stadswater in woning

dreamboyke69
Topic Starter

stadswater in woning

#1 , 01 mei 2013 22:15

goeiedag

wij huren sinds kort een woning waarvan de badkamer volledig aangesloten is op regenwater, evenals het warme water overal is regenwater aangezien de boiler ook hierop is aangesloten

de enige plaats waar stadswater voorzien is, is in de keuken koud water en het toilet.

nu was vandaag de regenput leeg en konden wij op geen enkele manier de woning voorzien van water buiten het koude water in de keuken en doorspoelen toilet.

mijn huisbazin had mij verzekerd als wij hier kwamen wonen dat wij het regenwater konden omzetten naar stadswater.

vandaag wou ik dit doen en blijkbaar is dit niet het geval

er is geen enkele mogelijkheid voorzien om de woning volledig op stadswater te laten werken

na telefonisch contact met mijn huisbazin hierover zegt ze mij doodleuk dat ik maar een darm met stadswater in de regenput moet hangen om het te vullen

mijn vraag nu is kan dit zomaar dat er geen voorziening is in de woning om over te schakelen voor overal stadswater te gebruiken, aangezien ik mij liever zou wassen met stadswater dan met regenwater evenook voor mijn dochtertje van 5 lijkt mij dit gezonder.
en kan mij huisbazin weigeren om een aansluiting hiervoor te laten voorzien?

hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleem

met vriendelijke groeten

davy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 02 mei 2013 01:54

misschien ietwat naast de kwestie maar dat u een mogelijkheid om van stads naar regenwater of omgekeerd te schakelen is in theorie onmogelijk Er mag onder geen enkel beding een rechtstreekse verbinding gemaakt worden tussen de drinkwaterleiding en de regenwaterleiding aldus algemene reglementering van "watergroep". natuurlijk zijn hier vele kunstgrepen gangbaar.

Of je de eigenaar kan dwingen hangt m.i. af van de plaatsbeschrijving. "mijn huisbazin had mij verzekerd als wij hier kwamen wonen dat wij het regenwater konden omzetten naar stadswater." Als dit ook op papier werd gezet kan u de huisbaas in gebreke stellen (aangetekend schrijven) en hem een redelijke termijn geven om dit euvel op te lossen, na verstrijken van de vooropgestelde periode stapt u naar de vrederechter.
Indien dit niet het geval is slinken uw kansen en bent u afhankelijk van de goodwill, de lengte van je huurcontract is de enige hefboom die je dan hebt, als deze binnenkort dient te worden verlengt maak je meer kans :wink: .

dreamboyke69
Topic Starter

#3 , 02 mei 2013 08:28

en mag het zomaar dat de volledige badkamer op regenwater werkt? nu moeten wij hiermee onze tanden poetsen en degelijke en echt proper vindt ik dit niet.

dus feitelijk kan ik niets doen als ze weigert dit aan te passen? en moet ik als de put leeg is bijvullen met stadswater?

mvg

Reclame

eylis

#4 , 02 mei 2013 09:33

naernout, vreemd wat je daar zegt; Maar bij de bouw van ons huis is een systeem voorzien dat de natte cellen (wasmachine, buitenkraantjes en toiletten) die op regenwater gekoppeld zijn, overgeschakeld kunnen worden op stadswater. In periode van droogte kan de put nu eenmaal droog vallen. en dat is een gehomologeerde koppeling hoor.

artemis

#5 , 02 mei 2013 10:23

naernout, vreemd wat je daar zegt; Maar bij de bouw van ons huis is een systeem voorzien dat de natte cellen (wasmachine, buitenkraantjes en toiletten) die op regenwater gekoppeld zijn, overgeschakeld kunnen worden op stadswater. In periode van droogte kan de put nu eenmaal droog vallen. en dat is een gehomologeerde koppeling hoor.
Ja maar, volgens mij heb je daar dan telkens 2 aparte watertoevoeren, 1 met regenwater en 1 met stadswater. Er mag bij mijn weten nooit regenwater door de stadswaterleiding stromen.

Vandebos

#6 , 02 mei 2013 11:12

Klopt. Twee apparte toevoeren zijn nodig.

naernaut

#7 , 03 mei 2013 00:02

Idd 2apparte aanvoerleidingen is de énige correcte manier, bij rechtstreekse aankoppelingen kan je bij contaminatie zware gevolgen ondervinden. Een bedrijf waar ik een tijdlang werkte had het stadswaternet aan een chemicalienleiding gekoppeld via meerdere afsluiters, door een drukdaling in het stadswaternet door problemen kwam er een bijtende stof in de waterleidingen. Proces is nog lopende

quote uit Repertorium technische voorschriften binneninstallaties 2013

3.14 TWEEDECIRCUITWATER
Indien er in de woning naast drinkwater ook water van een vreemde
herkomst (putwater, bron, regenwater,...) aanwezig is mogen er in geen
geval verbindingen bestaan tussen beide netten (fig. 17). De
drinkwaterleidingen dienen dan duidelijk en duurzaam te worden
gemerkt (zie art. 16 Deel I: Algemeen).
De bijvulling
Laatst gewijzigd door naernaut op 03 mei 2013 04:49, 2 keer totaal gewijzigd.

naernaut

#8 , 03 mei 2013 00:07

en mag het zomaar dat de volledige badkamer op regenwater werkt? nu moeten wij hiermee onze tanden poetsen en degelijke en echt proper vindt ik dit niet.

dus feitelijk kan ik niets doen als ze weigert dit aan te passen? en moet ik als de put leeg is bijvullen met stadswater?

mvg
Is je huurcontract geregistreerd? is er een plaatsbeschrijving gebeurd en werd de watertoevoer besproken?
dan kan je iets "doen".

