huuropzeg grond op camping

tamarah
Topic Starter

huuropzeg grond op camping

#1 , 10 okt 2007 18:31

hallo,zondag kregen we van de eigenaar van de grond die huren een telefoontje met de mededeling dat we 3 maand tijd hebben om onze caravan weg te halen.5jaar geleden hebben we deze caravan van hem gekocht voor een bedrag van 6.700€ ,de grond huren we aan 1200€ per jaar zonder de kosten,met kosten komt dit neer op een 1850€.
In onze huurovereenkomst staat dat we een contract hebben van 9 jaar,te beginnen op 01/01/2003 en eindigend op 31/12/2011.Wij kunnen opzeggen op 3 en 6 jaar,maar over de verhuurder staat er niets bij.Ook hebben we nu een opzeg gekregen van 3 maand,maar in ons contract staat dat als wij opzeggen we een vooropzeg van minstens 6 maand hebben.
nu heeft hij al zijn caravans op deze camping verkocht en zou hij een nieuwe caravan zetten op het perceel dat wij huren.
mijn vraag is:kan dit zomaar?hebben wij als huurders geen rechten,over de huur van een huis is op internet heel veel terug te vinden,maar over de huur van gronden is er niet veel te vinden.
Ook zijn we nu ons contact eens deftig gaan bekijken en merken we dat er sprake is van dubbelzinnige punten.zo staat er in de huurovereenkomst bij artikel 7 : De verhuurder neemt ten zijner laste de gemeenschappelijke onderhoudskosten aan het domein en de onroerende voorheffing.
Op de verkoopsovereenkomst die we ook ondertekent hebben staat dan anderzijds het volgende:Door koper te betalen,gemeenschappelijke lasten,onderlings akkoord,jaarlijks 60€ vergoeding.
Op al onze facturen rekent hij de helft van de gemeenschappelijke kosten nl 170€ dit jaar,166€ voor 2006,130€ voor 2005 enz...
Kunnen wij deze bedragen terugvorderen?Ik heb er geen probleem mee dat hij jaarlijks 60€ zou vragen,maar ik zou wel de teveel betaalde centen terug krijgen.
Waar kunnen wij terecht met onze vragen?De huurdersbond heeft mij een telefoonnummer gegeven,maar daar raak ik niet binnen.
Alvast bedankt,en ik hoop echt dat er iemand mij kan helpen want we zijn ten einde raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 okt 2007 11:09

Het betreft een GEMEENRECHTELIJKE huur(=geen woninghuur,handelshuur,pacht).

‘In onze huurovereenkomst staat dat we een contract hebben van 9 jaar,te beginnen op 01/01/2003 en eindigend op 31/12/2011‘ houdt in dat “Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de BEPAALDE tijd verstreken is...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek) ,dit bij ontbreken van contractuele opzegmogelijkheid door de verhuurder.

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in VASTE bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...”(B.W.).

‘Door koper te betalen,gemeenschappelijke lasten,onderlings akkoord,jaarlijks 60€ vergoeding.’ bepaalt de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in VASTE bedragen,waarvan de verhuurder niet eenzijdig kan afwijken.

“Art.1728quater.§ 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief....”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

tamarah
Topic Starter

#3 , 12 okt 2007 15:55

Ik ben eens gaan kijken op die site en inmiddels ook contact gehad met onze advocate.Volgens haar zou hij ons er niet zomaar kunnen afzetten,dus kunnen we misschien toch een schadevergoeding krijgen die de pijn een beetje zal verzachten.De caravan zelf zal moeten afgebroken worden,daar we nergens op een camping mogen met oudere caravans,spijtig van de kosten die we dit jaar nog gemaakt hebben(nieuwe vloerbekleding) ,een geluk dat we dit jaar gekozen hebben voor een vakantie met het gezin naar Italie,anders was de caravan volledig vernieuwd geweest (uitgerekend bedrag voor de vernieuwing was 3000€) nieuwe keuken,badkamer,kussens,matrassen en gordijnen.
Ik ben normaal niet haatdragend,maar nu voel ik mij serieus in 't zak gezet.
Bedankt voor het antwoord
Tamarah

Reclame

Terug naar “Huren”