Huur studentenkamer opzeggen

Lisaaa
Topic Starter

Huur studentenkamer opzeggen

#1 , 14 jan 2014 15:03

Dag allemaal,

Ik ben een studente die sinds begin oktober een studentenkamer huur te Leuven.
Toen ik mijn contract tekende, zei de verhuurder dat hij mij de volgende dag een kopie van mijn contract zou bezorgen.
Zelfs nadat ik er achter gevraagd heb, heb ik het nog steeds niet in mijn bezit (3 maanden later dus).

Ik heb nu een andere studentenkamer op het oog maar vraag me af of ik mijn contract kan opzeggen zonder een vergoeding te moeten betalen.

Ik weet dus ook niet of de verhuurder het contract wel heeft laten registreren, en zo niet; welke gevolgen dit voor mij heeft.
Volgens mij zijn er ook een tal van zaken niet in orde zoals bv maatregels voor de brandveiligheid etc

Kan iemand me hierbij helpen?

Met dank bij voorbaat!

Lisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 jan 2014 15:29

Standaard contract van de universiteit?

Lisaaa
Topic Starter

#3 , 14 jan 2014 15:44

Neen, maar heb wel doorgenomen en alles zag er normaal uit

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2014 15:59

Heb jij een exemplaar ondertekend bij de inhuur name? indien niet zou je gewoon kunnen verhuizen en ontkennen dat je er ooit verbleven hebt. Denk niet dat een studentencontract moet geregistreerd worden.
Neem eens contact op met de studentenhuisvesting van de K U L
Informeer ook eens bij Stad Leuven of verhuurder een vergunning heeft voor deze kamer. Stad Leuven is zeer streng op dat gebied. Brandveiligheid is één van hun prioriteiten, en kamer mag zeker niet verhuurd worden als dat niet OK is.i

Lisaaa
Topic Starter

#5 , 14 jan 2014 16:09

Ik heb inderdaad een exemplaar ondertekend.
Wat ik me ook afvraag is of hij wél mag verhuren.
Het is een huis waar op de gelijkvloers een koppel woont (gedomicilieerd) en op het 1e en 2e verdiep verhuurt hij 4 studentenkamers.
Is het niet zo dat men een gezinswoning enkel mag opdelen in gezinswoning + maximum 3 kamers?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2014 16:12

Gezinswoningen mogen in Leuven helemaal niet meer worden opgedeeld.
Er mogen wel nog studentenkamers worden verhuurd met een "kotmadam", dus een persoon die in het gebouw woont en er toezicht houdt.
Ga eens langs bij de stedenbouwkundige dienst van de stad, dan kan je onmiddellijk vernemen of hij wel mag verhuren. Indien hij niet mag, kan je natuurlijk zo vertrekken.

Lisaaa
Topic Starter

#7 , 14 jan 2014 16:34

dankjewel!!

Terug naar “Huren”