Het is dus ook niet zomaar even een kraantje plaatsen op de leiding die naar de badkamer vertrekt, vloeren en muren zullen hiervoor geopend moeten worden... kans = nihil m.a.w.

Sirkii

#9 , 03 mei 2013 21:45

Hierbij de gegoogelde brochure van Leuven betreffende de omschakeling van regenwater naar stadswater : http://www.leuven.be/binaries/Toelichti ... -20614.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De "tuinslang" mogelijkheid staat er zelfs in beschreven ;-) (Automatisch) bijvullen met stadswater is een veel gebruikte oplossing doch manueel is eigenlijk "beter" wegens storingsvrij.

Als't een huurhuis is gewoon pragmatisch effe de tuinslang er bij halen.

De regenwaterleidingen Mogen niet gekoppeld worden met stadswaterleidingen (bv géén meerkraanssystemen) Wat wel mag is bv een oplossing met een flexibele verbinding die manueel overgezet wordt van leidingwatertoevoer naar regenwatertoevoer. Bij deze oplossing wordt een terugslagklep geplaatst (of een afsluitkraan) om te vermijden dat het regenwaterleidingssysteem leegloopt.

Wat het regenwater op de lavabokraan betreft is er (voor zover ik begrijp) enkel de verplichting om een pictogram "niet drinkbaar" aan te brengen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2013 11:08

Bij een centrale omschakeling loopt er regenwater door de stadswaterleidingen.
Persoonlijk heb ik dit systeem zelf in huis. Heb een put van 10.000 l, en na controle heb ik mijn subsidies ontvangen.
Er mag alleen geen VASTE verbinding zijn tussen beide systemen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 04 mei 2013 13:15

Ik bezit een appartement in een zeer recent gebouw. Een regenwaterput is via een automatische pomp verbonden met de toiletten. Als de regenwaterput leeg is schakelt de pomp automatisch over op stadswater en pompt dan stadswater naar de toiletten. Dat gebeurt via één en dezelfde leiding tussen pomp en toiletten. Vermoed dat het mag omdat het enkel de toiletten betreft?
De (peperdure) pomp is gehomologeerd om zowel stadswater als regenwater op reglementaire wijze te pompen (speciale voorziening in de pomp om "contaminatie" van stadswater door regenwater te vermijden).

Bijkomend: het syteem voldoet niet omdat de regenwateropvang via het dak van het gebouw veel te klein is (slechts vier vierkante meter per appartement).
Gevolg is dat bijna continu met stadswater wordt gewerkt. Bovendien geschiedt de automatische overschakeling op zeer gebrekkige wijze en zijn er dikwijls problemen omdat de regenwaterput sterk vervuild wordt door lokale pollutie. De mede-eigenaars hebben nu unaniem beslist de pomp stil te leggen en de leiding naar de toiletten vast aan te koppelen op het stadswatercircuit.
Bij nader inzien vraag ik me nu af of er geen voorzorgen (reinigen leiding) moeten worden genomen aangezien een leiding waardoor soms regenwater stroomde nu definitief wordt verbonden met het stadswatercircuit?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naernaut

#12 , 05 mei 2013 00:50

De (peperdure) pomp is gehomologeerd om zowel stadswater als regenwater op reglementaire wijze te pompen (speciale voorziening in de pomp om "contaminatie" van stadswater door regenwater te vermijden).

Bij nader inzien vraag ik me nu af of er geen voorzorgen (reinigen leiding) moeten worden genomen aangezien een leiding waardoor soms regenwater stroomde nu definitief wordt verbonden met het stadswatercircuit?

het gaat er om dat stadswaterleiding nooit gevuld mag kunnen worden met regenwater, de scheiding in de pomp zorgt hier dan voor vermoed ik. (meest waarschijnlijk is dat de pomp met een reservoir werkt waar beide ingangen in toekomen, het is ook verplicht dat de aanvoeren een visuele scheiding hebben van min 2 cm.) dat de leiding tot in toiletten beide waters kan bevatten is verwaarloosbaar, binnen in bv wasmachine loopt dit ook door de zelfde leidingen.

Als de toiletten de enige verbruiker zijn op deze leiding lijkt mij dit wat omslachtig evt wel pictogrammen aanbrengen dat water uit deze leiding niet geschikt is voor consumptie zodat ze niet gebruikt word om een extra kraantje voor drinkwater aan te brengen?

Terug naar “Huren”