in goede staat?

kamiel12
Topic Starter

in goede staat?

#1 , 20 sep 2013 17:23

Beste,
Eindelijk zijn we bijna verlost van ons appartement die we enkele jaren huurden...
Gisteren kwamen mijn man, agence en huisbaas samen, maar werden er geen akkoord bereikt...
Laatste partijen willen uiteraard het onderste uit de kan halen...
Nu, zullen ze mij een brief opsturen met de 'kosten' die van de borg afgetrokken worden...
Over wat gisteren zogezegd kapot ed was, spreken ze al niet meer...(want ze hebben dan ook geen bewijzen)
Nu willen ze ons wel 714euro aanrekenen 2x een deur (en het moet een formica deur zijn?) terwijl in plaatsbeschrijving die wij ondertekenden enkel een schilderdeur in goede staat staat met pcv laag, allemaal goed en wel...daar er een door ons herstelde plek in zit...maar wat is in goede staat? en mogen laatsten zomaar een deur van 140euro aanrekenen? ik kan evengoed zelf een 'desnoods' 2de hands deur hangen..in goede staat is in mijn ogen nog altijd een deur die sluit en open gaat, en die verder oke is...
Ik eis nu simpelweg mijn borg terug...
Kunnen zij verder nog uittredende kosten aanrekenen? plaatsbeschrijving? (wij hebben mooi netjes, maanden onze huur betaald, en dus contract verloopt eind september (terwijl wij er al maanden niet wonen)

#agences...ik geloof er niet meer in

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 sep 2013 20:27

Als het voorstel binnenkomt en het is in uw ogen onaanvaardbaar zal u genoodzaakt zijn deze schriftelijk en liefst aangetekend te betwisten.

U doet dat best middels een AS waarin u punt voor punt de diverse schadeposten en waarin u expliciet een tegenvoorstel doet voor de waardederving van de aangetroffen schade als die schade in uw ogen niet valt onder sleet of gebruik of niet door u veroorzaakt werd. U sluit u tegenvoorstel af in de zin van "rekening houdend met de intredende plaatsbeschrijving, de ouderdom van de door u aangehaalde onderdelen waarop u schade claimt die niet aan ouderdom of slijtage valt te wijten komen wij bijgevolg tot de volgende waardederving die voor ons aanvaardbaar is. Indien u zich niet kan vinden in dit voorstel en de waarborg na aftrek van deze waardederving niet wenst vrij te geven aan ons rest er mij geen ander alternatief dan u middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. voor het lokale vredegerecht te dagen en bij vonnis een onafhankelijk expert te laten aanstellen op kosten van de meest gerede partij die een objectieve waardederving kan berekenen."

u sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

kamiel12
Topic Starter

#3 , 21 sep 2013 15:47

goed, nu rest mij enkel nog de vraag...dit alles zal wellicht voor eind september moeten gebeuren, maar in geval van betwisting (die er uiteraard zal zijn, en we de vrederechter kiezen, kunnen ze dan nog schade eisen voor verdere huur? ons contract loopt af eind september...maw als we niet overeenkomen, zullen ze mij dan wellicht nog een extra maand huur vragen? en wat doe ik met de sleutels? sowiezo staat der in plaatsbeschrijving: standaard schilderdeuren, in goede staat en met pvcbeslag, maw hun formicadeuren eissen daar ga ik simpelweg niet mee akkoord...(aangezien we weggaan, zal ik uiteraard zo goedkoop mogelijk herstellen)
in plaatsbeschrijving staat ook nog dat we de boiler moeten ontkalken en alle installaties laten keuren...(daar praten ze nu niet meer van) wat doe ik best, die laten keuren ookal vragen ze er niet na? ah ik ben zo bang van die akelige kwiet he...die kunnen u toch de stuipen op het lijf jagen hoor... bedankt voor de info

