Beste,
gisteren heb ik een huurovereenkomst voor 3 jaar gesloten voor een appartement in centrum Mechelen. Aangezien ik een jonge vrouw alleen ben, heeft de verhuurder de kans gekregen om de huurprijs van 550€ (zoals voorgesteld door de huidige huurder en op immoweb) op te slaan naar 600€ per maand.
Dat op zich is geen probleem, maar daar bovenop rekenent hij ook een forfaitaire kost van 100€ per maand. Volgens hem heeft hij maandelijks 500€ kosten voor het water en de verwarming van ons appartement (4 verdiepingen). Maar we hebben gisteren afgesproken dat ik het waterverbruik van mijn appartement op mijn naam laat zetten en ik heb ook overname papieren voor het gasverbruik van mijn appartement.
Is het mogelijk dat deze verhuurder gewoon zo veel mogelijk geld uit mij probeert te kloppen of is 100€ per maand een normale prijs?
Nu, de verwarming in de gang wordt zeer zelden gebruikt en ikzelf gebruik zeer zelden de verwarming en toch al zeker niet voor 100€ per maand..
Geen van de andere huurders (ook de vorige huurster) kreeg deze kost aangerekend.
Kan ik de forfaitaire kosten laten wegschelden als ik kan bewijzen dat ik mijn eigen verbruik zelf volledig betaal? Of kan ik op 1 of ander wettelijke artikel terugvallen om mijn verhuurder dit bedrag te laten verminderen? Of moet ik bij een vrederechter aanvechten dat deze huurbaas het forfaitaire bedrag herbekijkt op basis van de werkelijke kosten?
Dit huurcontract werd gisteren getekend en wordt niet geregistreerd.