Wanneer start Tegenopzeg?

Femke1245
Topic Starter

Wanneer start Tegenopzeg?

#1 , 25 sep 2012 19:47

Hallo,
Ik heb mijn huurders op 24/08/2012 een aangetekende brief gestuurd ivm de opzegging van het huurcontract met een opzeggingstermijn van 6mnd, daar ik begin januari 2013 terug in Belgie kom wonen.
Nu heb ik van mijn huurders een tegenopzeg van 1mnd ontvangen, wat ik volkomen begrijp. Echter stel ik mij wel de vraag wanneer de opzeg van start gaat. Ze hebben de brief aangetekend naar mij opgestuurd op 31/08/12, ik heb deze pas op woensdag 05/09/12 ontvangen. Gaat de tegenopzegging nu per 01/09/12 van start of per 01/10/12? Ik ben in de veronderstelling per 01/10/2012 daar er, dacht ik, een 3-dagenregeling in acht moet worden genomen vanaf de verzending? Ze hebben deze maand ook de huur nog steeds niet betaald, deze moet normaal voor de 10de van elke maand worden betaald. Zijn zij in hun recht? Alvast bedankt voor enige feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 sep 2012 20:11

Gerechtelijk wetboek artikel 53bis:
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.

Femke1245
Topic Starter

#3 , 25 sep 2012 22:01

Dank voor het antwoord.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 sep 2012 22:09

Gerechtelijk wetboek artikel 53bis:
Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.
Niet vergeten dat Art53bis Ger.W. betrekking heeft op de stukken waarvan sprake in art 48 Ger.W.
Art. 48. Tenzij de wet anders bepaalt, zijn de termijnen voor het verrichten van de proceshandelingen onderworpen aan de regels van dit hoofdstuk.
Art 53bis wordt vaak naar analogie ingeroepen bij andere discussies waar kennisname een belangrijke rol speelt, doch het is aan de vrederechter om dit te aanvaarden of niet.

Persoonlijk heb ik ooit een curator gekend in een faillissement die mij met een betoog van drie pagina's trachtte te overtuigen dat art 53bis niet op haar van toepassing was mbt. het gerechtelijk afhandelen van een faling van een handelshuur. Het heeft een interventie van de stafhouder genoodzaakt om Mevrouw het licht te laten zien.

artemis

#5 , 26 sep 2012 11:56

Werd het AS naar een Belgisch of een buitenlands adres gestuurd?
Hoe zit het wat dit betreft als het om een buitenlands adres gaat?

Femke1245
Topic Starter

#6 , 26 sep 2012 14:53

Het as werd gestuurd naar mijn thuisadres in de UK. Er stond op de brief gedrukt, signature required, maar de postbode heeft hem gewoon in mijn brievenbus gedropt zonder handtekening.

sloeberken

#7 , 26 sep 2012 21:02

Begrijp toch iets niet, u zegt een opzeg van 6 maand die ingaat op 1/9/2012 en u zegt dat u begin januari terug naar belgie komt wonen. dan moet je nog zelf 3 maanden gaan huren.
Dan begrijp ik de discusie niet op die tegenopzeg 1 maand vroeger of later ingaat, even de voor en nadelen overwegen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Femke1245
Topic Starter

#8 , 27 sep 2012 00:03

Ik kon indien nodig... 2 of 3mnd terug bij mijn ouders gaan wonen tot mijn woning terug vrij zou komen. Nu zal ik mijn lening + huur in de UK moeten betalen.

j.demoor

#9 , 27 sep 2012 08:17

“Art.3...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘B.4. Zoals het Hof reeds in de arresten nrs. 170/2003, 166/2005, 34/2006, 43/2006 en 85/2007 heeft geoordeeld, is het redelijk verantwoord dat de wetgever, om rechtsonzekerheid te vermijden, de termijnen van rechtspleging laat lopen vanaf een datum die niet afhankelijk is van de handelwijze van de partijen. De keuze van de datum van verzending van het aanslagbiljet als aanvangspunt van de beroepstermijn beperkt evenwel het recht van verdediging van de geadresseerden op onevenredige wijze, doordat die termijnen beginnen te lopen op een ogenblik dat zij nog geen kennis kunnen hebben van de inhoud van het aanslagbiljet.B.5. De doelstelling om rechtsonzekerheid te vermijden zou evengoed kunnen worden bereikt indien de termijn zou ingaan op de dag waarop de geadresseerde, naar alle waarschijnlijkheid, kennis ervan heeft kunnen nemen, dit wil zeggen de derde werkdag waarop het aanslagbiljet aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst‘,Grondwettelijk Hof 123/2007,26 september 2007;
Voornoemd principe dient ook in acht genomen buiten de termijnen van rechtspleging.

‘Ze hebben de brief aangetekend naar mij opgestuurd op 31/08/12’

Van een brief opgestuurd op vrijdag 31 augustus 2012 kan niet aangenomen worden dat de geadresseerde kennis ervan heeft kunnen nemen vóór 01 september 2012,zodat de opzeggingstermijn een aanvang neemt de eerste dag van de maand oktober 2012.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Femke1245
Topic Starter

#10 , 03 okt 2012 21:20

Heel hartelijk bedankt voor de informatie. We zijn inmiddels 4/10 en mijn huurders zijn, denk ik, reeds verhuisd. Tot op heden heb ik nog steeds niet de huur ontvangen voor de maand september en de de uiterste betaaldatum voor Oktober nadert ook. Ik heb reeds vorige week een as gestuurd met verzoek om binnen de 10dgn te betalen, anders stap ik naar het vredegerecht op hun kosten.

Terug naar “Huren”