"Gemeensch. Lasten", maar niet vermeld in contract

Mango
Topic Starter

"Gemeensch. Lasten", maar niet vermeld in contract

#1 , 09 okt 2007 02:09

Beste mensen,

Ik schrijf namens mijn vriendin, die tot augustus dit jaar een studio huurde te Gent, van een -in onze ogen- zeer dubieus immokantoor.

Laatst ontvingen zij hun afrekening voor de onkosten :
- water en electriciteit, niets abnormaals
- "gemeenschappelijke kosten" : 150 euro voor het kuisen van een gang

Omdat dit "kuisen van de gang" niet in het contract vermeld staat, en deze gang geen enkel nut heeft voor deze studio*, ziet mijn vriendin zich niet verplicht dit te betalen. Zij was niet op de hoogte van deze onkosten en heeft er geen enkele baat bij.

(*voordeur van studio geeft direct uit op de straat; de "gang" is een trap die ook uitgeeft op de straatkant, een andere voordeur dus, en bedient de hogergelegen studio's : voor deze studio dus niet eens "gemeenschappelijk" !)

Zij betaalde dus enkel het bedrag voor water en electriciteit.

Nu weigert het immobureau de huurwaarborg vrij te geven tot ook deze "onkosten voor de gemeenschappelijke gang" worden betaald.

Kan en mag dit zomaar ?
In mijn ogen is dit niet meer of minder dan afpersing. Het huurcontract zou dit toch moeten vermelden, niet ? Anders kan men zomaar enkele duizenden euro's eisen voor "dagelijks emailleren en opblinken van vloertegels in gemeenschappelijke gang".

Dank voor jullie inzicht en advies.
Na o.a. nieuwe huurders toe te laten tot de studio, dagen voor het einde van het huurcontract en zonder toestemming van mijn vriendin (er stonden nog spullen van haar !), en meer van dat, is dit de spreekwoordelijke druppel...

Carl

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 okt 2007 12:44

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).

Vorder van uw schuldeiser het bewijs van het bestaan van uw VERBINTENIS bij te dragen in het onderhoud van de "onkosten voor de gemeenschappelijke gang" die ‘geen enkel nut heeft voor deze studio’.

Indien hij zulk bewijs niet levert vorder dan zonodig uw waarborg terug bij de vrederechter met toepassing van art.1344bis e.v. Gerechtelijk Wetboek.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”