sleutels afgegeven zonder uittredende plaatsbeschrijving

Bakker
Topic Starter

sleutels afgegeven zonder uittredende plaatsbeschrijving

#1 , 03 jan 2014 13:40

Ik heb op de laatste dag van het huurcontract samen met de huisbaas en de intredende plaatsbeschrijving rondgelopen in het appartement en hij liet weten dat er geen schade was, dus alles was in orde.
Ik heb dus (door onwetendheid) de sleutels afgegeven, en we hebben niets meer op papier gezet.

Nu zegt hij dat er kalkaanslag is in een wasbak en een plastieken strip ontbreekt (voor kabels in te verstoppen). Hij wil hiervoor geld afhouden van de waarborg.
Kan hij dit nog doen? Die kalk was namelijk al, maar stond (uiteraard) niet in de plaatsbeschrijving.

Ik weet dat het niet slim was om niets op papier te zetten. Ik ging ervan uit dat we direct naar de bank zouden gaan voor de waarborg te deblokkeren, maar de huisbaas weigerde dat...
Het lijkt mij toch onlogisch dat hij nu nog met schade kan afkomen. stel dat hij nu een ruit inslaat en zegt dat wij die moeten betalen (wie moet dan bewijslast leveren?).

Ik weet dat ik een AS moet sturen om hem in gebreke te stellen ivm het niet vrijgeven van de waarborg. Maar stel dat hij een paar honderd euro wil voor wat kalkaanslag en we geraken niet akkoord, wie zal er gelijk krijgen als het eventueel tot bij de vrederechter zou komen?

Ik hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2014 15:41

Natuurlijk niet slim om niets op papier te zetten en te ondertekenen.
Vraag hem eventueel de sleutel terug voor een paar uur, koop een fles ontkalker voor sanitaire toestellen (reclame genoeg op VTW en anderen) en kuis de lavabo zelf uit. Koop ook een nieuwe kabelbaan. Alles samen zal je hooguit voor 20 € hebben en een uurtje werk.
Als eigenaar u hiervoor een paar 100 @ zou voor willen aanrekenen zou ik zeker mijn akkoord niet geven, en naar de vrederechter trekken. Kost zelf bijna niets als je het zonder raadsman doet, en voor een dergelijk eenvoudige zaak kan dat gerust.
Hoe zegt de verhuurder dat nu? mondelings, via mail of telefoon? Vraag hem in ieder geval een schaderaming op papier, zodat hij morgen of overmorgen niet met iets anders kan afkomen, want zolang er geen handtekening is gezet kan hij die lijst nog meterslang maken.

Bakker
Topic Starter

#3 , 03 jan 2014 15:57

Het akkoord dat alles in orde was, was mondeling, toen ik hem zag. Het feit van de schade, heeft hij telefonisch gemeld.

Dus ik laat hem best op papier zetten van de kalkaanslag en die kabelbaan, zodat hij de lijst nadien niet langer kan maken?
Ik probeer hem nu te pushen om zo snel mogelijk naar de bank te gaan voor de waarborg, zodat ik er vanaf ben, maar ik krijg geen reactie. Hij is mss in het appartement een lijst aan het opstellen :-)

Stel dat hij nu nog met andere schadegevallen zou afkomen, heb ik dan bewijslast om te zeggen dat dit er niet was toen ik eruit ging, of heeft hij bewijslast om te zeggen dat dit wel zo was? Ik kan immers niet meer binnen, en hij wel...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 jan 2014 16:51

Stel dat hij nu nog met andere schadegevallen zou afkomen, heb ik dan bewijslast om te zeggen dat dit er niet was toen ik eruit ging, of heeft hij bewijslast om te zeggen dat dit wel zo was?
U bent de partij die zijn gelijk moet bewijzen. Hetgeen gegeven de omstandigheden moeilijk zal zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”