huren en zonnepanelen

brenda77
Topic Starter

huren en zonnepanelen

#1 , 14 jan 2013 14:05

beste,
ik huur sinds vorig jaar een huis via een svk.De eigenaar had zonnepanelen geplaatst en in mijn huur zit 50€ voorafbetaling voor het gebruik van de panelen.
Aan het huis is er een garage die nog gedeeltelijk werd gebruikt door de eigenaar en waar ik een doorgang moet voor vrij laten.Bij het begin van het contract verliep alles goed
echter na een paar maanden is de zoon van de eigenaar als zelfstandig dakwerker begonnen en gebruikt hij het achterste gedeelte van de garage als opslagplaats.
Hieruit loopt voort dat ik mijn garage niet meer kan gebruiken voor mijn wagen in te plaatsen daar deze zoon nogal een boer is en alles beschadigd wat op zijn weg ligt.
de gevel en voordeur hebben al heel wat beschadigingen,het maakt hun niet uit want er is toch een plaatsbeschrijving opgemaakt!!
Ik heb hiervoor stappen ondernomen,maar kan niks aan het feit van die zoon doen daar meneer blijkbaar intussen ook eigenaar is van het huis samen met zijn broers en zussen!!
ferm cadeau van een sociaal verhuurkantoor die niet mag zeggen wie de eigenaar of eigenaars zijn!!
Hierop heb ik dan ook verder stappen ondernomen daar het elektriciteitsverbruik van die zelfstandige eigenaars wel op mijn net verbruiken,
2 maanden geleden hebben ze hier dan op een vrolijke zondagmiddag ineens beginnen boren in mijn garage om zelf een 2de teller op te hangen waar zij nu van beweren dat die er altijd heeft gehangen wat helemaal niet zo is want deze is niet geeikt (daarvoor nu contact opgenomen met eandis)
De eigenaars hebben mij nu ook via het svk de afrekening gestuurd voor het verbruik van de zonnepanelen
op 8 maanden zou mijn verbruik 4823kw/h zijn en moet ik in totaal 1260,53€ betalen aan deze heren
de gratis elektriciteit die ik anders zou krijgen bij de energieleverancier krijg ik hier niet ook geen duidelijke afrekening
wat is mijn verbruik,wat het verbruik van de eigenaars.ik ben niet van plan te betalen voor iets wat ik niet verbruikt heb zij moeten dit toch kunnen bewijzen of niet?
Als ik contact opneem met het svk kunnen ze mij niet antwoorden ook niet op een aangetekend schrijven!!
welke stappen kan ik zelf nog ondernemen?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2013 14:10

Wat staat er in uw huurcontract?
Hoort de garage bij het gehuurde goed? Staat er ergens beschreven dat u niet het volledige genot hiervan heeft?
Wat staat er in het contract over de zonnepanelen en eventuele afrekening?

freelance

#3 , 14 jan 2013 14:33

Staat de electriciteitsmeter / zekeringen in de woning of in de garage ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Franciscus

#4 , 14 jan 2013 15:01

Op wiens naam staat de installatie?
Zijn de zonnepanelen daar op aangesloten?
Aansluiting zonnepanelen via een of twee 'transformator'dingens gaat er bij ons een leiding naar een zekeringkastje waar een meter instaat. Deze geeft het geleverd vermogen aan die door de panelen geleverd wordt. Vandaar gaat er een kabel naar een zekeringkast die ernaast staat.
De meter van Eandis staat bij ons in de kelder. en die registreert effectief ook door terug te draaien de geleverde elektriciteit aan het net maar ook de verbruikte hoeveelheid.

PS staat er iets van de zonnepanelen in uw huurcontract?

De gebruiker heeft
- belastingvoordeel inbreng van de factuur.
- de vergoeding per 1000 Kw geleverd aan het net via de eerst genoemde meter.
- minder elekriciteitsverbruik.
- de vergoeding om het net te 'mogen' gebruiken moet daar nog wel worden van afgetrokken :cry:

brenda77
Topic Starter

#5 , 14 jan 2013 15:14

het huurcontract ;
woning bestaande uit.....garage (gedeelte tot aan de zijdelingse poort is voor de huurder die zorgt voor vrije doorgang naar het achterste gedeelte gezien dit nog in gebruik is door de eigenaar)
zonnepanelen;
de onderhuurder betaalt de kosten en lasten met maandelijkse voorafbetalingen voor het gebruik van de zonnepanelen.het bedrag van de voorafbetalingen wordt vastgesteld op basis van de totlae reele kosten van de meest recente jaarlijkse afrekening.bij de inwerkingtreding van deze overeenkomst bedraagt de maandelijksee voorafbetaling 50€
het svk gaat jaarlijks over tot individuele afrekening van de kosten en lasten.het svk bezorgt aan de onderhuurder een overzicht van de totale kosten per uitgavenpost en de voorafbetalingen.

