verhuurder wil waarborg niet vrijgeven

Bakker
Topic Starter

verhuurder wil waarborg niet vrijgeven

#1 , 02 jan 2014 10:19

de 3 maand opzeg van ons appartement liepen eind december 2013 af. Op 31 december ben ik samen met de verhuurder naar het appartement geweest om de sleutels af te geven.
Ik had de plaatsbeschrijving mee die we kregen als we erin trokken om alles een beetje te vergelijken (de verhuurder wou geen uittredende, was te duur...).

Alles was ok, niets van schade. enkel een beetje kalkaanslag in een plastieken wasbak in de berging.

Ik vroeg aan de verhuurder om nadien samen naar de bank te gaan voor de waarborg, maar hij wou dit niet, hij wou eerst nog de maand scadevergoeding op zijn rekening zien (we vertrokken na 2.5jaar).

Ik heb dit nu betaald, en vraag voor af te spreken om naar de bank te gaan, en hij begint te roepen en te tieren dat het appartement nog niet verhuurd is, en dat hij daardoor verlies maakt (niet mijn probleem).
Hij wil nu geld voor de kalkaanslag in de wasbak (kan dat?) Hij zal daar wss een paar honderd euro voor willen. vervolgens weigerde hij om de waarborg terug te geven, kan dat zomaar?

Ik dacht dat er in ons contract stond dat er een intrest van 11% per maand is, als ze onterecht wordt tegengehouden. Kan ik daar dan beroep op doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bakker
Topic Starter

#2 , 02 jan 2014 10:49

Ik weet trouwens niet of dit meespeelt. de kalk in die wasbak komt doordat een kraan drupte. de verhuurder wou deze niet vervangen tenzij ik het betaalde.
Ik heb de kraan dus niet vervangen, een nieuwe kraan zou mij meer kosten dan de paar liter water per maand...

De kraan drupte door slijtage, dus ik vond dat hij dit maar moest vervangen. Doordat hij dit niet deed, heeft hij nu dus kalkaanslag.
ter verduidelijking, het gaat om enkel witte kringetjes, je moet er echt al op letten om het te zien!!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2014 10:55

, een nieuwe kraan zou mij meer kosten dan de paar liter water per maand...

!!
Je zou ervan versteld staan hoeveel liter er verloren gaat door een lekkende kraan. Het kunnen honderden liters per maand zijn.
Reken zelf even uit.
http://www.computermeester.be/waterverl ... ulator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vzwdorp.eu/index.php/water/b ... besparing/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brico.be/wabs/nl/bouwliefheb ... stellen.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Het herstellen van een kraan is een huurderslast, en dient dus door de huurder ook hersteld te worden, tenzij de kraan zo oud is dat er geen wisselstukken meer voor bestaan.

Reclame

sloeberken

#4 , 02 jan 2014 13:48

Vanaf je de verhuurder met een AS in gebreke hebt gesteld maar 11% lijkt me toch heel veel. Trouwens welk huurcontract had je en wat was de aanvangs datum. Want ik denk dat je u aan een schadevergoeding mag verwachten wegens contractbreuk. Als verhuurder geen uitredende plaatsbeschijving wilde opmaken had je de sleutels niet mogen afgeven en deze met een begelijdend AS opgestuurd hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bakker
Topic Starter

#5 , 03 jan 2014 14:33

We moeten inderdaad 1 maand schadevergoeding betalen wegen het verlaten van het appartement na 2.5 jaar (was contract van 1 jaar dat overging naar 9 jaar). Dit heb ik betaald, ook de 3 maand opzeg zijn betaald.

Kan hij nu nog geld vragen voor "schade" terwijl er geen uittredende plaatsbeschrijving is. We zijn mondeling (niet slim van mij) overeen gekomen dat alles in orde was. Daarom gaf ik de sleutels af.
De volgende dag krijg ik telefoon dat hij de waarborg nog niet wil geven omdat er kalk is in de wasbak. Kan hij hiervoor nu nog iets eisen?? Of heb ik recht op mijn volledige waarborg?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2014 15:49

, ook de 3 maand opzeg zijn betaald.
Woonde jij toen nog in het appartement? Een opzeg moet niet bijkomstig aan de huur betaald worden. Het is een periode die deel uitmaakt van de huur.
Die maand verbrekingsvergoeding is wel bijkomend aan de huur.

