Advies over domicilie van niet meer inwonende persoon

MarkyBoy
Topic Starter

Advies over domicilie van niet meer inwonende persoon

#1 , 04 jan 2008 22:31

Het appartement waar ik woon met mijn vriendin had een kamer vrij met aparte badkamer. We hebben besloten om deze kamer te verhuren maar zonder huurcontract. We hebben een huurster gevonden en mondeling overeengekomen dat ze geen voorschot betaalt en telkens de 15de van de maand betaalt.

De eerste maand wordt betaald en we zijn zo vriendelijk om haar domicilie te laten zetten op dit adres. De wijkagent heeft haar wettelijke woonst gecontroleerd. De volgende maand verloopt het samenwonen minder goed en de huurster zegt haar huidige job op voor een belofte van een nieuwe job. Ze slaagt echter niet voor de toelatingsproef en is van het begin van de tweede maand werkloos. Op aanvraag van het OCMW heet ze die maand een schriftelijk bewijs van betaling van de eerste maand gekregen. Volgens haar zou hiermee het OCMW haar ter hulp schieten. Het samenwonen is de derde maand praktisch onmogelijk geworden en we vertellen haar dat ze best iets anders zoekt.

We zijn nu meer dan drie maander verder. Haar domicilie is nog op het adres van het appartement. Een klein deel van haar spullen zijn nog op de kamer. Niet alleen haar domicilie is een probleem, maar ze heeft ook nog altijd een sleutel van de voordeur en de enige sleutel van de kamer. We merken dat ze een paar keer is gekomen als we werken zijn om wat spullen te komen halen.

Het enige contact met haar via telefoon verloopt erg moeilijk (ze is ook Franstalig). Ze heeft beloofd vanavond te komen. In ruil voor haar post zou ze de sleutels terug geven. Ze heeft echter een SMS gestuurd dat ze de sleutels zal achterlaten als ze de volgende keer de post komt halen.

Hiermee is het probleem van haar domicilie natuurlijk nog niet opgelost. Ze kan of wil haar domicilie pas verplaatsen als ze een nieuwe job heeft gevonden. Volgens haar heeft het OCMW bij het vinden van een job een kleine lening belooft waarmee ze de waarborg van drie maanden huur kan betalen. We kunnen alleen wachten tot ze een nieuwe job gevonden heeft en ook werkelijk haar domicilie verplaatst.

Ik voel dat enig verder contact met haar via de telefoon enkel de situatie zal verergeren. Ik krijg ook alleen nog maar haar voice mail te horen. We weten maar al te goed dat we zelf verantwoordelijk zijn voor deze situatie door het onwettig onderverhuren van de kamer. We weten echter geen raad meer en willen onze sleutels terug en dat haar domicilie verdwijnt.

Kunnen we door deze situatie op te biechten aan de politie misschien tot een oplossing komen? De wijkagent kan dan komen vaststellen dat ze niet meer woont op haar domicilie op het appartement. Deze procedure duurt volgens mij minstens twee maanden.

Heeft iemand nog een ander advies dat voor beide partijen een (redelijke) oplossing biedt?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”