer en een "afzuigsysteem" in de keuken, i.e dampkap, die de sigarettenrook van onze buurvrouw ons appartement in drijft.

Me dunkt niet bepaald de gezondste leefomgeving, laat staan voor een pasgeboren baby... Maar we wisten niet dat deze werken er zouden komen, dus we konden er ook niet op anticiperen...

Vandaar mijn vraag, hebben we recht op huurvermindering en/of een integrale terugstorting van onze waarborg, mochten we dit pand vroeger willen verlaten dan het voorziene einde van ons huurcontract?

Bedankt voor alle reacties!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2012 23:03

Hier al enkele relevante sites.
Waren die gebreken er al bij aangaan contract?
Welk type contract?

http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12 ... ent_nl.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... huurprijs/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

fei
Topic Starter

#6 , 04 aug 2012 11:42

@ Franciscus

ja dat van de dampkap stelden we reeds lang geleden vast...eer we doorhadden dat het daardoor kwam tenminste.
Aangaande de opsmukwerken van de gevels en de renovatie van de dakgoot heb ik eerlijk gezegd geen idee. Dat de dakgoot lekte konden we horen als het regende, het water viel er dan door, op de lichtstraat 1 verdiep onder ons, maar daar was de huisbaas van op de hoogte hoor.

Ik vind het goed dat hij deze werken laat uitvoeren, hij onderhoudt het pand, wat we ons echter afvragen is waarom hij ons niet tijdig kon verwittigen dat onze woonsituatie -en comfort aanzienlijk zou gaan veranderen voor een groot deel van het jaar, gezien hij toch maar eventjes de huur met 20,45€ per maand verhoogd heeft...
Hadden wij van deze werken op de hoogte geweest dan hadden wij ten eerste niet ingestemd met een aanpassing van de huur (die op zich al redelijk hoog was: 620 maandelijks voor een 1 slaapkamer zonder terras/balkon, wel centrum gent gelegen) EN hadden we bovendien ander logies kunnen regelen voor de nakende periode.
Ironisch genoeg kochten we een klein half jaar geleden een pand, die volledig dient gerenoveerd te worden en kozen we ervoor hier nog even te blijven wonen, voor het comfort van de baby (stof etc.)

Terug naar “Huren”