Beste,
Ik ben in de volgende situatie terechtgekomen. Ik huur met mijn ex-vriendin samen een app. Wegens relationele problemen heeft ze me gevraagd het pand te verlaten. Ik heb (enkel) een mondelinge overeenkomst dat zij de huurverplichtingen zal verder nakomen, zonder mij. Ondertussen heb ik mijn eigen appartement gevonden. De huisbaas van ons vroegere samen gehuurde appartement gaat NIET akkoord om mij te laten schrappen uit het huurcontract, omdat mijn ex-vriendin niet genoeg inkomsten heeft. Ik heb zelf maar een klein loon en kan onmogelijk dubbele huur betalen.
Aangezien ik vrees dat mijn ex nog messen in mijn rug zou kunnen steken, wil ik hier asap officieel vanaf... Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb begrepen dat de verhuurder géén stappen zal ondernemen zolang het geld op de rekening blijft komen, maar mijn ex vertrouw ik voor geen haar meer. Vanaf het moment dat zij haar (lees: onze) verplichtingen niet nakomt, zal de verhuurder bij mij komen kloppen.
Er moet toch een manier zijn de mondelinge afspraken tussen mij en mijn ex afdwingbaar te maken, dwz ZIJ moet zsm voor de volle 100% aansprakelijk zijn voor de verplichtingen van het huurcontract, dit is (was?) haar eigen wil, maar de verhuurder gaat niet akkoord...
Ik wil me tegen alles naar de toekomst toe waterdicht kunnen indekken. Ik heb het geld nu ook niet meteen, maar als het toch geld moet kosten, dan liever nu de zure appel doorbijten ipv van haar af te hangen en met een zwaard van Damocles boven mijn hoofd mijn nieuw leven te gaan opbouwen.
Op voorhand bedankt voor jullie tips en advies.