Opzegging Huurcontract

ELFO
Topic Starter
Berichten: 5

Opzegging Huurcontract

#1 , 12 sep 2013 10:47

Wij zouden graag ons huurcontract van 3jaar opzeggen.
Deze is ingegaan op 01/05/2011 en zal eindigen op 30/04/2014.
Wij hebben onze opzeg eind juli aangetekend opgestuurd naar de huisbaas waarin vermeld stond dat we bereid waren een maand boete te betalen.
Onze huisbaas heeft per sms bevestigd dat hij hiermee akkoord ging.
Week nadien krijgen wij een aangetekend schrijven van onze huisbaas waarin vermeld staat dat we niet zomaar het contract kunnen opzeggen, maar dat ze wel open staan voor een compromis, hij was blijkbaar niet op de hoogte over welk contract dit ging.
Toen ik deze brief kreeg, heb ik meteen contact met de huisbaas opgenomen.
Hij ging ermee akkoord dat we het contract zouden verbreken en stelde voor dat wij instaan voor de makelaarskosten voor het verhuren van het appartement plus de BTW.
Hij beloofde de week nadien hier werk van te maken om dit op papier te zetten.
Nu zijn wij een maand verder en heb ik nog steeds niets ontvangen.
Heb al meerdere pogingen gedaan om hem te contacteren tot vandaag heb ik pas antwoord gekregen.
Daar werden we van verschillende dingen beschuldigd.
De tegels in de douche van het appartement komen naar voor en daardoor is er ook een vochtprobleem in de WC. Dit hebben we gemeld op 26 september 2012, pas in maart 2013 heeft het immokantoor (die hiervoor instaat, want dit is een nieuwbouw van 2011) ons gecontacteerd. Maar op dat moment konden wij onmogelijk in het appartement zijn en werd er afgesproken dat zij opnieuw contact met ons gingen opnemen om een andere datum vast te leggen. We hebben toen geen contact meer gehad met het immokantoor en hebben dit toen ook laten weten aan de huisbaas. Hij beschuldigt ons ervan dat het immokantoor al meerdere pogingen heeft gedaan en dat wij steeds geweigerd hebben, terwijl wij enkel op de hoogte zijn van die ene keer in maart 2013.
Nu we onze opzeg gedaan hebben, willen ze snel snel de douche in orde brengen.
Dit wil dus zeggen dat wij een week geen gebruik kunnen maken van de douche. Mijn voorstel naar de huisbaas toe was om dit te laten doorgaan na 7okt. Ik ben bereid na de plaatsbeschrijving de sleutel af te geven, terwijl we eigenlijk huur betalen voor heel die maand.
Nu beschuldigt hij ons dat we niet flexibel genoeg zijn en moeten we deze werken in ons verlof laten doorgaan...
We zitten met een kindje van 9 maand dus deze situatie is allesbehalve.
Dan moet er ook geweten zijn, dat we in augustus water in ons appartement hebben gehad door verschillende stortbuien. Het water kwam langs de plafonds, stopcontacten en schakelaars naar binnen. Onze huisbaas heeft toen zijn kat gestuurd. Hij was amper bereikbaar en is pas een week nadien een kijkje komen nemen.
Wij hebben steeds optijd de huur betaald voor een appartement dat eigenlijk niet in orde is.

Nu is mijn vraag, als ik naar het vredegerecht stap, heb ik dan kans om zo mijn contract te kunnen verbreken zonder de makelaarskosten? Of zijn mijn kansen heel klein?

We zijn het beu om steeds te horen dat we geen begrip hebben, niet flexibel genoeg zijn... terwijl wij wel hemel en aarde bewegen om telkens iemand in het appartement aanwezig te laten zijn wanneer zij het vragen voor eventuele werken of bezoeken van potentiële huurders.
Er wordt geen rekening mee gehouden dat wij ook nog een leven en gezin hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 12 sep 2013 12:56

U kan inderdaad uw contract niet zomaar vroegtijdig verbreken voor het einde van het contract. Dit kan enkel mits akkoord van uw huisbaas, wat deze blijkbaar wel gegeven heeft via SMS. Heeft u deze nog? U kan deze dan gebruiken als bewijs van akkoord met uw opzeg. Vredegerecht lijkt mij dus nog niet nodig, u vertrekt gewoon en stopt met betalen. Wel best antwoorden op zijn AS (met een ander AS) dat hij reeds akkoord is gegaan met de verbreking via SMS (tekst en datum overnemen), en dat u niet akkoord gaat met latere bijkomende eisen.

Enkel voor dringende herstellingen moet u toegang verschaffen in uw woning. Voor enkele tegeltjes in de douche die u reeds in 2012 heeft gemeld kan u dus perfect weigeren toegang te geven tot het contract beëindigd is, dus tot eind oktober. Laat uw huisbaas weten dat als hij niet open staat voor een compromis, hij zal moeten wachten tot november. Om dit af te dwingen kan u gerust de sloten veranderen, en de sleutels hiervan dan pas afgeven op 31 oktober.

ELFO
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 sep 2013 13:09

Als we de sms niet meer ter beschikking hebben, kunnen we dan nog iets doen?

Alvast bedankt.

Mvg,
Els

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 23 sep 2013 11:11

U kan proberen deze op te vragen bij uw provider. Als dat niet lukt, blijft er enkel uw akkoord om de makelaarskosten te betalen, als u dit tenminste kan bewijzen.


Laatst omhoog gehaald door ELFO op 23 sep 2013 11:11.

Terug naar “Huren”