de elektriciteitsmeter staat in de garage

de afrekening ;
produktiemeter beginstand 0 stand 29/10/2012 4823
prijs kw/h : 0.21600€ (ex btw)
kostprijs verbruik : 0.21600€ x 4823kw/h = 1041,76€
btw 21% = 218,77€
totaal 1260,53
reeds betaald : 450€
rest te betalen: 810€

ik ben een alleenstaande met 3 kinderen ten laste,de gratis elektriciteit daarvoor is niet afgehouden
bij uitrekening op de vreg heb ik de duurste leverancier!volgens huurdersbond moet ik betalen,maar ik vind dit vrij onrechtvaardig
de berekening zoals ze hier staat is mij verstuurd op gewoon A4 tje door de eigenaar opgesteld.

brenda77
Topic Starter

#6 , 14 jan 2013 15:19

Op wiens naam staat de installatie?
Zijn de zonnepanelen daar op aangesloten?
Aansluiting zonnepanelen via een of twee 'transformator'dingens gaat er bij ons een leiding naar een zekeringkastje waar een meter instaat. Deze geeft het geleverd vermogen aan die door de panelen geleverd wordt. Vandaar gaat er een kabel naar een zekeringkast die ernaast staat.
De meter van Eandis staat bij ons in de kelder. en die registreert effectief ook door terug te draaien de geleverde elektriciteit aan het net maar ook de verbruikte hoeveelheid.

PS staat er iets van de zonnepanelen in uw huurcontract?

De gebruiker heeft
- belastingvoordeel inbreng van de factuur.
- de vergoeding per 1000 Kw geleverd aan het net via de eerst genoemde meter.
- minder elekriciteitsverbruik.
- de vergoeding om het net te 'mogen' gebruiken moet daar nog wel worden van afgetrokken :cry:
de installatie op de eigenaar (ken daar niks van)
in het zekeringskastje zit een tellertje
de teller was bij afrekening ook teruggedraaid,maar wat de zonnepanelen hebben opgebracht kan ik niet zien

bambipower

#7 , 14 jan 2013 16:36

lijkt me ook niet correct dat hij btw kan vragen aan u... btw die hij waarschijnlijk niet zelf verder betaald. Dan inderdaad die korting voor 4 personen ... en die dure prijs.

Ik denk dus dat je best bezwaar maakt op die 'factuur'.

Volgens mij mag hij ook de opbrengst van de zonnepanelen niet verder aan u verkopen. Hij is geen handelaar in stroom. http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
26/5/2011

Ik verhuur als huisbaas een woning net naast mijn eigen huis. Mag ik als verhuurder zonnepanelen plaatsen op het dak van de verhuurde woning? De kosten en opbrengsten gaan naar mij. Moet ik de huurder op de hoogte stellen of om toelating vragen?

Antwoord:

Door zonnepanelen te installeren op het verhuurde huis breng je een wijziging aan. En die wijziging neem je best op in de plaatsbeschrijving van het verhuurde goed. De huurwet schrijft trouwens voor dat als er wijzigingen aan het gehuurde goed aangebracht worden na de plaatsbeschrijving, een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden. Bij overeenkomst tussen de partijen kan het bijvoegsel, zoals de plaatsbeschrijving, in overleg door beide partijen worden opgesteld. Als er geen overeenstemming is, gebeurt dit door een deskundige, aangeduid door de rechter.

Je brengt de huurder dus best op de hoogte van je plannen en vraagt hem of hij akkoord gaat de wijzigingen aan het dak - installatie van zonnepanelen - op te nemen in de plaatsbeschrijving.

Bovendien moet je voor de installatie van de omvormer en de meter die bij de installatie van zonnepanelen horen, ook in het verhuurde pand zijn. En ook daarvoor vraag je best toestemming aan de huurder, zodat het moment van de werken hem ook past.

De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben
kan je eens overtypen wat erover in je huurcontract is opgenomen?

Franciscus

#8 , 14 jan 2013 18:03

In de garage een aantal panelen zetten zodat er een gang is voor de eigenaar en ruimte achterin afgescheiden.
Kan met spaanplaat of zelfs met triplexplaten.

freelance

#9 , 14 jan 2013 19:19

Die garage is een zeer onduidelijk geval .
Huurder heeft dus recht op gedeeltelijke garage . ( tot aan de zijdelingse poort ) .
Wat niet duidelijk is : heeft huurder het voorste stuk VOLLEDIG tot aan zijdelingse poort , of moet er een vrije doorgang zijn OOK in het voorste gedeelte .