Bakker
Topic Starter

#7 , 03 jan 2014 15:59

ja die drie maand opzeg zijn betaald, en hebben we er ook gewoond.

Vandebos

#8 , 03 jan 2014 16:13

De sleuteloverdracht en het gebrek aan schriftelijke vaststellingen van afwijkingen van de intredende plaatsbeschrijving spelen in het nadeel van de verhuurder.

Ik zou deze aangetekend een eenvoudig schrijven zenden in de vorm van:
stad, datum

adres verhuurder

adres voormalige huurder

geachte,

Bij deze neem ik aangetekend nota van uw weigering om, na het vervullen van alle wettelijke voorwaarden voor het verbreken van de huur van het pand gelegen te, **** ***** ******, de huurwaarborg gedeponeerd bij X vrij te geven. Ik wens er u op te wijzen dat ik als huurder geen band heb met het feit dat u er tot op heden niet in geslaagd bent het pand te verhuren. Misschien dat een verlagen van de prijs naar een meer genormaliseerd niveau voor de regio u hierbij kan helpen, maar nogmaals, dit is op geen enkele wijze onze verantwoordelijkheid. Bij het overhandigen van de sleutels en het nazicht van het pand op dd/mm/jjjj heeft u geen enkele, maar dan ook geen enkele opmerking gemaakt over de toestand van het pand. U eiste enkel dat de maand schadevergoeding vanwege het vroegtijdig verlaten van het pand zou betaald worden voor de waarborg werd vrijgegeven. Deze werd door ons betaald op dd/mm/jjjj op rekeningnummer be12 3456 7890 1234.

Bijkomend claimt u nu de waarborg niet te kunnen vrijgeven vanwege enige kalkresten in een spoelbak in de bergruimte. Tijdens de looptijd van het huurcontract hebben wij u bij herhaling gemeld dat deze kraan door slijtage lekte. In weerwil van de artikels 1719 BW, 1720 BW, 1754 BW en 1755 BW en het feit dat de wet van 27 april 2007 "houdende diverse bepalingen (IV) middels art 2 §2 en art 99 deze artikels uit het Burgerlijk Wetboek niet aanpasbaar en van dwingend recht maakt, heeft u steeds geweigerd deze kraan te vervangen tenzij u de kosten op ons kon afschuiven. Bijgevolg kan u ons noch aansprakelijk houden voor de lekkende kraan of de kalkresten die deze heeft veroorzaakt door uw nalaten van het uitoefenen van uw plichten vervat in art. 1720 BW.

Bijgevolg rest er ons geen andere mogelijkheid dan u middels dit schrijven definitief in gebreke te stellen vanwege uw weigering tot integrale vrijgave van de huurwaarborg. Indien alsnog deze vrijgave niet is afgerond, binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven, overeenkomstig art 53bis Ger.W., zien wij ons verplicht deze zaak middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op uw kosten in te leiden bij het lokale vredegerecht. Wij wensen u dan ook uitdrukkelijk te wijzen op de meerkost die gerechtskosten, rechtplegingsvergoedingen, gerechtelijke interesten en deurwaardersexploten met zich meebrengen.

Voor een soepele en vlotte afhandeling binnen de in dit schrijven gestelde termijn kan u ons steeds contacteren op 0905/123456.

Enkel voor de goede orde en om kennisname van dit schrijven conform de bepalingen van art. 53bis Ger.W. te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.
Met vriendelijke groeten uiteraard.

Aangetekend verzenden met bewijs van ontvangst (€ 8) én per gewone post. (€ 0.78 dacht ik)

Vandebos

#9 , 03 jan 2014 16:17

paar kleine spelfoutjes verwijderd en aanpassing aan zinsbouw uitgevoerd.

Bakker
Topic Starter

#10 , 03 jan 2014 16:25

Vandebos, hartelijk bedankt!! Je helpt ons echt hiermee. Ik ga deze brief aangetekend en met de gewone post versturen. Ik hou jullie op de hoogte!

Vandebos

#11 , 03 jan 2014 23:00

You're welcome. :mrgreen:

Terug naar “Huren”