verhuuder overleden, contract niet geregistreerd, wat nu?

pepamoro
Topic Starter

verhuuder overleden, contract niet geregistreerd, wat nu?

#1 , 23 mar 2013 20:51

Onze huisbaas is jammerlijk overleden.
Het contract is niet geregistreerd en er is ook geen plaatsbeschrijving.
Volgens de zoon die erfgenaam is, is het de bedoeling om de woning sowieso te verkopen.
Momenteel is alles nog bij de notaris met betrekking tot erfenis.
Ik kan en wil dit huis niet kopen en heb nu de mogelijkheid om ergens anders in te trekken.
Ik kan moeilijk blijven wachten tot ze eens zin hebben om mij te informeren wanneer ze gaan verkopen.
Dit is zeer stresserend.
Kan ik nu van de ene dag op de andere vertrekken gezien de niet registratie?
Dus geen opzegtermijn?
Hoe ga ik mijn huurwaarborg terugkrijgen?
Denk dat eventuele schade aan de woning niet bepaald kan worden gezien er nooit een plaatsbeschrijving is opgemaakt.
Naar wie moet ik een eventueel schrijven richten?
Naar de zoon of de nog levende echtgenote?

Alvast bedankt voor jullie eventuele toelichtingen, opmerkingen en ervaringen in eenzelfde situatie.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 mar 2013 21:57

Gaat het om een negenjarig contract? Wanneer begonnen?

freelance

#3 , 24 mar 2013 00:13

Indien contract korte duur ( niet méér dan drie jaar ) kan niet voortijdig opgezegd .
Contract lange duur kan om het even wanneer opgezegd , indien niet geregistreerd .

Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1§ Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2§ De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.

Aangetekend schrijven op naam van ( oorspronkelijke ) huisbaas . ( tenminste diegene die op het contract vermeld staat ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2013 10:45

Aangetekend schrijven op naam van ( oorspronkelijke ) huisbaas . ( tenminste diegene die op het contract vermeld staat ) .
Best met kopie via de gewone post. Gezien verhuurder overleden is, kan AS mogelijks worden teruggezonden aan u.
Zal van de postbode afhangen of hij de brief aan de echtgenote wil overhandigen.

freelance

#5 , 24 mar 2013 15:27

Bij terugkomen AS ; ongeopend bewaren .
Geldt als bewijs . Brief is wettelijk verzonden aan contracterende partij.
Of erfgenamen deze aanvaarden of niet is dan hun zaak .

Idd. ook kopie per gewone post tegelijkertijd , en verwijzen naar AS . ( dan zijn erfgenamen hoe dan ook op de hoogte van de inhoud AS ).

pepamoro
Topic Starter

#6 , 24 mar 2013 20:10

Beste mensen

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden.

Dit zal mijn nachtrust al wat bevorderen.

Het is een contract dat reeds 20 jaar oud is.
Kan de zoon het contract nu nog laten registreren? en wat dan?

Dus als ik jullie goed begrijp dan kan ik (in principe) morgen vertrekken.

Maar wanneer zal ik mijn waarborg dan zien?

Kan de zoon (erfgenaam) bv. moeilijk doen bij het samen opnemen van de meterstanden?
Stel dat hij weigert hiervoor langs te komen wat dan te doen?

Is het ook niet aan te raden om ook naar de zoon een aangetekend schrijven te sturen?

Graag indien mogelijk nog even jullie bemerkingen op mijn vragen.

Alvast bedankt.

freelance

#7 , 24 mar 2013 20:50

A/ Zoon kan contract alsnog laten registreren . ( alhoewel hij daar nauwelijks of geen belang bij heeft ) . In dat geval moet u een opzeg doen van 3 maand ( géén wederverhuringsvergoeding ) .
-- éénmaal opzeg gegeven is te laat voor registratie .
B/ U kiest vrij uw opzeg ( 1 week , 2 weken , einde maand enz...) .
C/ Als waarborg op een geblokkeerde rekening staat dient erfgenaam deze vrij te geven . ( hier knelt echter meestal het schoentje , zeker bij een onverwacht korte opzeg - maar mogelijks is het voor erfgenaam ook makkelijker om een leeg huis te verkopen ) . Als u niet het halve pand afgebroken hebt , of een container afval achterlaat heeft verhuurder geen enkele reden om waarborg achter te houden .

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
D/ Meterstanden : Welk systeem van betalen hebt u normaal ( voorschotten die betaald worden aan verhuurder ? ) .
-- Als verhuurder de situatie correct afhandelt , dan maakt u een afspraak , op welkse datum de meterstanden opgenomen worden , ALSOOK de afgifte van de sleutels .
-- Daagt verhuurder niet op , of doet hij moeilijk over de meterstanden , dan houdt u de sleutels .....( en laat hem dat ook weten met een schriftelijke ingebrekestelling ( AS ) .
--verhuurder kan wel wachten met de huurwaarborg tot de eindafrekening opgemaakt is .
E/ Naar de zoon erfgenaam kan een gewone brief gestuurd worden . AS niet nodig .

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mar 2013 15:50

Indien je meters van de energieleverancier hebt, moet je dat met hen regelen. Zijn het tussenmeters moet je dat met verhuurder regelen. Best neem je gelijktijdig ook een foto van de meterstand, samen met een krant van die dag. Zo heb je later, moest het toch fout lopen, steeds een bewijs van de meterstand op die bepaalde dag.

HSLimburg
Contacteer: Website

#9 , 29 mar 2013 11:02

Ik verklaar mij grotendeels akkoord met wat freelance zegt.

Als de zoon niet zou opdagen op de afgesproken datum, zou ik zeker de sleutels niet houden.
Deze kunnen dan beter aangetekend opgestuurd worden, met reden waarom u die stuurt + de post een bewijs van inhoud laten opmaken (gewicht), zelf duidelijk vermelden aantal sleutels.
Voor de nutsvoorzieningen dan best een foto nemen van de meterstanden met de krant van de dag ernaast en deze meteen aan de nutsvoorzieningen bezorgen.

De waarborg zal dan ook aangetekend terug gevraagd dienen te worden. De verhuurder zal weinig hebben om op te staan om deze niet terug te storten.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Terug naar “Huren”