Franciscus , is het aan de huurder om een constructie te plaatsen ter afbakening van het eigen gedeelte ?

Verder lees ik : "onderhuurder " . Dus SVK is de huurder die onderverhuurt ?

Rekening zonnepanelen : in huurcontract staat : " onderhuurder betaalt de kosten......SVK bezorgt aan onderhuurder een overzicht van de totale kosten " .
Quote : " de berekening zoals ze hier staat is mij verstuurd op gewoon A4 tje door de eigenaar opgesteld."
Is het nu SVK of de eigenaar die de rekening opmaakt en aan onderhuurder bezorgt ?

Electriciteitsverbruik op 8 maand : 4823 Kw . Verwarmt u op electriciteit ?

brenda77
Topic Starter

#10 , 15 jan 2013 12:34

lijkt me ook niet correct dat hij btw kan vragen aan u... btw die hij waarschijnlijk niet zelf verder betaald. Dan inderdaad die korting voor 4 personen ... en die dure prijs.

Ik denk dus dat je best bezwaar maakt op die 'factuur'.

Volgens mij mag hij ook de opbrengst van de zonnepanelen niet verder aan u verkopen. Hij is geen handelaar in stroom. http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
26/5/2011

Ik verhuur als huisbaas een woning net naast mijn eigen huis. Mag ik als verhuurder zonnepanelen plaatsen op het dak van de verhuurde woning? De kosten en opbrengsten gaan naar mij. Moet ik de huurder op de hoogte stellen of om toelating vragen?

Antwoord:

Door zonnepanelen te installeren op het verhuurde huis breng je een wijziging aan. En die wijziging neem je best op in de plaatsbeschrijving van het verhuurde goed. De huurwet schrijft trouwens voor dat als er wijzigingen aan het gehuurde goed aangebracht worden na de plaatsbeschrijving, een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden. Bij overeenkomst tussen de partijen kan het bijvoegsel, zoals de plaatsbeschrijving, in overleg door beide partijen worden opgesteld. Als er geen overeenstemming is, gebeurt dit door een deskundige, aangeduid door de rechter.

Je brengt de huurder dus best op de hoogte van je plannen en vraagt hem of hij akkoord gaat de wijzigingen aan het dak - installatie van zonnepanelen - op te nemen in de plaatsbeschrijving.

Bovendien moet je voor de installatie van de omvormer en de meter die bij de installatie van zonnepanelen horen, ook in het verhuurde pand zijn. En ook daarvoor vraag je best toestemming aan de huurder, zodat het moment van de werken hem ook past.

De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben
kan je eens overtypen wat erover in je huurcontract is opgenomen?

''de onderhuurder betaalt de kosten en lasten met maandelijkse voorafbetalingen voor het gebruik van de zonnepanelen.het bedrag van de voorafbetalingen wordt vastgesteld op basis van de totlae reele kosten van de meest recente jaarlijkse afrekening.bij de inwerkingtreding van deze overeenkomst bedraagt de maandelijksee voorafbetaling 50€
het svk gaat jaarlijks over tot individuele afrekening van de kosten en lasten.het svk bezorgt aan de onderhuurder een overzicht van de totale kosten per uitgavenpost en de voorafbetalingen.''

dit is het enige opgenomen in mijn huurcontract over de zonnepanelen.

brenda77
Topic Starter

#11 , 15 jan 2013 12:42

[quote="freelance"]Die garage is een zeer onduidelijk geval .
Huurder heeft dus recht op gedeeltelijke garage . ( tot aan de zijdelingse poort ) .
Wat niet duidelijk is : heeft huurder het voorste stuk VOLLEDIG tot aan zijdelingse poort , of moet er een vrije doorgang zijn OOK in het voorste gedeelte .

Franciscus , is het aan de huurder om een constructie te plaatsen ter afbakening van het eigen gedeelte ?

Verder lees ik : "onderhuurder " . Dus SVK is de huurder die onderverhuurt ?

Rekening zonnepanelen : in huurcontract staat : " onderhuurder betaalt de kosten......SVK bezorgt aan onderhuurder een overzicht van de totale kosten " .
Quote : " de berekening zoals ze hier staat is mij verstuurd op gewoon A4 tje door de eigenaar opgesteld."
Is het nu SVK of de eigenaar die de rekening opmaakt en aan onderhuurder bezorgt ?