Reclame

Vandebos

#4 , 21 sep 2013 18:33

De plaatsbeschrijving staat wat betreft de opzeg er los van. Het is niet omdat men het niet eens raakt over de waardederving dat de opzeg verlengd wordt.
De sleutels? Indien de verhuurder of de makelaar de sleutels weigert te aanvaarden stuurt u ze aangetekend op.
Maak een uitgebreid verslag van de reparaties, wat u gedaan heeft met welk materiaal. (kostprijs)

Neem zelf uitgebreid foto's en nota's tijdens de uittredende plaatsbeschrijving. Indien de verhuurder en makelaar moeilijk blijven doen en buitensporige eisen stellen, deelt u hen gewoon vriendelijk mee dat u met die kostenschatting niet akkoord kan gaan. Dat u bijgevolg het vredegerecht zal inschakelen om een extern expert te laten aanstellen.

Herinner de makelaar er vriendelijk aan dat indien hij zijn cliënt er niet aan herinnert en helpt toepassen dat de wet het heeft over waardederving en niet over de vervangingskost van beschadigde delen, aangezien er rekening dient te worden gehouden met ouderdom en slijtage, deze de deontologische code van het BIV schendt en zich blootstelt aan een klacht voor de tuchtcommissie.

Wat betreft de ontkalking van de boiler, wat zegt uw contract hierover? Normaal gezien behoort dit gewoon tot het algemeen onderhoud en dient u dat jaarlijks/tweejaarlijks te laten doen.

kamiel12
Topic Starter

#5 , 22 sep 2013 13:37

bedankt voor uw bericht.. (ondertussen denken mijn man en ik eraan om het toch maar zo te laten, alhoewel ik dan terug toegeef aan al die wanpraktijken...en denken we ook dat ze dan wel over iets anders zullen zeuren (in ons contract staat dat de aalputten en alle elektrische installaties gereinigd moeten worden en daar spreken zenu niet van...
sowiezo zal mijn man morgen met alle papieren en eissen nogmaals naar de huurdersbond trekken, ikzelf mailde al voor een afspraak met die baas van het huurkantoor (de persoon had mijzelf ook al gezegd dat als ik niet akkoord ben, hij erover wil praten...maar zonder mijn man (bizar) wat ik ook niet snap is dat ik nooit zal zien of die 712 euro ook effectief voor hun deuren gebruikt zal worden...(evengoed zetten ze deuren van 25euro stuk he) ik persoonlijk vindt dat ze moeten kunnen aantonen waar mijn geld naartoe zal gaan...
Ofwel geef ik toe en krijgen ze 712euro maar dan vind ik persoonlijk dat ze zelf maar de apparaten en dergelijke moeten controleren...nu, wat op papier staat (de uittredende plaatsbeschrijving) kunnen ze nadien toch niet zeggen of eissen dat ik nog moet instaan voor die apparaten he?
Verder dank ik u alvast voor de uitleg, blij dat dit forum er is (vooral omdat men in het weekend bij niemand terecht kan om raad)

Vandebos

#6 , 22 sep 2013 14:50

De schadevergoeding is voor de waardederving die een bewoner van het pand heeft aangericht, ze dient met andere woorden om de eigenaar te vergoeden voor het verlies aan waarde, die zijn toe te schrijven aan sleet of ouderdom, dat zijn pand heeft geleden. Hij is niet verplicht om die schadevergoeding te gebruiken om onmiddellijk te repareren.

kamiel12
Topic Starter

#7 , 26 sep 2013 09:41

HOI
de huurdersbond vertelde ons dat ze, dit niet kunnen eissen daar wijzelf die deuren reeds hersteld hebben...en dat hun oorspronkelijke deur totaal de waarde niet heeft als wat ze ons willen afhouden alsook hebben ze ons ooit commissieloon laten betalen en zelfs dit kunnen we via de huurdersbond terugkrijgen...maw morgen komt onze betwisting toe, krijgen ze de sleutels van ons terug..(zelf gaan) en dat ze ons dan in de hoop van zegen, eindelijk met rust laten want ik ben die spelletjes meer dan beu...immokantoren in mijn ogen echte maffiapraktijken, geluk is er de huurdersbond die ervoor zorgt dat ze met beide voeten op de grond gezet worden.

Terug naar “Huren”