indexering huur

martijn
Topic Starter

indexering huur

#1 , 15 sep 2007 15:19

Ik huur momenteel een garage, reeds 3 jaar.
Januari 2006 kregen wij een brief in de bus met het nieuwe indexcijfer.
Juli 2007 krijgen wij een nieuwe brief met alweer een nieuwe wijziging.

De indexwijziging gebeurt toch ieder jaar op hetzelfde tijdstip? Waarom dan nu plots 1,5 jaar later?

Wanneer ik in januari 2008 een nieuwe brief zou krijgen, met alweer een indexwijziging, heb ik dan het recht hiervan af te zien tot juli 2008 (één jaar na de laatst gebeurde indexering)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 sep 2007 12:44

De Woninghuurwet 20 februari 1991 en meer in het bijzonder art.6 inzake indexatie is niet van toepassing op de huur van een AFZONDERLIJKE garage.

“Art1728bis.§ 1. INDIEN een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is BEDONGEN, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

martijn
Topic Starter

#3 , 17 sep 2007 19:37

en waar heb ik die huurovereenkomst nu weer gelaten :wink:
Ik ben ze wel slechts beginnen huren in juli, dus ten vroegste opnieuw indexeren vanaf juli 2008. Bedankt!

Reclame

Terug naar “Huren”