Electriciteitsverbruik op 8 maand : 4823 Kw . Verwarmt u op electriciteit ?[/quote

het is heel onduidelijk,maar ik had een aangetekend schrijven terug gekregen van het svk dat de eigenaar (die geen meer is) 1m20 nodig had en de zoon die dakwerker is gebruikt deze doorgang niet!!in het svk maken ze wel meer blunders blijkbaar want als je het neemt hoef ik zelf geen doorgang meer te verlenen daar de zoon kan vliegen..

svk huurt van de eigenaar en ik ben de huurder van het svk
het svk heeft mij een kopie verstuurd die zij van de eigenaar hebben gekregen alle eigenaars staan erop (wat normaal niet mag volgens hun eerdere vermeldingen)
ook het adres en rekeningnummer waarop moet worden betaald.

de verwarming is op gas!
in mijn vorige woning die evengroot was en waar ik verwarmde met pellets (deels elektriciteit nodig voor de ventilator en het opstarten) en waar alles op elektriciteit was
had ik op 12 maanden 3150kw/h vandaar dat ik ook al in een aangetekend schrijven vroeg om hun factuur te motiveren en had het ook al telefonisch en per mail laten weten echter op niks krijg ik reactie want ze zijn daar maar administratief!!!
ik ga morgen bij de vrederechter een verzoening vragen want het hangt men keel uit.

Franciscus

#12 , 15 jan 2013 13:42

En wie betaald de gewone elektriciteit? Op wiens naam staat de meter?
Wordt die ook gebruikt door de zoon .... licht en stopcontacten in zijn deel die op uw leidingen dus ook op uw rekening staan.
Zijn de zonnepanelen aangegeven? Eandis , Vreg? ...
Wanneer zijn deze geplaatst?

U kan dat controleren : alles afzetten en kijken of hij nog stroom heeft dan een voor een terug opzetten ... enz

bambipower

#13 , 15 jan 2013 13:56

Het kan niet dat je elektriciteit doorverkoopt. Ondertussen een lagere epc score haalt, omdat je zonnepanelen hebt liggen. Ondertussen ook premies opstrijkt voor de panelen, en dan ook nog gsc's ontvangt.

freelance

#14 , 15 jan 2013 14:21

Vooraleer u een verzoening vraagt aan de vrederechter , dient u eerst over concrete twistpunten te beschikken .
Dit blijkt hier ( nog ) niet het geval .
Wel zijn er vermoedens dat er onregelmatigheden gebeuren , maar nog niet uitgeklaard.

A/ De verhuurder is niet verplicht u mee te delen wie de eigenaar is . Zelfs al zou het pand verkocht worden . U hebt alleen contract met svk.
B/Die doorgang in de garage is hier nog niet duidelijk . Wat is dat met die zoon die kan vliegen ?? Gaat u dat zo uitleggen aan de vrederechter ?
C/ Rekening elec. / alle eigenaars staan er op /wat normaal niet mag / Sorry , maar wij weten niet over wat dit gaat , is hier nog niet eerder aan bod gekomen .Vrederechter zal het ook niet weten , als u geen duidelijke uitleg geeft.
D/ Best mogelijk dat eigenaar de voordelen ( welke ? ) van zonnepanelen opstrijkt , en u de nadelen . Is niet noodzakelijk onwettig , maar kan nader uitgezocht worden .
E/ Electriciteitsmeter in garage -- eigenaar 2e teller opgehangen --
Waarvoor dient die 2e teller dan ? Staat de electriciteitsmeter op uw naam ? Is er duidelijk te zien dat eigenaar stroom afneemt ( of kan afnemen ) .Lopen er leidingen naar achterste gedeelte garage ?
Woont de eigenaar daar vlak naast ? ( of familie ? ) .

U mag gewoon antwoorden in een nieuw bericht , zonder quotes te gebruiken .We begrijpen wel op wat u antwoordt .
Om iemand specifiek te antwoorden, als u dit nodig acht, mag u volgende gebruiken : @freelance : .... @Franciscus :......

brenda77
Topic Starter

#15 , 15 jan 2013 19:53

En wie betaald de gewone elektriciteit? Op wiens naam staat de meter?
Wordt die ook gebruikt door de zoon .... licht en stopcontacten in zijn deel die op uw leidingen dus ook op uw rekening staan.
Zijn de zonnepanelen aangegeven? Eandis , Vreg? ...
Wanneer zijn deze geplaatst?

U kan dat controleren : alles afzetten en kijken of hij nog stroom heeft dan een voor een terug opzetten ... enz

de gewone teller staat op mijn naam,die was teruggedraaid..
ze hebben zelf een teller gezet in hun gedeelte van de garage,dit heb ik nu laten weten aan eandis daar de teller
zelf is geplaatst en niet geeikt is.in ieder geval ze tappen af van mij!

Terug naar “Huren”