einde huurcontract

pault
Topic Starter

einde huurcontract

#1 , 17 dec 2007 21:42

wie kan ons helpen? :( :(

ons huurcontract (9 jaar) eindigt op 30/4/08. wij kregen een opzegbrief eind november (1 maand te laat dus) omdat de eigenaar zijn woonst wil verkopen.

nergens vind ik wat de schadevergoeding is die de verhuurder ons moet betalen indien we alsnog vertrekken.

wie weet hoeveel maanden deze vergoeding bedraagt?

dank bij voorbaat,

paul :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK

#2 , 17 dec 2007 23:37

Informeer je eens bij de huurdersbond. Om een vestiging te vinden in je buurt surf naar www.huurdersbond.be

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2007 01:30

Er werd niet tijdig opgezegd.

Dit betekent dat de huurovereenkomst opnieuw verlengd wordt voor een termijn van drie jaar.

U bent dus niet verplicht akkoord te gaan met de gegeven opzeg.

Als u deze opzeg toch aanvaardt en akkoord gaat met beëindiging van de overeenkomst kan u geen schadevergoeding vorderen.

scorpioen

Reclame

pault
Topic Starter

#4 , 18 dec 2007 16:03

dank voor jullie antwoorden!!!

lottekecallens

#5 , 02 jan 2008 15:35

Beste Paul

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem als jij, het enige verschil is dat we het appartement pas 5 maanden huren. De eigenaar wil het appartement verkopen, dus ondertussen zijn we op zoek naar een andere woning. Kan hij een schadevergoeding eisen indien we vroegtijdig het appartement verlaten?

Heb jij een schadevergoeding gekregen omdat de eigenaar de huurovereenkomst verbroken heeft?
Bedankt
groeten Charlotte

pault
Topic Starter

#6 , 02 jan 2008 22:45

beste charlotte,

je zou moeten uitvissen of het appartement gerigistreerd staat ja of nee. dat kan je doen op de dienst waar je je belastingsbrief inlevert. als het niet geregistreerd staat, kan je op elk moment weg zonder opzeg.

is het een contract van 1 jaar of 3 jaar?

als het voor 3 jaar is mag de verhuurder jullie niet buiten zetten. verkoop is geen reden tot opzeg van het huurcontract.

ga eens naar de site www.just.fgov.be en haal de brochure de huurwet aug 2007 (onder informatie, publicaties) af. hier staat alles netjes uitgelegd.

wij hebben 3 maand schadevergoeding ontvangen (ttz wij betalen geen huur tem begin maart) en moeten geen opzeg doen. wij hebben dat wel op papier laten zetten

veel succes!!!

groetjes,

paul

hvgellecum

#7 , 06 jan 2008 20:30

Paul,

Is het niet zo dat je bij een ongeregistreerd contract van korte duur (tot 3 jaar) NIET zomaar weg kan gaan zonder op te zeggen?

pault
Topic Starter

#8 , 06 jan 2008 21:14

Paul,

Is het niet zo dat je bij een ongeregistreerd contract van korte duur (tot 3 jaar) NIET zomaar weg kan gaan zonder op te zeggen?
beste,

voor zover ik weet moet je nooit een opzeg doen als het pand niet geregistreerd is. ik ben ook maar gewoon huurder dus 100 % zeker ben ik daar niet van.

ik kreeg veel nuttige info van de huurdersbond. url: zie eerder in dit item. kijk eens na waar zij in je buurt zitten en hoor daar eens na.

veel suc6.

paul

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jan 2008 22:06

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »

De opzegtermijn van art. 3, § 5 betreft de huurovereenkomst voor negen jaar, niet de huurovereenkomst van korte duur (maximum drie jaar). Voor deze laatste geldt dus niet dat deze zonder opzegtermijn kan opgezegd worden als de huurovereenkomst niet geregistreerd is.

scorpioen

Terug naar “Huren”